Planeta majmuna - početak

Priznajem, osećao sam poprilično uzbuđenje dok sam sa svojom sestrom išao ka bioskopu na projekciju najnovije ''Planete majmuna''. Na stranu to što retko imam priliku da se sa K. uopšte viđam, a kamoli da sa njom idem u bioskop, ali ovog puta mi je dodatnu, prijatnu nervozu pravila i činjenica da idemo da gledamo baš ovaj film.

Rise Of The Planet Of The Apes (2011)
Režija: Rupert Vajat
Uloge: Džejms Franko, Endi Serkis, Freida Pinto
Distributer: Megakom

Naravno, oboje smo se vrlo jasno sećali originalnog filma Frenklina Šafnera iz 1968. godine, naročito njegovog kraja koji je, uzgred, jedan od najslavnijih finala u istoriji kinematografije.

Tek nedavno sam pronašao podatak da je legendarnu scenu u kojoj na samom kraju filma Čarlton Heston otkriva stravičnu istinu da je užasna planeta na kojoj se nalazi i kojom vladaju čovekoliki majmuni i na kojoj su ljudi robovi, zapravo Zemlja u nekoj ne toliko dalekoj budućnosti, napisao niko drugi nego Rod Serling, autor čuvene ''Zone sumraka'', koji je stvorio i originalni scenario koji je kasnije, angažovanjem brojnih drugih scenarista toliko izmenjen da je postao potpuno neprepoznatljiv i samom Serlingu. Ipak, i na sreću, ostao je Serlingov spektakularni kraj koji je filmu obezbedio mesto u filmskoj večnosti.

A tom kraju mnogo toga duguje i ovaj najnoviji letnji filmski spektakl. I da odmah sve bude jasno – da, Holivud je napravio još jedan sjajan film za ovo leto. Baš sjajan.

Na Zemlji smo, u nekom nedefinisanom modernom dobu. Ljudi su upravo poslali svemirsku ekspediciju na Mars (nije teško shvatiti da se radi o Čarlton Hestonovoj nesrećnoj posadi), ali glavnu priču vodi Vil Rodman (uobičajeno odlični Franko), naučnik zaposlen u laboratoriji sa zadatkom da pronađe lek protiv Alchajmerove bolesti koristeći genetski inženjering i retro viruse, štagod to značilo.

Naravno, testovi se vrše na primatima, a kada projekat postane isuviše skup i riskantan, i kada kompanija ukine program, Rodman ipak odlučuje da jedno mladunče poštedi eliminacije i da ga odnese kući. Nije teško pretpostaviti kuda priča ide nakon ovoga – šimpanza Cezar pokazuje neuobičajeno visoku inteligenciju koja je iz dana u dan sve izraženija i fascinantnija. Međutim, paralelno sa ovim procesom, kod Cezara je sve izraženija i određena agresivnost, koja ga na kraju košta boravka u azilu za posmatranje, a novo stanište prepuno je raznih čovekolikih majmuna, kivnih na zlehudu sudbinu i život u svojevrsnom ropstvu. Istorija nas je odavno naučila šta se desi kada jednoj takvoj potlačenoj grupi date vođu, a kada je taj vođa neko tako briljantan i odlučan kao što je to Cezar, onda je pobuna neminovna. I tu tek počinje pravi spektakl.

Nema se puno vremena za razmišljanje ili analiziranje tokom ove projekcije, čak ni dok traje prva, nešto sporija polovina filma. Ipak, nisam mogao a da se ne prisetim mnogih majmunskih filmova iz istorije kinematografije, od ''Tarzana'' do ''Gorila u magli'', ali zapravo su mi se samo dva, odnosno dva ipo filma vrzmala po glavi – originalna 'Planeta', onaj uvodni segment Kjubrikove 'Odiseje' i fantastični Romerov ''Monkey Shines''.

Ovaj prvi iz očiglednih razloga, drugi pre svega zbog neverovatnog izgleda majmuna, ali i zbog činjenice da monolit koji donosi inteligenciju u isto vreme podstiče i agresiju i konačno ovaj poslednji u kojem majmun zadužen da pomaže paraplegičaru, takođe postaje ubitačno opasan tek kada mu naučnici ubrizgaju ljudske gene zarad povećanja inteligencije. I upravo je taj segment priče i bio tema neubičajeno dugog razgovora koji smo o filmu imali K. i ja nakon projekcije. Naravno, bilo je zanimljivo baviti se i religijskim motivima koji su očigledni od samog početka filma (Cezarova majka u Isusovoj pozi, krštenje, biskviti kao nafora...), ali veza između inteligencije i agresije bila je neodoljivo inspirativna.

Nikako nismo mogli da se složimo oko tog aspekta jer sam ja uporno pokušavao da dokažem vezu između inteligencije i agresivnosti, dok je K. forsirala svoju teoriju da su autori filma svesno primenili Diznijevu formulu (Bambi, Kralj lavova, Pepeljuga...) po kojoj najuspešniji i najvoljeniji filmski junaci moraju što ranije u filmu da ostanu bez svojih roditelja, po mogućstvu onog ženskog, jer boljeg recepta od tog jednostavno nema – suze i bezgranična ljubav publike su zagarantovani. Ali ako smo tu i imali mesta za raspravu, fantaziranje i glupiranje, onda onaj zanatski deo filma nije ostavljao ni trunku prostora za neslaganje – Vajatov film je jedan od najspektakularnijih akcionih filmova stvorenih u poslednjih nekoliko godina, i to u tako žestokoj konkurenciji.

