Italija kreće u realizaciju megaprojekta koji menja lice zemlje - Rim je dao konačno odobrenje za izgradnju najdužeg visećeg mosta na svetu, koji će povezivati Siciliju i kopneni deo Italije, tačnije region Kalabriju. Most će biti dug 3,3 kilometra, visina stubova čak 400 metara, a njegova vrednost procenjuje se na 13,5 milijardi evra.
Most će imati dve železničke pruge i po tri trake za automobile sa obe strane, a gradiće se u jednoj od najseizmičnijih zona Evrope. Uprkos tome, projektanti tvrde da će konstrukcija biti otporna i na najsnažnije zemljotrese.
Italijanska premijerka Đorđa Meloni poručila je da je reč o "investiciji u budućnost zemlje".
Gradnja do 2033.
Ministar saobraćaja Mateo Salvini objavio je da je plan da se izgradnja mosta završi između 2032. i 2033. godine. Tvrdi da će projekat otvoriti do 120.000 radnih mesta godišnje i doneti ekonomski zamah jugoistoku Italije - Kalabriji i Siciliji, koje su među najsiromašnijim regionima Evrope.
Kontroverze, otpor i strah od mafije
Projekat nije bez prepreka. Još uvek mora da ga potvrde italijanska Državna revizorska institucija i ekološke agencije, kako u Italiji, tako i na nivou EU.
Građani čije bi nekretnine bile eksproprisane mogu uložiti žalbe, što bi moglo dodatno usporiti početak radova. Mnogi u Italiji i dalje sumnjaju da će most ikada biti završen.
Od 1970-ih do danas, više puta se pokušavalo da se izgradi most preko Mesinskog moreuza, ali su planovi redovno padali u vodu zbog visokih troškova, straha od korupcije i uticaja mafije.
Kritike lokalnih zvaničnika
Član Demokratske partije Nikola Irto kritikovao je projekat kao "kontroverzan i štetan", navodeći da se time skreću sredstva sa ključnih oblasti poput saobraćaja, obrazovanja i zdravstva.
Gradonačelnica mesta Vila San Đovani, gde most treba da se spoji s kopnom, kaže da bi njena opština bila ozbiljno pogođena i traži dodatno vreme za javne rasprave.
Ekološki aktivisti upozoravaju da bi gradnja mosta trošila milione litara vode dnevno, dok su oba regiona već pogođena hroničnim sušama.
Trenutno se koristi feri
Danas vozovi prelaze Mesinski moreuz tako što se prebacuju na feri-brodove, a cela operacija traje oko 30 minuta. Most bi ovu rutu pretvorio u brzu, direktnu železničku i drumsko-saobraćajnu vezu između Sicilije i ostatka Italije.
BONUS VIDEO:
(BBC/MONDO)