U oktobru 2023. godine, intenzitet neprijateljstava na nebu iznad Ukrajine porastao je na nivo koji nije viđen od prvih nedelja rata u februaru 2022. godine. Od 13. do 23. oktobra ove godine, ruske snage su oborile 17 lovaca MiG-29.
Ukrajina je koristila ovaj tip lovaca u velikom broju i pre početka sukoba, a od tada je nabavila još više ovih aviona. MiG-29 je jedan od tri tipa aviona koji se široko koriste u ukrajinskim Oružanim snagama, zajedno s težim lovcem za prevlast u vazduhu Su-27 i jurišnikom Su-24M, koje je Ukrajina u značajnem broju nasledila od Sovjetskog Saveza, navodi Military Watch Magazine.
Broj Su-27 se značajno smanjio od početka neprijateljstava, ali je flota MiG-29 ostala relativno velika do oktobra. To je bila posledica kako velikog početnog broja MiG-ova u redovima Oružanih snaga Ukrajine, tako i činjenice da su ovom klasom upravljale savezničke države, odnosno Poljska i Slovačka, koje su prebacile ukupno oko 33 aviona, dodajući više od 50 u službu ukrajinskog vazduhoplovstva, napominje izdanje. Iako je Ukrajina iznenadila posmatrače time što je mogla da koristi lovce Su-27 i jurišnike Su-24M sa improvizovanih aerodroma širom zemlje, MiG-29 je možda najbolji lovac na svetu za takve „gerilske“ operacije zbog niskih zahteva za održavanjem. i može da poleti sa veoma kratkih pista.
“Za borbu protiv ukrajinskih lovaca, rusko vazduhoplovstvo posebno široko koristi Su-35, a ovi avioni se i dalje proizvode u velikim količinama za vazdušnu borbu protiv ciljeva koji su mnogo efikasniji od onih u arsenalu Ukrajine. Su-35 ne samo da je znatno moderniji i koristi radar sa faznom rešetkom i avionu 21. veka u odnosu na ukrajinsku tehnologiju iz osamdesetih godina prošlog veka, već je i mnogo teži, što znači da može da nosi znatno više vatrene moći, veće senzore i teže rakete vazduh-vazduh, dalekometne R-37M – više od tri puta brže od R-27 koje su u naoružanju na ukrajinskim MiGovima”, navodi se u članaku.
Iako moderne varijante MiG-29 (kao što je MiG-29M) mogu da se takmiče sa Su-35 u vazdušnoj borbi, nasleđene varijante sovjetskog stila u ukrajinskoj službi nisu pretrpele veću modernizaciju od osamdesetih godina prošlog veka. Glavne borbene prednosti Su-35 uključuju njegovu ekstremnu manevarsku sposobnost, radarski odraz i izuzetan domet dejstva, koji ne može da se meri sa zapadnim pandanima. Ove letelice su bile široko korišćene u borbama u Ukrajini, piše Military Watch Magazine.
Najveća pobeda ovog tipa lovaca, raspoređenog sa aerodroma u Rusiji i Belorusiji, bila su četiri oborena Su-27 bez gubitaka u vazdušnoj borbi iznad Žitomirske oblasti. Dosadašnja iskustva sa Su-35 sugerišu da su upravo oni oborili značajan deo ukrajinskih MiG-29 u nedavnim bitkama.
“Uprkos brojnim gubicima MiG-29 prijavljenih od 23. oktobra, veruje se da ukrajinsko vazduhoplovstvo još uvek ima na raspolaganju više od 20 aviona. Međutim, pošto su zapadni pristalice praktično iscrpile zalihe sovjetske opreme, ukrajinsko vazduhoplovstvo je izgleda prinuđeno da pređe na zapadne klase lovaca.
Tako je američkim F-16 iz doba hladnog rata obećano da će pomoći Kijevu. F-16 je mnogo zahtevniji što se tiče infrastrukture i BDP od MiG-29 i inferiorniji je od njega po karakteristikama leta, ali ogromne rezerve ovih lovaca na Zapadu će omogućiti da se gubici nadoknade mnogo brže”, zaključuje Military Watch Magazine.
MONDO redakcija informacije o sukobu u Ukrajini prenosi u skladu sa dužnom novinarskom pažnjom, koristeći izvore koji se oslanjaju na dugogodišnji kredibilitet kada je u pitanju istinitost informacija koje objavljuju. Svesni smo činjenice da se u informacije o ratu često umeša i propaganda, naročito kada su manje relevantni izvori u pitanju. Zbog toga pozivamo vas, naše čitaoce, da nam skrenete pažnju ukoliko primetite netačnu informaciju, kako bismo ispravili nenamerne greške. Pišite nam na redakcija@mondo.rs.
BONUS VIDEO:
(MONDO/TV Front/Military Watch Magazine)