Svet

DA LI JE OVO DATUM UKRAJINSKE KONTRAOFANZIVE? Meteorolog otkrio ono što svi čekaju - kada se osuši BLATO, mogu da krenu!

Autor Jana Desovski

Meteorolog je otkrio kada će se blato osušiti u Ukrajini i olakšati vojnicima da se kreću tenkovima.

Izvor: Profimedia/ABACA

Građani Ukrajine očekuju da njihova vojska na proleće krene u kontraofanzivu protiv ruskih osvajača. Kada će to biti moguće zavisi od vremena. Bivši američki vojni meteorolog daje prognoze, prenosi DW. "Sezona prolećnog blata počela je ranije ove godine", piše Dejvid Helms, meteorolog i veteran američkog vazduhoplovstva, u analizi za DW. Razlog je što su februar i mart bili za dva stepena Celzijusa topliji od višegodišnjeg proseka.

"To znači da već imamo nešto sušenja u skromnim razmerama, uglavnom na jugu, manje na severu i istoku", objašnjava vojni meteorolog u penziji. Tokom rata u Ukrajini, svoje prognoze objavljuje na društvenim mrežama koristeći hashtag #NAFOVeather. To ga čini jednim od mnogih volontera koji podržavaju borbu Ukrajine protiv ruskih osvajača u digitalnom svetu. 

Tako Helms, na primer, piše kada će biti "optimalne mogućnosti za optičko satelitsko izviđanje". Drugi aktivisti zatim koriste donacije za naručivanje satelitskih snimaka od privatnih provajdera, kao što je Makar, i stavljaju ih na raspolaganje ukrajinskim komandantima fronta.

Prognoza za kraj sezone blata

Ovih nedelja prognoze Dejvida Helmsa imaju posebno značenje: ko god može da odredi regionalno drugačiji završetak sezone blata u Ukrajini, sve je bliži odgovoru na pitanje kada Ukrajina može da krene u kontraofanzivu i da povrati okupiranu teritoriju.

U svojim svakodnevnim video porukama, to najavljuju i ukrajinski predsednik Vladimir Zelenski i njegov ministar odbrane, zahvaljujući se putem video snimka britanskom borbenom tenku Čelendžer 2 ili nemačkim tenkovima Leopard 2 i oklopnim vozilima Marder.

U Ukrajini, sezona blata, takozvana rasputa, u jesen zbog kiše i u proleće zbog topljenja snega čini njive i neasfaltirane puteve neprohodnim mesec dana. Tenkovi, transportna vozila i artiljerijska oruđa se onda zaglavljuju u blatu. 

"U gornjih 20 centimetara tla, čvrstoća tla opada sa povećanjem vlage. To je eksponencijalni razvoj", kaže Helms. "Ona se na određenim mestima veoma brzo menja sa povećanjem vlažnosti. Sva zimska vlaga se nakupila u obliku snega, a površina tla je uglavnom zaleđena, iako se zbog klimatskih promena površinski sloj zemlje povremeno odmrznuo ove zime. Fenomen ima veze sa geografijom u mnogim delovima istočne Evrope: ravno zemljište dokle oko seže i priroda tla. U Ukrajini, crna zemlja čini jug zemlje jednim od najplodnijih regiona na svetu.

Koja vozila ispunjavaju uslove?

Bivši vojni meteorolog, Helms je radio i za Nacionalnu upravu za okeane i atmosferu SAD (NOAA), gde se bavio hidrološkim posledicama klimatskih promena, odnosno promenom sastava zemljišta, slično onome što se desilo u Ukrajini.

"Sezona blata povezana sa vojnim vozilima zavisi ne samo od jačine tla, već i od tipa vozila namenjenog za ofanzivnu operaciju", rekao je Helms za DV. Pojednostavljeno, da li će se zaglaviti u ukrajinskom blatu zavisi od toga koliko su tenkovi i oklopni transporteri teški i koliko ljudi nose.

Kada je reč o liniji fronta u Ukrajini, Helms tvrdi: "Količina vlage u zemljištu i klimatologija gubitka vlage u zemljištu značajno će se povećati od 1. maja i kasnije. Zemlja na jugu Ukrajine će se dovoljno osušiti već sredinom aprila, u Donjeckoj oblasti dve nedelje kasnije, a od sredine maja i u Luganskoj oblasti koju je okupirala Rusija. Ovo je veoma važno: ukrajinska armija bi mogla da krene u kontraofanzivu na jugu prema gradu Melitopolju koji drže Rusi, dok ruski tenkovi ostaju zaglavljeni u blatu na istoku Ukrajine.

(MONDO)