Švedski pilot iznenadio ruskog kolegu, uputio mu poruku: Neočekivan gest na nebu iznad Baltičkog mora (Video)

U međunarodnom vazdušnom prostoru iznad Baltičkog mora, gde su susreti ruskih i NATO aviona često praćeni tenzijom, zabeležen je nesvakidašnji trenutak - švedski pilot Gripena salutirao je ruskom kolegi.
Foto: x/printscreen

U inače napetom i često rizičnom međunarodnom vazdušnom prostoru iznad Baltičkog mora, zabeležen je nesvakidašnji trenutak profesionalnog poštovanja i ljudske srdačnosti između dva pilota koji su se našli na suprotnim stranama globalnih tenzija.

Na snimku koji se pojavio na društvenim mrežama, zabeleženom iz kokpita ruskog lovca, vidi se kako mu u susret dolazi švedski lovac Saab JAS 39 Gripen. Iako bi mnogi očekivali hladan ili čak napet susret, pilot Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva Švedske učinio je nešto neočekivano: salutirao je svom ruskom kolegi, podižući desnu ruku ka šlema u vojnički pozdrav.

Nakon toga, usledio je gest podignutog palca - univerzalni znak simpatije i poštovanja. Ovim potezom, švedski pilot je poslao poruku: i u eri neprekidne političke i vojne napetosti, među pilotima i dalje postoji profesionalno poštovanje.

Ostaje nepoznato da li je uzvratio i "mahanjem krilima", što piloti ponekad koriste kao dodatni gest prijateljstva u vazduhu. Ipak, i bez toga - snimak je izazvao lavinu pozitivnih komentara širom sveta.

Vredno je napomenuti da su ovakvi susreti između ruskih i NATO aviona u ovom regionu postali svakodnevica, ali su često ispunjeni tenzijom, agresivnim manevrima i rizičnim ponašanjem. Poslednjih deset godina zabeležen je značajan porast vazdušnih incidenata, često praćen oštrim upozorenjima sa obe strane.

Presretanja aviona koriste se kao sredstvo političke poruke - kada ruski avion prilazi granici NATO članica, ili obrnuto, lovci poleću u susret kako bi demonstrirali vojnu prisutnost i spremnost. U takvim situacijama, raspoloženje pilota i protokol ponašanja mogu varirati - od hladne profesionalnosti do napadnih i potencijalno opasnih manevara.

U ovom slučaju, susret između švedskog Gripena i ruskog lovca prošao je bezbedno i dostojanstveno. Umesto agresije, prikazana je ljudskost, i to baš u trenutku kada svet najviše priželjkuje deeskalaciju. Ovakve slike podsećaju da iza borbenih aparata stoje ljudi – vojnici koji, iako služe različitim interesima, dele iste rizike i odgovornosti. A ponekad, kao u ovom slučaju, i međusobno poštovanje.

Ukratko o švedskom lovcu kompanije SAAB, JAS 39 Gripen

Saab JAS 39 Gripen (skraćenica od Gripen, na švedskom "The Griffin") je jednomotorni višenamenski lovac proizveden od strane švedske kompanije Saab i naslednik Saab JA 37 Viggen. Oznaka JAS je skraćenica za Jakt, Attack och Spaning (na švedskom za lov, napad i izviđanje).

Prvi let Saaba 39 se dogodio 1988. godine; aktuelna verzija JAS 39C/D je u službi švedskog vazduhoplovstva (Fligvapnet) od 2005. SAAB je proizveo preko 300 jedinica u sedam varijanti, a najnoviji model je Gripen 39F.

Pored toga, na Gripenu lete vazduhoplovne snage Južne Afrike, Mađarske, ovde pomenute Češke, Brazila i Tajlanda. Škola za probne pilote Imperije Ujedinjenog Kraljevstva takođe vodi Gripen za potrebe obuke.

Saab 39 je dostupan kao jednosed i dvosed. Pored toga, Gripen ispunjava zahteve visoke pouzdanosti, lakog održavanja (delimično od strane vojnih obveznika) i univerzalne primene.

U posebno hladnom vremenu, letelica se može brzo podići u vazduh - nakon relativno kratke faze zagrevanja sa pomoćnom agregatom. Čak i u teškim uslovima na zemlji, poletanje i sletanje ne predstavljaju veliki problem za iskusne pilote.

Delta krilo sa jednim mlaznim motorom (dva krila čine trougao) jedno je od lakših u svojoj kategoriji. Ne može da prati konkurente sa dva motora kao što je Eurofighter Typhoon. Gripeni ipak imaju druge prednosti. Čak i zimi, na primer, improvizovane staze, autoputevi i neasfaltirani putevi su dovoljni za poletanje i sletanje. Takođe je veoma pouzdan i lak za održavanje.

  • JAS 39A je jednosedna verzija Gripena. Dostupna je i dvosedna JAS 39B operativna trenažna varijanta Gripena.
  • JAS 39B je opremljen istom avionikom i naoružanjem kao i JAS 39A, sa izuzetkom topa.
  • JAS 39C ima jedno sedište serije 3 i standardna je verzija za izvoz, koja je prvi put isporučena švedskom vazduhoplovstvu u septembru 2002. godine. JAS 39C ima displeje u kokpitu u boji, sistem za generisanje kiseonika i mogućnost dopunjavanja goriva u letu.
  • JAS 39D je nadograđen slično kao i JAS 39C, ali je varijanta sa dva sedišta.

Tehničke karakteristike

  • Proizvođač: Saab AB
  • Raspon krila: 8,40 m
  • Dužina: 14,10 m
  • Visina: 4,5 m
  • Maks. Težina: 14.000 kg
  • Brzina: 2.130 km/h (2.0 maha)
  • Maksimalna visina leta: 15.240 m
  • Pogon: 1 k Volvo Aero RM12
  • Snaga: 80 kN (sa naknadnim sagorevanjem)
  • Posada: 1 - 2
  • Displej: leteći i statični

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

AVION JUŽNOKOREJSKE VOJSKE IZRUČIO BOMBE PO SVOJIM CIVILIMA: Nekoliko povređenih u incidentu Izvor: Reuters

(Oružjeonline/Mondo)