Svet

SVI SU MISLILI DA AMERIČKO ORUŽJE OBARA RUSKI AVION, ALI NE! Ukrajinci modernizovali "dinosaurusa" iz SSSR-a!

Autor Miloš Škrbić

Prema pisanju ukrajinskog časopisa Pravda, raketa ukrajinskih vazdušnih snaga koja je u petak iskorišćena za rušenje A-50, jednog od retkih ruskih vojnih aviona s radarskim sistemom, nije bila američki Patriot, kao što su pretpostavili mnogi promatrači.

Izvor: Gorb Andrii/Shutterstock

Prema pisanju ukrajinskog časopisa Pravda, raketa ukrajinskih vazdušnih snaga koja je u petak iskorišćena za rušenje A-50, jednog od retkih ruskih vojnih aviona s radarskim sistemom, nije bila američki Patriot, kao što su pretpostavili mnogi promatrači. Prema dostupnim izveštajima, bila je to bivša sovjetska raketa 5V28, komponenta sistema protivvazdušne obrane S-200, piše Forbes.

Veliki radarski avion bio je na oko 120 milja udaljen od linije fronta u južnoj Ukrajini kada se strmoglavio na tlo. Dok Patriot obično ima domet do 90 milja, S-200 može pogoditi ciljeve na i više od 190 kilometara. Već smo ranije znali da su Ukrajinci reaktivirali deo starih S-200 raketnih baterija - od njih 16 koje su sovjetske vazdušne snage nekad držale u Ukrajini - jer su ih ispaljivali na ciljeve na tlu u okupiranom delu Ukrajine, pa čak i na Rusiju. Do ove nedelje nismo znali da Ukrajinci šalju te brutalne rakete na vazdušne ciljeve.

S-200 nije baš najprecizniji sistem na svetu za protivvazdušnu obranu. Svakako je manje tačan nego što su Patrioti. Ali finese koje sistem S-200 nedostaju on nadoknađuje čistom snagom. Teška osam tona, 5V28 je velika raketa s masivnom, preko 200 kilograma teškom bojevom glavom, piše Forbes.

Sistem razvijen 1960-ih godina

Sovjetski Savez je razvio S-200 početkom 1960-ih godina specifično za gađanje teških bombardera američkih vazdušnih snaga. Ukrajina je te dinosaure protivvazdušne obrane odložila pre više od desetinu godina zbog teškoća s upravljanjem - teški su i glomazni i problematični za transport.

Iako su i novčani podvig za modernizaciju, ona je bila na stolu. Pre sadašnjeg, šireg rata, ukrajinska vlada je razmatrala reaktiviranje nekih S-200 sistema i njihovo naknadno opremanje istim radarskim tragačem koji je ukrajinska industrija razvila za manje S-125 protivvazdušne sisteme.

S obzirom na prilično dobru preciznost oživljenih ukrajinskih S-200 sistema postoji šansa da su kijevski inženjeri instalirali bolji suistem traženja za 5V28: ili novi koji je razvijen za S-125 ili neki drugi model. 

Koliko 5V28 Ukrajinci imaju?

Bez obzira na to, rušenje A-50 u petak znači povratak u formu klasičnih raketa koje su Sovjeti specifično dizajnirali za uništavanje velikih, sporih aviona. A-50 je upravo takav, velik i spor.

Ostaje pitanje od milijardu dolara: Koliko raketa 5V28 je Ukrajini ostalo? Ukrajinske vadzušne snage su ih možda imale na stotine - čak i hiljade - kad je sistem S-200 "penzionisan" 2013. godine. No velike rakete s hemijskim punjenjem ne traju zauvek. Stoga je moguće da Ukrajinci imaju nove pošiljke raketa 5V28 od svojih saveznika koji još uvijek imaju operativne S-200 sisteme. Možda od Poljaka ili čak Bugara.  

BONUS VIDEO: "OVAJ MINISTAR JE REKAO ZELENSKOM DA NEMA PREGOVORA SA RUSIJOM"

(Mondo/M. Š.)