Posle četiri godine razvoja u nanjstrožoj tajnosti, američka avijacija sklopila je ugovor sa kompanijom "Nortrop Gruman" o izradi novog strateškog bombardera dugog dometa, nazvanog LRS-B (Long Range strike bmber).

Jedan avion koštaće 511 miliona dolara i biće prvi novi model te vrste bombardera od kada je daleke 1997. godine u upotrebu pušten 21. primerak bombardera B-2 Spirit, ujedno i poslednji tog tipa.

Američka avijacija naručiće 21 od ukupno 100 aviona LRS-B da bi zamenila flotu ostarelih bombardera.

Američki ministar odbrane Eš Karter rekao je da je ugovor sa "Nortrop Grumanom" tehnološki skok neophodan Sjedinjenim Državama da zadrže prednost u eventualnim vazdušnim bitkama.

Komandant američke vojne avijacije Mark Velš istakao je da će novi bombarder biti značajno sredstvo za odbranu od nuklearnih napada.

Bombarder budućnosti biće daleko od nezgrapnih i glomaznih aviona iz prošlosti. Očekuje se i verzija koja će leteti kao dron, bez posade, a domet aviona trebalo bi da bude bukvalno globalan.

U planu "Više od bombardera", koji je prošlog meseca objavio Mičelov institut za aeronautičke studije, penzionisani general Dejvid Deptula kaže da bi novi avion trebalo posmatrati više kao dalekometni 'senzor šuter', odnosno oruđe opremljeno elektronskom opremom sledeće generacije, koja satelitskim vezama bolje povezuje lokacije na zemlji, u vazduhu i na moru.

"Znamo da avijacija traži da avion ima dug dometa, mogućnost punjenja gorivom u vazduhu, da bude nevidljiv za radare (stelt), kao i da može da leti bez ljudske posade i nosi i nuklearno i konvencionalno oružje za direktne napade. Letelica se može opisati kao dalekometni 'senzor šuter', jer će biti opremljen senzorskim setom sa prostorom za proširenje da nosi i upotrebi oružje nove generacije, savršenije od 'gvozdenih bombi', koje su određivale karakteristike bombardera iz prošlog veka", napisao je Deptula.

Deptula očekuje da će bombarder imati domet od veći od 4.500 kilometara (2.800 milja) uz punjenje u vazduhu, odnosno da će moći da stigne do Monoglije iz baze u Guamu ili da obavi napade u Sudanu posle poletanja u južnoj Engleskoj.

Sredstva za novi bombarder biće obezbeđena iz budžeta avijacije, već opterećenog narudžbama 1.800 komada F-35 i novog vazdušnog tankera.

Američka avijacija i njeni partneri u vojnoj industriji novim strateškim bombarderom pokušavaju da izbegnu sudbinu B-2, koji se pokazao kao preskup i istovemeno ograničenog dejstva.