Popularna aplikacija Temu pred velikim problemom: Trgovci danima protestuju ispred kompanije i traže novac

Nezadovoljnih trgovaca koji posluju na aplikaciji Temu danima protestuju zbog loših uslova.

T. Schneider/Shutterstock/ X

Kineska onlajn prodavnica "Temu" se već duže vreme suočavala sa teškim pitanjima u vezi sa svojim poslovnim praksama. Sada ima novi problem - nezadovoljne trgovace iz Kine koji prodaju svoje proizvode na ovoj onlajn platformi.

Na stotine njih su ove nedelje organizovali protest ispred kancelarija povezanih sa Temuom u južnom kineskom gradu Guangdžou. Razlog njihovog nezadovoljstva i protesta, kako su naveli, jesu "nepravedne" kazne i zadržane uplate za već prodate proizvode, zbog čega mnogi prekidaju svoje biznise.

Protest, koji je kulminirao u ponedeljak, naglasio je mnogobrojne izazove sa kojima se suočava Temu, koji nastavlja sa ambicioznom i globalnom ekspanzijom. Platforma je prošlog meseca ušla na svoje najnovije tržište, Tajland. Temu aplikacija je odnedavno dostupna i u Srbiji, a zbog besplatne carine i niskih cena građani su "zaraženi" ovom onlajn prodavnicom.

Temu posluje kao onlajn prodavnica, nudeći jeftinu robu od strane samostalnih prodavaca. Više od 100.000 njih je bazirano u Kini, prema istraživačkoj firmi "Marketplace Pulse". Prema video zapisima koji kruže društvenim mrežama, demonstranti su uzvikivali različite slogane zahtevajući svoj novac. Desetine njih je čak uspelo da uđe u kancelarije kompanije. Atmosfera je, iako bučna i napeta, bila mirna.

Dva dobavljača, koja su želela da ostanu anonimna iz straha od pritiska, odvojeno su rekla za CNN da su došla da se žale na, kako su rekli, "nesrazmerno visoke" kazne koje Temu naplaćuje zbog loše korisničke usluge. Ovo može da uključuje isporuke koje kasne, netačne opise proizvoda ili slanje pogrešnih proizvoda. Četiri prodavca, koje je CNN intervjuisao, rekla su da se kazne nekad pet veće od veleprodajne cene proizvoda.

Jedna od njih, koja prodaje kućne potrepštine, dodatno je tvrdila da je platforma navodno "zamrzla" dva miliona juana (oko 255.500 evra) od završenih prodaja, a koje je želela da iskoristi kako bi isplatila plate i druge troškove vođenja svog biznisa. Ona je rekla da ju je Temu obavestio da su njeni proizvodi "prekršili pravila", ali da nije razumela šta je pošlo po zlu.

"Zaista sam očajna sada. Mislim da ću izgubiti porodicu i posao. Zaista se kajem što sam se pridružila platformi," rekla je u intervjuu.

Oglasio se i Temu

Portparol prodavnice Temu negirao je ozbiljnost protesta, rekavši da se radi o oko "desetak prodavaca" odeće koji takođe posluju na konkurentskoj platformi Shein. 

"Nisu bili zadovoljni kako je Temu rešavao probleme nakon prodaje u vezi sa kvalitetom i usklađenošću njihovih proizvoda, osporavajući iznos vredan nekoliko miliona juana. Situacija je stabilna i kompanija aktivno radi sa trgovcima kako bi pronašla rešenje", rekao je portparol, dodajući da su prodavci odbili da rešavaju sporove kroz uobičajene arbitražne i pravne kanale navedene u prodajnim ugovorima.

Nemoguće zaraditi novac?

Sa sloganom "kupujte kao milijarder", Temu je pokrenut u Sjedinjenim Državama uz malo pažnje u septembru 2022. godine. Ali je brzo postao popularan zahvaljujući proizvodima poput kupaćih kostima za 6,50 dolara i trimerima za obrve za 90 centi. Nekoliko meseci kasnije, dospeo je na naslovne strane kada je objavio reklamu na Super Bowlu.

Od svog lansiranja, aplikacija Temu je preuzeta više od 600 miliona puta, prema podacima firme za tržišnu inteligenciju Sensor Tower. Prošle godine se našla na osmom mestu po broju preuzimanja i tako ostala broj jedan u SAD. Tokom protekle godine, agresivno se proširila u Latinskoj Americi, na Bliskom Istoku i u Jugoistočnoj Aziji.

Abe Josef, viši analitičar u Sensor Toweru, rekao je za CNN da će Temu kratkoročno verovatno biti više fokusiran na marketing prema potrošačima nego na marže koje ostvaruje, strategiju koja je dobro funkcionisala za onlajn prodavnice Amazon (AMZN) i Wayfair (W). Kako bi privukao kupce, Temu nudi besplatnu dostavu, besplatnu carinu, besplatne povrate u roku od 90 dana i prilagođavanje cena u roku od 30 dana. Njegov glavni konkurent, pored Amazona, Shein nudi slične uslove.

Ivi Jang, analitičarka kineske tehnologije i osnivačica konsultantske firme Wavelet Strategy, rekla je da je Temuova globalna ekspanzija stvorila "nebalans" u podsticajima. Potrošači žele bolje, jeftinije proizvode mnogo brže, dok prodavci žele da prodaju više po višim maržama, a Temu želi da vidi ogromne prihode kako bi opravdao svoja velika marketinška ulaganja.

"Nezadovoljstvo se kuva već neko vreme i konačno je dostiglo tačku ključanja. Prodavci su se zasitili. Oni su besni zbog nedostatka transparentnosti i komunikacije u vezi sa visokim kaznamai surove stvarnosti da je gotovo nemoguće ostvariti profit prodajom na Temuu", rekla je ona.

Prodavac Peng, koji prodaje žensku odeću na platformi, i drugi prodavac Mi, koji je prodavao predmete poput ribarske strune i eteričnih ulja, pre nego što su zatvorili svoje onlajn prodavnice, rekli su za CNN da su kazne otežavale ostvarivanje profita

Kompanija se nije složila sa ovom, rekavši da većina trgovaca na platformi doživljava uspeh i koristi od povećane prodaje i pozitivnih povratnih informacija kupaca.

"Iako su kazne neophodne za održavanje tržišta visokog kvaliteta, posvećeni smo fer sprovođenju i rešavanju sporova," naveo je portparol Temua.

Podsetimo, nakon što je temu aplikacija početkom maja postala dostupna i u Srbiji građani su masovno počeli da naručuju jeftine proizvode, koji dolaze bez carine. Većina korisnika kaže da je poručeno stiglo za dve nedelje i manje, i da su dobili sve što su tražili.

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

greška u onlajn porudžbini  Tiktok/printscreen/anna_200.1