Japanski proizvođači automobila Honda i Nisan najavili su planove da udruže snage, formirajući trećeg po veličini svetskog proizvođača automobila po prodaji, jer industrija prolazi kroz dramatične promene u prelasku s fosilnih goriva. Dve kompanije su saopštile da su u ponedeljak potpisale memorandum o razumevanju i da je najmanji član alijanse Micubiši motors takođe pristao da se pridruži pregovorima o integraciji njihovog poslovanja.
Predsednik Honde, Tošihiro Mibe, rekao je da će Honda i Nisan nastojati da objedine svoje poslovanje u okviru zajedničke holding kompanije. Hondu će u početku voditi novi menadžment, zadržavajući principe i brendove svake kompanije. Cilj je da se formalni sporazum o spajanju postigne do juna i da se posao završi do avgusta 2026. godine, rekao je on.
"Nije data vrednost u dolarima i formalni razgovori tek počinju. Postoje tačke koje treba proučiti i o njima razgovarati. Iskreno govoreći, mogućnost da ovo ne bude sprovedeno nije nula", rekao je Mibe.
Proizvođači automobila u Japanu zaostaju za svojim velikim rivalima u električnim vozilima i pokušavaju da smanje troškove i nadoknade izgubljeno vreme. Vesti o mogućem spajanju pojavile su se ranije ovog meseca, a nepotvrđeni izveštaji govore da su razgovori o bližoj saradnji delimično vođeni težnjama tajvanskog proizvođača Ajfona Fokskona da se poveže sa Nisanom, koji ima savez sa Renoom iz Francuske i Micubišijem.
Spajanje bi moglo rezultirati ogromnom vrednošću od više od 50 milijardi dolara na osnovu tržišne kapitalizacije sva tri proizvođača automobila. Zajedno, Honda i Nisan alijansa sa Renoom iz Francuske i manjim proizvođačem automobila Mitsubišijem bi mogli da se takmiče sa Tojotom i nemačkim Volksvagenom. Tojota ima tehnološka partnerstva sa japanskim kompanijama Mazda i Subaru.
Čak i nakon spajanja, Tojota, koja je 2023. proizvela 11,5 miliona vozila, ostala bi vodeći japanski proizvođač automobila. Ako se pridruže, tri manje kompanije bi napravile oko 8 miliona vozila. U 2023. Honda je napravila 4 miliona vozila, Nisan 3,4 miliona, a Mitsubiši je napravio nešto više od milion vozila.
Nisan, Honda i Mitsubiši najavili su u avgustu da će deliti komponente za električna vozila poput baterija i zajednički istraživati softver za autonomnu vožnju kako bi se bolje prilagodili dramatičnim promenama usredsređenim oko elektrifikacije, nakon preliminarnog sporazuma između Nisana i Honde koji je potpisan u martu.
Honda, drugi po veličini japanski proizvođač automobila, smatra se jedinim verovatnim japanskim partnerom koji može da spase Nisan, koji se mučio nakon skandala koji je počeo hapšenjem njegovog bivšeg predsednika Karlosa Gouna krajem 2018. godine pod optužbom za prevaru i zloupotrebu imovine preduzeća, navode koje on negira. Na kraju je pušten uz kauciju i pobegao u Liban. Goun je u ponedeljak u razgovoru sa novinarima u Tokiju putem video linka ismevao planirano spajanje kao "očajnički potez".
Od Nisana, Honda bi mogla da dobije velike terence sa karoserijom na šasiju zasnovane na kamionima, kao što su Armada i Infiniti KKS80 koje Honda nema, sa velikim kapacitetom za vuču i dobrim performansama na terenu, rekao je Sem Fiorani, potpredsednik AutoForecast Solutions, rekao je za Asošijeted pres. Nissan takođe ima dugogodišnje iskustvo u proizvodnji baterija i električnih vozila, kao i gasno-električnih hibridnih pogona koji bi mogli pomoći Hondi u razvoju sopstvenih električnih vozila i sledeće generacije hibrida, rekao je on, prenosi CNN.
BONUS VIDEO: