Švedska: Platon i Aristotel su "aut", rodne uloge i demokratija su "in"

Švedska planira da iz školskog sistema izbaci istoriju antike i srednjeg veka kako bi napravili mesta za savremene teme poput rodnih uloga, demokratskih vrednosti I imigracije.

MONDO/Predrag Vujić

Novi silabus koji je za državne škole u Švedskoj napravila Nacionalna agencija za obrazovanje predlaže drastične promene u gradivu iz istorije i društvenih nauka.

Kako prenosi Sputnik, najveću žrtvu podneće formativni period za veći deo zapadnog sveta – istorija antike i srednjeg veka koji će potpuno biti izbačeni iz školskog sistema.

List Svenska Dagbladet navodi da će “drevne civilizacije od praistorijskih vremena do 1700ih” biti uklonjene iz plana rada zbog “manjka časova”.

Umesto toga, profesori će se fokusirati na posleratni period i postmodernističke poglede na društvo i istoriju, umesto što će studentima predavati o zastarelim pogledima na svet kakve su imali antički filozofi poput Sokrata, Platona ili Aristotela.

U skladu sa novim trendom fokusiranja na društveno znanje i noviju istoriju, veliki delovi istorije, uključujući Rimsko carstvo, Vikinge pa čak i imperijalno doba Švedske nestaju iz obrazovnog sistema ove skandinavske zemlje.

Njih zamenjuju veoma politizovane teme poput rodnih uloga, imigracije, zaštite prirodne sredine, demokratskih vrednosti i teorija kritike.

Kada je reč o istoriji, fokus se sada stavlja na kolonijalizam Zapada, trgovinu robljem i nacionalizam.

“I nama teško pada” izbacivanje važnih delova švedske i evropske istorije, rekla je Ana Vesterholm, predsedavajuća odeljenja za obrazovni kurikulum švedske Nacionalne agencije za obrazovanje.

Pažljivo smo proučili sadržaj i broj nastavnih časova. Istorija je preopširna tema i jednostavno nemamo dovoljno časova”, rekla je ona i objasnila da je izbacivanje antičke istorije “najmanje bolan” korak.