Kontrola leta Austrije (Austro Control) u četvrtak je bila suočena sa potpunim prestankom rada svog sistema, a kao uzrok za ometanje navode se NATO manevri.
Očigledno je došlo do otkazivanja rada transpondera na avionima, uređaja koji šalju podatke o visini leta, kursu i brzini, navodi list.
Usled prestanka rada došlo je do opasne situacije na nebu iznad Austrije, jer više nije bilo moguće garantovati bezbednost za oko 4.000 preleta.
"Austro Kontrol" uključila je manuelni sistem, povećala broj osoblja i otvorila dodatni vazdušni prostor a pozicija aviona utvrđena je putem kontakta sa osobljem aviona, čime su izbegnute kolizije.
Međutim zbog problema sa sistemom kontrole leta nije bio pogođen samo Beč, već i Karlsrue, Prag i Bratislava.
U vreme pada sistema, u Mađarskoj se održavala NATO vežba elektronskog vođenja rata, ukazuje bečki dnevnik "Kurir".
Cilj vežbe bio je da se ometačima blokiraju transponderi aviona, pri čemu je došlo do greške, pa je signal ometača pokrio pola Evrope.
Sumnju da je greška na vežbi NATO kriva za pad sistema deli i portparol "Austro Kontrola" Markus Pohanka.
"Uzrok pada sistema je NATO vežba u Mađarskoj", jasno je kazao dodajući da su ekrani ove službe bili crni oko 25 minuta.
Međutim "Kurir" ističe da je nebo iznad Austrije bilo "bez kontrole" do 17 časova, a u susednim zemljama do 19.30 časova.
Pošto se NATO nije oglasio, u Austriji su se pojavile razne teorije zavere među njima i da su Amerikanci ometali radare kako bi premestili ilegalno avione u Evropu.
Međutim ovakva tvrdnja nema osnova, jer radarski sistem austrijske vojske nije ometan, i on, za razliku od "Austro Kontrola", vidi i avione kojima nije uključen transponder.