Spasioci su došli do traga koji ovih mesec dana "najviše obećava" da će konačno biti rešena sudbina aviona Malezijan Erlajns sa leta 370.

Lokatori za hvatanje signala crne kutije aviona uhvatili su signal koji se podudara sa onim koji bi mogle da emituju crne kutije aviona.

Zvukovi dopiru sa dubine od 4.500 metara, rekao je Angus Houston, koji je glavnokomandujući potrage.

"Imamo vizuelni trag i audio signal na ekranu, a ti tonovi zvuče kao oni iz crne kutije" rekao je Houston.

Ipak, mogu proći dani dok se definitivno ne potvrdi da li te signale odašilju crne kutije sa aviona koji je nestao 8. marta sa 239 ljudi.

"Ništa se ne događa na brzinu. Imamo trag koji obećava, ali ništa ne možemo sa sigurnošću da potvrdimo", kaže Houston.

S obzirom na to na kojoj udaljenosti se javljaju signali u odnosu na rutu kojom je avion trebalo da leti, sve odaje utisak da je letelica namerno skrenula sa putanje kako bi izbegla radare. Zato će, ukoliko se pokaže da su signali zaista sa nestalog aviona, najvažnije biti da se utvrdi kako je on tu uopšte dospeo i ko je za to odgovoran.

Potraga za nestalim avionom košta 36 miliona evra

Dok se potraga za crnom kutijom nestalog aviona Malezijan erlajnsa intenzivira, troškovi traganja za letelicom kojoj se izgubio trag pre mesec dana već su premašili visinu rashoda sličnih operacija.

Poslednja operacija lokalizovanja aviona koja je koštala toliko mnogo bila je 2009. godine, kada je nestao avion na relaciji Rio-Pariz, ali ona je trajala mnogo duže - pune dve godine.

Strana štampa je pisala da su od početka potrage za avionom, koji je 8. marta nestao sa 239 putnika i članova posade dok je leteo od Kuala Lumpura ka Pekingu, potrošene velike sume - više od 50 miliona dolara, odnosno 36,5 miliona evra.

Francuski list Figaro upoređuje danas troškove ove jednomesečne potrage sa troškovima traganja za avionom koji se srušio u Atlantski okean 2009. godine, a koji su iznosili tada rekordnih 32 miliona evra, ali je reč o potrazi koja je trajala čak dve godine.

Malezijski ministar odbrane Hišamudin Husein nedavno je rekao da troškovi potrage za avionom malezijske aviokompanije "ne predstavljaju problem za 26 zemalja koliko ih učestvuje u toj operaciji", podseća francuski dnevnik.

Kina, čijih se 153 državljana nalazilo u malezijskom avionu, najviše je finansijski doprinela potrazi, pokrivši sama više od polovine dosadašnjih rashoda.

Jedan vojni ekspert čije reči navodi kineski list "Čajna tajms" ocenjuje da je mobilizacija 21 satelita radi pronalaženja ostataka aviona koštala 11,7 miliona evra, a povrh toga je 13 kineskih aviona poslato u Maleziju i Australiju da nadziru potragu.

Kineske vlasti su u svrhe potrage poslale i tri broda, od kojih dva opremljena helikopterima, koji koštaju više od 200.000 dolara dnevno, kao i amfibijski brod za koji dnevno moraju da izdvoje 73.000 evra.

Australija, zemlja najbliža zoni potrage, drugi je najveći finansijer  traganja za avionom, sa brodovima čiji troškovi dosad iznose više od sedam miliona evra, prema pisanju australijske štampe.

Među zemljama koje najviše novčano doprinose potrazi za nestalim avionom su i Sjedinjene Američke Države, a portparol Bele kuće Stiven Voren objavio je da su SAD u te svrhe izdvojile četiri miliona dolara, odnosno 2,9 miliona evra, s tim da je ta suma prekoračena početkom meseca.

Ukoliko crna kutija bude pronađena, moglo bi se doći do dragocenih podataka o uzrocima pada aviona i utvrditi koliko je za to odgovorna kompanija Boing koja je proizvela letelicu, kao i kompanija Malezija erlajns u čijem je vlasništvu nestali avion, zaključuje pariski dnevnik.

Oprema sa broda američke mornarice registrovala je danas signale koji bi mogli da potiču iz crne kutije aviona, što se smatra "tragom koji najviše obećava" otkako je pre mesec dana počela potraga za nestalim malezijskim avionom.

Koodinator međunarodne potrage za tom letelicom, Angus Hjuston, rekao je da je detektor registrovao oštre zvukove kod severozapadne obale Australije, a da će za potvrdu da li se zaista radi o signalima iz crne kutije aviona koji je nestao 8. marta biti potrebno nekoliko dana.