Slušaj vest

Carine koje je američki predsednik Donald Tramp uveo na uvoz čelika i aluminijumastupile su na snagu. Ova mera podiže jedinstvenu tarifu na čelik i aluminijum koji ulazi u SAD na 25% i eliminiše izuzeća za određene zemlje.

Ovaj potez bi mogao da eskalira tenzije između Sjedinjenih Država i njihovih najvećih trgovinskih partnera. Nekoliko zemalja, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo i Australiju, bezuspešno je pokušalo da obezbedi alokacije. Drugi, uključujući Kanadu i Evropsku uniju, najavili su da će uzvratiti.

Tramp se nada da će tarife povećati proizvodnju čelika i aluminijuma u ​​SAD, ali kritičari kažu da će podići cene za američke potrošače i ugroziti ekonomski rast.

Amerika je glavni uvoznik aluminijuma i čelika

Američki institut za gvožđe i čelik (AISI), grupa koja predstavlja američke proizvođače čelika, pozdravila je tarife, ističući da će one stvoriti nova radna mesta i podstaći američku proizvodnju čelika. Predsednik grupe Kevin Dempsi rekao je da je tim potezom zatvoren sistem izuzeća, isključenja i kvota koji su omogućili stranim proizvođačima da izbegnu carine.

"AISI pozdravlja predsednikove akcije za vraćanje integriteta tarifa na čelik i sprovođenje snažnog i ojačanog programa za rešavanje nepoštene trgovinske prakse", rekao je Dempsi.

SAD su glavni uvoznik aluminijuma i čelika, a Kanada, Meksiko i Brazil su među najvećim dobavljačima metala. Tarife znače da će američke kompanije koje žele da unesu metale u zemlju morati da plate porez od 25 odsto na njih.

Ovo će verovatno dovesti do većih troškova za širok spektar američkih industrija, uključujući vazduhoplovstvo, proizvodnju automobila i građevinarstvo.

Ako imam veće cene, prenosim ih svojim kupcima

Majkl DiMarino vodi Linda Tool, kompaniju iz Bruklina sa 17 ljudi koja proizvodi delove za vazduhoplovnu industriju. Sve što radi uključuje neku vrstu čelika, od čega veliki deo dolazi iz američkih fabrika.

"Ako imam veće cene, prosleđujem ih svojim kupcima. Oni imaju veće cene, prenose to potrošačima", rekao je DiMarino za Bi-Bi-Si, dodajući da podržava poziv na povećanje američke proizvodnje, ali upozorava da predsednikovi potezi rizikuju odmazdu.

Američki savet za automobilsku politiku, grupa koja predstavlja automobilske gigante kao što su Ford, Dženeral motors i Stelantis, takođe je izrazila zabrinutost.

"Još uvek razmatramo i čekamo sve detalje tarifa, ali smo zabrinuti da će konkretno ukidanje izuzeća za Kanadu i Meksiko dodati značajne troškove našim dobavljačima", rekao je Met Blant, predsednik organizacije.

Slične tarife su uvedene 2018. godine

Neki ekonomisti veruju da bi carine mogle da pomognu američkoj industriji čelika i aluminijuma, ali da naškode široj ekonomiji.

"One štite industriju čelika i aluminijuma, ali šteti daljim korisnicima svojih proizvoda čineći ih skupljim", rekao je Bil Reinš, bivši zvaničnik Ministarstva trgovine koji sada radi u Centru za strateške i međunarodne studije.

Inače, Tramp je uveo uvozne carine od 25% na čelik i 10% na aluminijum 2018. tokom svog prvog predsedničkog mandata, ali je na kraju pregovarao o izuzećima za mnoge zemlje. Nekoliko zemalja, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo i Australiju, koje su ranije bile izuzete od plaćanja takvih carina, ponovo su pokušavale da ih izbegnu.

Međutim, predsednik Tramp je rekao da neće odobriti istu vrstu isključenja i izuzeća kao u svom prvom mandatu.

BONUS VIDEO:

05:29
"POSETA TRAMPA MLAĐEG JE VEZANA ZA PROJEKAT OD POLA MILIJARDE DOLARA" Izvor: Kurir televizija

(Index/MONDO)