Kineski ministar trgovine Vang Ventao razgovaraće 19. septembra sa izvršnim potpredsednikom Evropske komisije i komesarom za trgovinu, Valdisom Dombrovskisom, u vezi sa merama koje je preduzela Evropska unija protiv Kine, u vezi sa električnim vozilima.
Iz dosadašnjeg iskustva, svakako bi bilo korisno ukoliko obe strane budu mogu da reše trgovinske sporove sporazumno, kroz detaljnu komunikaciju i prijateljske konsultacije, eventualno postizanjem dogovora o ceni ili sličnog sporazuma.
Međutim, ako druga strana bude tražila previše, normalno je i da pregovori ne daju željeni rezultat. Bez obzira na pristup, krenu li pregovori u jednom ili drugom pravcu, jedna stvar se neće promeniti -- odlučnost Kine da zaštiti svoje suštinske interese ostaće čvrsta. Kina radije ne bi postigla sporazum, nego da napravi bilo kakve ustupke u vezi sa svojim ključnim interesima.
Zašto je Kina tako odlučna po ovom pitanju?
Nedavno je Evropska unija snizila dodatne tarife koje su nametnute kineskim automobilskim kompanijama 20. avgusta i posredstvom upućenih ljudi nagovestila da bi, kasnije, mogla ponovo, još malo, da ih snizi.
Sve dok se smatra da su kineske kompanije dobile „subvencije“, Brisel će nastaviti da potiskuje kineske kompanije na druge načine.
Evropska komisija je prošle godine usvojila Uredbu o stranim subvencijama. Ova uredba, tvrdi da Komisija, može da pokrene istrage o „izvrtanjima izazvanim stranim subvencijama“. Od promene ove uredbe, Komisija je sprovela tri detaljne istrage i jednu proaktivnu istragu protiv kineskih kompanija, a izvršila je čak i iznenadnu inspekciju.
Iza ovog poteza stoji nedavni trend u Evropskoj komisiji — sve šira primena alata protiv “subvencija”.
Sve dok je narativ o subvencijama prisutan, Evropska komisija može da koristi različite metode kako bi ciljala kineske kompanije, a ukoliko joj bude potrebno, ona može čak i da kreira nove zakone i propise.
Kina nikada neće prihvatiti takve akcije.
Pripremio:Džao Hongčao