Podmornica je bila na istraživačkom zadatku kako bi istražila olupinu Titanika kada je nestala u Atlantskom okeanu, što je dovelo do smrti svih pet članova posade. Potraga i misija spasavanja koja je usledila privukla je pažnju svetske javnosti sve do danas.
Istražitelji američke Obalske straže objavili su konačni izveštaj. On se proteže na više od 300 stranica i rezultat je dvogodišnje istrage. Ono što je iz njega proizašlo jeste skandalozni prikaz kompanije koja je upravljala podmornicom Titan i njenog generalnog direktora, Stoktona Raša, koji je bio među poginulima.
Na osnovu saslušanja više od dvadeset osoba, uključujući bivše zaposlene, izveštaj oslikava OceanGate kao kompaniju u kojoj su zaposleni bili izloženi pretnjama otkazom i omalovažavani kada bi izneli zabrinutost zbog bezbednosti. Rezultat su bila umanjivanja, ignorisanja, pa čak i falsifikovanja ključnih bezbednosnih informacija u cilju poboljšanja ugleda i izbegavanja kontrole od strane regulatora
„Toksičan manjak bezbednosti u OceanGate-u, korporativna struktura i operativne prakse, doveli su do neuspeha, bile su očigledne razlike između pisanih bezbednosnih protokola i stvarnih praksi. Godinama pre incidenta, OceanGate je koristio taktike zastrašivanja, dozvole za naučne operacije i povoljan ugled kompanije kako bi izbegao regulatorni nadzor", navodi se u izveštaju. Istražitelji su utvrdili da su dizajn, sertifikacija, održavanje i inspekcija Titana bili neadekvatni.
„Ova pomorska nesreća i gubitak pet života mogli su biti sprečeni“, rekao u saopštenju Džejson Nuber, predsednik Istražnog odbora za pomorstvo američke Obalske straže.
Zaposleni su rekli istražiteljima da je Raš često zaobilazio uspostavljene protokole i ignorisao upozorenja iskusnih radnika i spoljnih saradnika.
„Celokupni efekat bio je autoritarna i toksična kultura u kojoj bezbednost nije samo stavljena u drugi plan, već je aktivno potiskivana. Ovo toksično okruženje, obeleženo odmazdom i omalovažavanjem onih koji su izražavali zabrinutost za bezbednost, u kombinaciji sa nedostatkom spoljnog nadzora, stvorilo je uslove za konačnu propast Titana", navodi se u izveštaju.
U izveštaju takođe navodi da su sve veći finansijski pritisci tokom 2023. godine uticali na odluku OceanGate-a da podmornicu Titan skladišti napolju tokom kanadske zime.
„Tokom zimskog perioda, podmornica nije bila pokrivena niti zaštićena od vremenskih uslova, što ju je izložilo padavinama i ponovljenim ciklusima smrzavanja i otapanja, što je verovatno dodatno oslabilo strukturu trupa", dodaje se u izveštaju.
Istražitelji su zaključili da je Raš pokazao „nemar“ koji je doprineo ovoj tragediji. Da je preživeo, slučaj bi verovatno bio prosleđen Ministarstvu pravde SAD, a on bi se suočio sa krivičnim prijavama, navodi se u izveštaju. Pored Raša, u imploziji su poginuli i francuski istraživač Pol Anri Nargeolet, britanski avanturista Hejmiš Harding, kao i britansko-pakistanski biznismen Šahzad Davud, kao i njegov devetnaestogodišnji sin Sulejman.
„Još jednom izražavamo najdublje saučešće porodicama onih koji su poginuli 18. juna 2023. i svima koji su pogođeni ovom tragedijom”, dodato je u izjavi.
OceanGate je od 2021. godine počeo da prevozi desetine putnika i istraživača do mesta gde se nalaze ostaci Titanika, predstavljajući ta putovanja kao deo ambiciozne inicijative za razvoj turizma u dubokom moru.
„Postoji potreba za jačim nadzorom i jasnim opcijama za operatere koji istražuju nove koncepte izvan postojećeg regulatornog okvira“, rekao je Nuber.
Porodica Nargeoleta podnela je tužbu zbog tragedije, tražeći više od 50 miliona dolara uz optužbe da je podmornica imala „problematičnu istoriju“ i da OceanGate nije otkrio ključne informacije o plovilu i njegovoj izdržljivosti.
Sličan stav izrazila je i porodica Davud, dodali su i da se nadaju da će tragedija predstavljati prekretnicu za industriju podmornica.
„Nijedan izveštaj ne može promeniti tragičan ishod niti popuniti neizmernu prazninu koju su ostavila dva voljena člana naše porodice. Smatramo da odgovornost i regulatorne promene moraju uslediti nakon ovakvog katastrofalnog neuspeha. Ako nasleđe Šahzade i Sulejmana može biti pokretač regulatornih promena koje će pomoći da se ovakav gubitak nikada više ne dogodi, to će nam doneti izvesnu utehu", naveli su u saopštenju.
(MONDO/THEGUARDIAN)