Uprkos komplikovanom izgledu, na Magičnom kružnom toku u prvih 25 godina zabeleženo je samo 14 teških saobraćajnih nesreća. Na prvi pogled izgleda kao noćna mora za vozače, zamršeno klupko asfalta, strelica i ostrva koje prkosi svakoj logici. I zaista, za vozače koji se sa njim susreću prvi put, Magični kružni tok u Svindonu u Engleskoj izaziva mešavinu straha i zbunjenosti.
Ipak, iza te haotične fasade krije se jedno od najučinkovitijih i najsigurnijih saobraćajnih rešenja na svetu, pravo remek-delo koje već pedesetak godina uspešno kontroliše saobraćaj.
Revolucionarno rešenje
Priča je počela šezdesetih godina prošlog veka, kada se na mestu današnjeg Magičnog kružnog toka nalazio klasičan kružni tok koji više nije mogao da izdrži sve veći broj vozila. Gužve su bile svakodnevne, a gradske vlasti su tražile rešenje.
Prvobitni plan bio je radikalan: izgradnja velikog nadvožnjaka koji bi zahtevao rušenje niza kuća. Srećom, pojavio se Frank Blekmor, inženjer iz Britanskog laboratorije za istraživanje saobraćaja i puteva. On je predložio radikalnu ideju, da se umesto jednog velikog kružnog toka, napravi sistem sa više manjih kružnih tokova.
Njegov dizajn je primenjen 1972. godine, a u početku su na svakom ulazu stajali policajci kako bi usmeravali zbunjene vozače. Eksperiment je, međutim, pokazao izvanredan uspeh, kapacitet raskrsnice povećan je sa 5.100 na 6.200 vozila na sat, a policajce je uskoro zamenila saobraćajna signalizacija.
Pet manjih kružnih tokova u jednom
Struktura koja izaziva strahopoštovanje zapravo je vrlo logična. Sastoji se od pet manjih perifernih kružnih tokova koji okružuju jedan veći, centralni kružni tok.
Ključ se nalazi u dvosmernom kretanju: dok se saobraćaj u pet manjih tokova odvija u smeru kazaljke na satu (što je standard u Velikoj Britaniji), u središnjem, unutrašnjem prstenu vozila se mogu kretati suprotno kazaljci na satu. Ovaj inovativni sistem vozačima omogućava više različitih putanja.
Iskusniji vozači mogu koristiti unutrašnji prsten kako bi znatno skratili put do željenog izlaza, ponekad čak i dvostruko brže nego u klasičnom kružnom toku. Manje sigurni ili neupućeni vozači mogu jednostavno ostati na spoljnom prstenu i kružiti dok ne stignu do svog odredišta.
Strah i prezir naspram statistike
Uprkos svojoj efikasnosti, Magični kružni tok stekao je ozloglašenu reputaciju. U anketama britanskih osiguravajućih kuća i automobilskih časopisa, redovno je proglašavan za "najgoru" ili "najstrašniju" raskrsnicu u zemlji.
U jednoj anketi BBC Newsa, uvršten je među deset najstrašnijih saobraćajnih čvorova u Ujedinjenom Kraljevstvu. Njegov nadimak, "Magični kružni tok", nastao je kada ga je jedan novinar na otvaranju uporedio sa popularnom dečjom TV emisijom istog imena, aludirajući na njegov naizgled haotičan rad.
Razlog je jednostavan: kompleksan izgled tera vozače da uspore i budu znatno oprezniji. Umesto da se oslanjaju na semafore, prinuđeni su da aktivno posmatraju druga vozila i učestvuju u saobraćaju.
Pola veka nakon izgradnje, Magični kružni tok i dalje je simbol Svindona, istovremeno lokalni ponos i turistička atrakcija. On je živ dokaz da rešenja koja na prvi pogled deluju zastrašujuće i nelogično, mogu zapravo biti izuzetno inteligentna i funkcionalna.
BONUS VIDEO:
(Nethr/MONDO)