Santjago Paredes, koji je radio za Spirit AeroSistems u Kanzasu, rekao je za Bi-Bi-Si da je često pronalazio do 200 kvarova na delovima koji su bili spremni za isporuku u Boing. On je tvrdio da je dobio nadimak "šou stoper" zbog usporavanja proizvodnje kada je pokušavao da ukaže na to da je zabrinut zbog slanja pokvarenih delova.
Kompanija "Spirit" je rekla da se "uopšte ne slaže" sa optužbama. "Mi se energično branimo od njegovih tvrdnji", rekao je portparol Spirita, koji je i dalje najveći dobavljač Boinga. Gospodin Paredes je izneo optužbe protiv Spirita u ekskluzivnom intervjuu za Bi-Bi-Si, u kojem je opisao šta je rekao da je doživeo dok je radio u firmi između 2010. i 2022. godine.
On je, kako kaže, pronalazio "od 50 do 100, 200" nedostataka na trupu - glavnom telu aviona - koji je trebalo da budu isporučeni u Boing, rekao je. "Pronalazio sam mnogo pričvršćivača koji nedostaju, mnogo savijenih delova, ponekad čak i delova koji nedostaju."
Boing je odbio da komentariše.
Incidenti sa Boingom
Spirit AeroSistems i Boing su bili pod intenzivnim ispitivanjem nakon što su vrata otpala sa potpuno novog aviona 737 Maks, ubrzo nakon poletanja u januaru ostavljajući rupu na bočnoj strani aviona. Prema istražiteljima, vrata je prvobitno postavio "Spirit", ali su ih naknadno uklonili Boingovi tehničari kako bi ispravili neispravne šrafove.
Incident je podstakao Federalnu upravu za vazduhoplovstvo da pokrene reviziju proizvodnih praksi u obe kompanije. Otkrio je više slučajeva u kojima kompanije nisu poštovale praksu kontrole proizvodnje. Gospodin Paredes je rekao za Bi-Bi-Si da su neki od nedostataka koje je identifikovao dok je bio u Spiritu manji - ali da su drugi ozbiljniji.
Takođe je tvrdio da je bio pod pritiskom da bude manje rigorozan. "Oni su samo želeli da se proizvod isporuči. Nisu bili fokusirani na posledice. Bili su fokusirani na ispunjavanje kvota, ispunjavanje rasporeda, ispunjavanje budžeta... Ako su brojke izgledale dobro, stanje trupa zapravo nije bilo važno", rekao je on.
Uzbunjivač
Mnoga od navodnih iskustava Paredesa u Spiritu čine deo njegovog svedočenja u pravnom postupku koji su nezadovoljni akcionari pokrenuli protiv firme. Međutim, u pravnim dokumentima on se pominje jednostavno kao "bivši zaposleni". Ovo je prvi put da je Paredes, bivši tehničar Vazduhoplovstva, govorio javno.
Drugi bivši revizor kvaliteta, Džoš Din, čije tvrdnje je takođe trebalo da budu deo tužbe, preminuo je prošle nedelje nakon što je dobio ozbiljnu bakterijsku infekciju. Tužba optužuje kompaniju da namerno pokušava da prikrije ozbiljne i široko rasprostranjene nedostatke u kvalitetu. "Spirit" je rekao da se "ne slaže" sa tvrdnjama u pravnom postupku.
Boing podrška
Spirit je nekada bio deo Boinga i ostao je glavni snabdevač proizvođača aviona. Kompanija pravi trup za svaki 737 Maks u svojoj fabrici u Vičiti, Kanzas, pre nego što ih otpremi u Boing-ov sopstveni pogon u Rentonu, blizu Sijetla, Vašington. Takođe pravi velike delove 787 Dreamliner-a.
Sada je u teškom položaju. Kompanija je izgubila 617 miliona dolara (494 miliona funti) u prva tri meseca ove godine. Boing je pristao da pruži finansijsku podršku i u pregovorima je o otkupu svoje bivše kompanije koja ih snabdeva. Izvori u okviru ovog vazduhoplovnog giganta insistiraju na tome da su u toku napori da se reši problem kvaliteta u Spiritu, a oni su uspeli da smanje broj kvarova na delovima koji napuštaju fabriku u Vichiti za oko 80%.
Gospodin Paredes je rekao da su obe kompanije svesne razmera problema sa defektima i da se o tome razgovaralo na nedeljnim sastancima između inspektora kvaliteta obe firme.
Prebačen u drugi deo fabrike
Stvari su došle do izražaja za Paredesa lično, tvrdi on, kada mu je njegov menadžer naredio da promeni način prijavljivanja nedostataka, kako bi smanjio njihov ukupan broj. Nakon što je protestovao, rekao je, degradiran je i prebačen u drugi deo fabrike.
"Osećao sam da mi se preti i osećao sam da mi se odmaže što sam izrazio zabrinutost", rekao je on. Paredes je kasnije podneo "etičku žalbu" odeljenju za ljudske resurse kompanije i pisao tadašnjem izvršnom direktoru Spirita, Tomu Gentileu. U tom imejlu je rekao "Izgubio sam veru u kvalitetnu organizaciju ovde u Spiritu i ovo je moj poslednji poziv za pomoć".
Gospodin Paredes je naknadno vraćen na svoju lidersku ulogu i dobio je zaostalu platu nakon što je njegova žalba delimično usvojena. Ubrzo je napustio kompaniju. On sada tvrdi da ne bi bio voljan da leti 737 Maks-om, u slučaju da i dalje ima nedostatke koji su nastali u fabrici u Vičiti.
"Nikada nisam sreo mnogo ljudi koji su se plašili letenja sve dok nisam počeo da radim u Spiritu", rekao je. A onda, dok sam bio u Spiritu, sreo sam mnogo ljudi koji su se plašili letenja – jer su videli kako grade trup."
BONUS VIDEO:
(BBC/MONDO/J.D.)