Slušaj vest

Ranije danas smo preneli da je italijanski dizajner automobila Đorđeto Đuđaro (86), jedan od najuticajnijih kreatora u istoriji automobilske industrije, teško povređen u saobraćajnoj nesreći koja se dogodila u petak, 25. jula, na severu Sardinije.

Do nesreće je došlo na uskom planinskom putu u oblasti Abijadori, nekoliko kilometara južno od poznatog letovališta Porto Červo. Đuđaro je izgubio kontrolu nad vozilom u oštroj krivini, nakon čega je njegov Land Rover Defender sleteo sa kolovoza i prevrnuo se niz strmu padinu.

Očevici navode da je automobil "sleteo s puta i zaustavio se na donjoj ulici". Spasilačke ekipe brzo su reagovale, a Đuđaro je helikopterom prebačen u bolnicu Jovan Pavle II u Olbiji. Lekari su potvrdili da ima višestruke povrede, ali da nijedna nije opasna po život. Đuđaro ostaje pod stalnim nadzorom lekarskog tima.

Evo ko je Đorđeto Đuđaro: Čovek koji je oblikovao Golf, Pandu i DeLorean

Italijanski dizajner automobila Đorđeto Đuđaro oblikovao je više od dve stotine modela automobila, od kojih je preko šezdeset miliona primeraka proizvedeno širom sveta. Đuđaro, koji je rođen 7. avgusta 1938. godine, poznat je po svom širokom kreativnom dometu koji obuhvata sve segmente automobilske industrije. Na primer, Volkswagen Golf, mini automobil Fiat Panda ili supersportista Lotus Esprit proizašli su iz njegove table za crtanje.

Đorđeto Đuđaro
Foto: Tacco/Fotogramma / Zuma Press / Profimedia

Đuđaro je jedini preživeli predstavnik "velike trojke italijanskog dizajna", u kojoj su pored njega bili Nučio Bertone i Serđo Pininfarina. Automobilski stručnjaci ga smatraju pionirom modernog italijanskog automobilskog dizajna, a decembra 1999. proglašen je automobilskim dizajnerom veka na gala svečanosti u Los Anđelesu, SAD. Tri godine kasnije primljen je u Kuću slavnih automobila.

Rodom iz Garesije u Italiji, prvobitno je želeo da bude slikar, baš kao i njegov otac Mario. Međutim, Đorđeto je voleo tehničko crtanje u školi, a sa 17 godina je već počeo da stvara u novostvorenom dizajnerskom centru italijanske automobilske kompanije Fiat.

Godine 1960. već je radio za poznatog italijanskog proizvođača karoserija Bertonea, gde je ostao pet godina, zatim dve godine radio je za kompaniju Ghia, gde je učestvovao u projektovanju automobila De Tomaso Mangusta i Oldsmobile Tornado.

Golf 1
Foto: Sven Simon / imago stock&people / Profimedia

Zajedno sa kolegom Aldom Mantovanijem, Đuđaro je 1968. osnovao sopstveni dizajnerski studio, Italdesign, gde je proveo 47 godina. U ranim danima Italdesigna, sarađivao je sa Škodom iz Mlade Boleslave, za koju je dizajnirao naslednika modela 1000 MB. Međutim, ni Škoda 720 sa motorom napred i pogonom na zadnje točkove, kao ni kasnija Škoda 760 sa motorom napred i pogonom na prednje točkove, razvijena u saradnji sa GDR, nisu dospele u serijsku proizvodnju.

Bezvremenski, ugaoni oblici karakteristični su za Italdesign od samog početka. Njegovi najpoznatiji automobili uključuju Volkswagen Golf prve generacije. Nenametljiv automobil konzervativnog dizajna sa širokim zadnjim stubom ugledao je svetlost dana 1974. godine i ubrzo postao bestseler. I Golfa je zamalo zadesila sudbina gorepomenutih Škoda.

"Tokom razvoja, rukovodstvo kompanije se promenilo i novom predsedniku se nije dopao moj Golf", otkrio je Đuđaro u intervjuu 2003. godine.

Italijanski majstor dizajna uspeo je i sa malim modelima Fiata. Kupcima se dopao genijalno jednostavan Fiat Panda (1980), njegov veći brat Fiat Uno (1983) i Unoov naslednik, model Punto (1993).

Super sportski automobili Lotus Esprit (1972) i Maserati 3200 GT (1998) ili sedani Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) ili Seat Toledo (1991) takođe potiču iz Đuđarovog skicera. Takođe je dizajnirao DeLorean DMC-12, automobil koji je postao poznat širom sveta zahvaljujući filmu "Povratak u budućnost".

DMC DeLorean
Foto: Beata Zawrzel/NurPhoto/Shutterst / Shutterstock Editorial / Profimedia

Pored automobila, Italdesign je dizajnirao i nameštaj, kamere, satove i enterijere aviona. Đuđaro je 2010. godine prodao 90 odsto udela u Italdesignu koncernu Volkswagen, a pet godina kasnije napustio je ovaj studio i sa sinom Fabricijem osnovao novi dizajnerski studio GFG Style, koji je, na primer, predstavio futurističku luksuznu limuzinu dužine pet metara pod nazivom Sibylla. Đuđaro je oženjen od 1963. Sa suprugom Marijom Terezom ima ćerku Loru i pomenutog sina Fabricija.

BONUS VIDEO:

03:53
Flašica vode može zapaliti automobil!? Evo na koje stvari morate obratiti pažnju pre polaska na putovanje! Škuljić za Kurir: Voda može doći do instalacije! Izvor: Kurir televizija