Prve kugle su postavljene na visini malo većoj od visine vagona, u blizini jedne stanice kod prestonice Džakarte.

Ukoliko te kugle odvrate putnike da se penju po krovovima vagona, više će ih biti postavljeno i na drugim mestima.

Prethodni pokušaji da se "surfovanju po vozovima" stane ukraj, nisu uspeli a pokušano je - između ostalog, i sa posipanjem farbe i ulja po vagonima.

U indonežanskoj železnici se nadaju da će betonske kugle postići željeni cilj jer predstavljaju veliku opasnost po penjače, koji bi rizikovali teške povrede ako ih one udare.

Kugle će biti fiksirane na visini od samo nekoliko centimetara iznad visine vagona i to na staničnim ulazima i izlazima, ili na pružnim prelazima.

Predstavnici železnice rekli su za BBC da "surfovanje" po vagonima može da bude izuzetno opasno.

Najmanje 53 putnika izgubilo je život 2008. godine u incidentima prevozeći se po krovovima vagona. Taj bilans je 2011. godine bio 11 mrtvih.

Većina tih žrtava su stradali od električnog udara, u dodiru sa strujnim - kablovima, a neki su jednostavno pali sa voza u pokretu.



Izveštač BBC-a iz Džakarte javlja da se putnici po krovovima vozova mogu videti svako jutro i uveče. U vreme najveće gužve, oko 400.000 putnika ulazi u vagone ili se penje na njih da bi putovali u centar Džakarte ili kretali iz centra.

Dok su vozne karte jeftine, po zapadnima standardima, siromašniji putnici u Indoneziji muku muče da ih priušte, pa se zato "šlepuju" po krovovima vagona.

Najveći problem je, kažu putnici, što su vozovi pretrpani, pa čak i oni koji su kupili vozne karte na kraju završe na krovu jer nije bilo mesta da se uguraju u vagon.

U železnici kažu da su sve učinili da reše problem, pa su tako postavljali i bodljikavu žicu na krovove, ali ni to ništa nije vredelo.

"Surferi" indonežanskih vozova su međutim ubeđeni da će odoleti i betonskim kuglama. Jedan od njih, izvesni Mulijanto, star 27 godina, koji se svaki dan vozi na krovu, kaže da je u prvi mah bio stvarno upašen kada je čuo za te kugle, ali se nada da ih ni one neće odvratiti od penjanja.

"Sve su pokušali da nas odvrate, ali smo na kraju mi uvek pobeđivali", rekao je on.

Vozovi presecaju Indoneziju uzduž i popreko, ali često idu po loše održavanim šinama koje su ostale iza holandskih kolonizatora pre 60 godina.

Kritičari kažu da penjanje i vožnja na vagonima nikada neće biti potpuno iskorenjeni, sve dok se stanje na železnici ne poboljša, pre svega uvede dovoljno vagona.

(Tanjug)