Najveća prepreka sa kojom će se izraelska vojska suočiti u sukobu sa Hamasom svakako su Hamasovi podzemni tuneli ispod Gaze. Oni su navodno toliko obimni da ih zovu 'Metro Gaze', a zapadni stručnjaci ovih dana, objašnjavajući kako izgleda na terenu, Gazu opisuju kao područje sa 'dva sloja'. Jedan je onaj iznad zemlje, gde žive civili, a drugi je podzemni, svet Hamasa.
Veoma je teško proceniti veličinu mreže, kaže se u analizi podzemnih koridora Bi-Bi-Sija, koji podseća da je ID posle sukoba 2021. godine saopštio da je uništio više od 100 kilometara tunela, dok je Hamas u međuvremenu, rekao je da su tuneli dugi 500 kilometara i da su pogođeni samo pet odsto. Izgradnja je počela pre povlačenja Izraela iz Gaze 2005. godine. Kada je Hamas preuzeo vlast dve godine kasnije, kopanje se intenziviralo, a Izrael i Egipat su zbog bezbednosnih razloga počeli da ograničavaju kretanje robe i ljudi.
Prema njenim rečima, Hamas je poslednjih godina usavršio umetnost tunela i ratovanja, posmatrajući i učeći taktike sirijskih pobunjeničkih boraca u Alepu i džihadističkih militanata Islamske države (IS) u Mosulu. Veruje se, piše Bi-Bi-Si, da su tuneli unutar Gaze iskopani na dubini od 30 metara i da imaju ulaze koji se nalaze na donjim spratovima kuća, džamija, škola i drugih javnih zgrada.
Nakon što je Hamas u subotu pokrenuo napad na Izrael, pojavili su se izveštaji da je otkriven tunel u blizini kibuca Kfar Az, gde je masakrirano na desetine civila. Ako je to tačno, to znači da je tunel izgrađen ispod podzemne betonske barijere sa sofisticiranim senzorima za otkrivanje podzemnog kretanja, koje je koštalo milijarde, a koje je Izrael završio krajem 2021. godine.
Ričemond-Barak kaže da bi to bio veliki šok za izraelske planere bezbednosti, ali, podseća, nijedan sistem za detekciju nije potpuno siguran, pa je to moguće. Čak i ako se ne koriste za infiltriranje u Izrael, tuneli će predstavljati značajnu prepreku izraelskim snagama u njihovim daljim planovima da se obračunaju sa Hamasom. Oni poništavaju prednosti koje ID ima u pogledu tehnologije i obaveštajnih mogućnosti. 'Oni predstavljaju smrtonosnu pretnju za izraelske vojnike', objašnjava Ričemond-Barak.
"Pre svega, Hamas je imao dovoljno vremena da digne u vazduh celu mrežu. Mogli su samo da puste vojnike da uđu u mrežu tunela, a zatim da dignu mrežu u vazduh", kaže on. Međutim, izraelske snage imaju neke načine da ublaže rizik. "Oni mogu da pošalju bespilotne letelice i bespilotna vozila u tunele, da ih mapiraju i identifikuju zamke pre nego što ih vojnici uklone. Ratni avioni takođe mogu da bacaju bombe za uništavanje bunkera, koje prodiru duboko u zemlju pre nego što eksplodiraju. Međutim, oni bi predstavljali rizik od kolateralne štete zbog gustom urbanom terenu", zaključuje Kolin Klark, direktor istraživanja u bezbednosnoj konsultantskoj kompaniji Soufan Group.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Jutarnji list)