Šta je papamobil? Nekada ih nosili na ramenima, a danas se voze u elitnom vozilu

U decembru 2024. godine, Vatikan je dobio prvi električni papamobil, a u planu je da svi papamobili budu električni do 2030. godine.
Foto: ALESSIA GIULIANI/IPA / Sipa Press / Profimedia/EPA/ETTORE FERRARI/ANSA

Poglavar Rimokatoličke crkve, papa Franja - 226. biskup Rima, preminuo je u 88. godini. Umro je na drugi dan Uskrsa, rano jutros. Juče je na Vaskrs blagoslovio hiljade vernika okupljenih na Trgu Svetog Petra iako nije služio misu. Papa je prvo sa balkona pročitao blagoslov na latinskom nakon mise, pa pozdravio vernike prošavši trgom u papamobilu, a bilo je to i njegovo poslednje pojavljivanje u javnosti.

Papamobil je posebno dizajnirano motorno vozilo koje koristi papa tokom javnih pojavljivanja. Smatra se naslednikom "sedia gestatoria" i osmišljen je kako bi papa bio vidljiviji prilikom pozdravljanja velikih masa.

Postoji mnogo različitih dizajna papamobila - neki su otvoreni, dok su drugi zatvoreni staklenim, neprobojnim zidovima, što se smatra neophodnim nakon pokušaja atentata na papu Jovana Pavla II 1981. godine. Neki modeli omogućavaju papi da sedi, dok su drugi prilagođeni za stajanje. Raznovrsnost papamobila omogućava Rimskoj kuriji da odabere odgovarajući model u zavisnosti od nivoa bezbednosti, udaljenosti, brzine putovanja i papinih ličnih preferencija.

Registracione tablice vozila iz Vatikana počinju slovima "SCV", što je skraćenica od latinskog Status Civitatis Vaticanae ("Vatikan - gradska država"), nakon čega sledi broj vozila. Registracija za Ford Focus koji je koristio papa Franja glasi "SCV 00919". U prošlosti, papamobil je obično nosio tablicu "SCV 1", iako su korišćene i oznake od "SCV 2" do "SCV 9". Mercedes-Benz se smatra najčešćim proizvođačem papinih vozila, jer je prvi papamobil isporučio Vatikanu još 1930. godine.

U decembru 2024. godine, Vatikan je dobio prvi električni papamobil, a u planu je da svi papamobili budu električni do 2030. godine.

Istorija papamobila

Tokom javnih pojavljivanja, pre nego što je uveden koncept papamobila, papa je koristio sedia gestatoria -stolicu koju su na ramenima nosili papini pomoćnici. Ova praksa je napuštena nakon smrti pape Pavla VI 1978. godine. Njegov naslednik, papa Jovan Pavle I, koji je vladao samo 33 dana pre svoje smrti, bio je poslednji papa koji je koristio sedia gestatoriju.

Sedia gestatoria Foto: akg-images / akg-images / Profimedia

Kočije bile su ukrašene crvenim somotskim tapacirungom, zlatnim urezima i ukrasima. Nekoliko takvih kočija korišćeno je tokom 1800-ih godina, a mnoge su restaurirane i izložene u Paviljonu kočija u okviru Vatikanskih muzeja. Inventar papinskih štala iz 1841. godine pokazuje da su kočije vukli konji sa imenima poput Bandito (Razbojnik), Pomposino (Naduvenko), Bufalino (Bivol) i Capitano (Kapetan).

Dana 10. novembra 1929. godine, Vatikan je dobio svoj prvi automobil, kada su braća Grejem iz kompanije Grejem-Pejdž iz Detroita poklonila limuzinu Grejem-Pejdž 837. Papa Pije XI koristio je to vozilo 22. decembra 1929. za putovanje do bazilike Svetog Jovana Lateranskog. Ipak, automobil Nurburg 460 Pullman, koji je papa Pije XI dobio 1930. godine od nemačkog proizvođača Mercedes-Benz, smatra se prvim "zvaničnim" papamobilom.

Nurburg 460 Pullman Foto: Eric Vandeville / akg-images / Profimedia

Izraz "papamobil" prvi put se pojavio u medijima na engleskom jeziku kao oznaka za posebno prilagođeni Lincoln Continental koji je koristio papa Pavle VI tokom pastirske posete Njujorku 1965. godine. Nakon posete, automobil je prodat očnom lekaru Eriku Svansonu iz Fort Dodža, Ajova, koji ga je promovisao kao "papamobil" i pozajmljivao za razne događaje, uključujući parade u čast astronauta misije Apolo.

U čemu se vozio Papa Franja?

Papa Franja je pokazao sklonost ka jednostavnijem načinu života i korišćenju skromnijih automobila. Kao kardinal, često je koristio javni prevoz. U noći svog izbora za papu, vratio se sa ostalim kardinalima u hotel minibusom, umesto da koristi limuzinu.

Za kretanje unutar Vatikana, koristio je mali Ford Focus iz voznog parka Vatikana. Takođe je sam vozio po gradu Renault 4 iz 1984. godine, koji mu je poklonio italijanski sveštenik otac Renco Zoka. Tokom posete Južnoj Koreji u avgustu 2014. godine, kao papamobil je korišćena Kia Soul.

Italijanski proizvođač automobila Fiat, tradicionalni dobavljač papinskih vozila, obezbedio je Fiat 500L koji je papa Franja koristio tokom posete Sjedinjenim Američkim Državama od 22. do 27. septembra 2015. godine. Fiat je takođe obezbedio i Jeep Wrangler koji je korišćen tokom njegove posete Ekvadoru u julu 2015.

Za vreme posete Filipinima, papamobil je bio Isuzu D-Max, dok je tokom posete Rumuniji 2019. godine papa koristio Dacia Duster. Tokom posete Indoneziji 2024. godine, papamobil je bio baziran na Pindad Maung MV3 Tangguh vozilu. U Singapuru, koristio je električni Hyundai Ioniq 5. 

U decembru 2024. godine, papa Franja je dobio prvi potpuno električni papamobil u istoriji Vatikana, model Mercedes-Benz G-Wagen, u električnoj verziji.

Mercedes-Benz G-Wagen Foto: ONLYFRANCE.FR, ONLY FRANCE / Alarmy/ Profimedia

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

"VATIKAN ZNAO ZA GENOCID NAD SRBIMA U NDH!" Ristić: Otkriveni izveštaji izaslanika opate Makronea, ZAPISAO NAJGNUSNIJE ZLOČINE Izvor: Kurir televizija