Ovog puta, za razliku od dosadašnjih pokušaja, majmuni nisu ljudi preobučeni u gusta krzna (izuzev glavnog junaka Cezara kojeg igra legendarni Endi Serkis koji je već glumio i Goluma u ''Gospodaru prstena'' i King Konga), već su proizvod nestvarnih specijalnih efekata koji scene sa majmunima u akciji dižu na jedan nov, neslućeni nivo. Invazija majmuna na Golden Gate i zgrade u San Francisku, ili njihovo tutnjanje kroz parkove i šume, predstavlja neverovatan bioskopski doživljaj koji če, nadam se i preporučujem, ljubitelji filma ipak pogledati na velikom platnu, kako jedino i priliči ovakvom filmu.
This Monkey Ain't No Joke, rekli bi Public Enemy, a nadovezali se Pixies, kao da su namerno želeli da učestvuju u našoj raspravi sa onim svojim genijalni refrenom - If man is 5, then the devil is 6, and if the devil is 6, then God is 7 and this monkey’s gone to heaven, ali to su valjda bila neka druga vremena koja su zvonila u mojim ušima.

U ovoj našoj, tehnološki naprednoj epohi, stigao je, eto, i jedan pravi 'popcorn' film koji ne zahteva nikakav mentalni napor za one koji ionako za to nisu sposobni, ali takođe nudi i već pomenute teme za razmišljanje, kao i čisto filmske poslastice kao što je recimo deo u kojem naš panmajmunski revolucionar polako diže ustanak koji funkcioniše kao neki nestali ili zaboravljeni, u svakom slučaju genijalni nemi film u kojem naracija nimalo ne pati zbog nedostatka dijaloga, reči uopšte, već naprotiv, gradi spektakularnu filmsku sliku/priču koja ne bledi ni nekoliko dana nakon izlaska iz dvorane.

Nema šta, jedva čekam da J. stigne s mora i da ponovo imam razlog da odem u bioskop. Naravno, nema sumnje da će u ovom našem svetu mnogi ovaj film videti ili kao manifest boraca za prava životinja ili kao paklenu pretnju koju tehnologija predstavlja u rukama ove naše, još uvek nezrele vrste, ili pak kao božju opomenu – svejedno od koje ste fele, ova nova ''Planeta majmuna'' je u ove letnje dane bolja i od sladoleda i od ledene limunade, bolja i od zoološkog vrta, crkve ili najdubljeg šumskog hlada. Hoćemo nastavak priče o Cezaru! Živeli majmuni!

Ja: ****
K: ****

Rise Of The Planet Of The Apes (2011)
Režija: Rupert Vajat
Uloge: Džejms Franko, Endi Serkis, Freida Pinto
Distributer: Megakom

Naravno, oboje smo se vrlo jasno sećali originalnog filma Frenklina Šafnera iz 1968. godine, naročito njegovog kraja koji je, uzgred, jedan od najslavnijih finala u istoriji kinematografije.

Tek nedavno sam pronašao podatak da je legendarnu scenu u kojoj na samom kraju filma Čarlton Heston otkriva stravičnu istinu da je užasna planeta na kojoj se nalazi i kojom vladaju čovekoliki majmuni i na kojoj su ljudi robovi, zapravo Zemlja u nekoj ne toliko dalekoj budućnosti, napisao niko drugi nego Rod Serling, autor čuvene ''Zone sumraka'', koji je stvorio i originalni scenario koji je kasnije, angažovanjem brojnih drugih scenarista toliko izmenjen da je postao potpuno neprepoznatljiv i samom Serlingu. Ipak, i na sreću, ostao je Serlingov spektakularni kraj koji je filmu obezbedio mesto u filmskoj večnosti.

A tom kraju mnogo toga duguje i ovaj najnoviji letnji filmski spektakl. I da odmah sve bude jasno – da, Holivud je napravio još jedan sjajan film za ovo leto. Baš sjajan.

Na Zemlji smo, u nekom nedefinisanom modernom dobu. Ljudi su upravo poslali svemirsku ekspediciju na Mars (nije teško shvatiti da se radi o Čarlton Hestonovoj nesrećnoj posadi), ali glavnu priču vodi Vil Rodman (uobičajeno odlični Franko), naučnik zaposlen u laboratoriji sa zadatkom da pronađe lek protiv Alchajmerove bolesti koristeći genetski inženjering i retro viruse, štagod to značilo.

Naravno, testovi se vrše na primatima, a kada projekat postane isuviše skup i riskantan, i kada kompanija ukine program, Rodman ipak odlučuje da jedno mladunče poštedi eliminacije i da ga odnese kući. Nije teško pretpostaviti kuda priča ide nakon ovoga – šimpanza Cezar pokazuje neuobičajeno visoku inteligenciju koja je iz dana u dan sve izraženija i fascinantnija. Međutim, paralelno sa ovim procesom, kod Cezara je sve izraženija i određena agresivnost, koja ga na kraju košta boravka u azilu za posmatranje, a novo stanište prepuno je raznih čovekolikih majmuna, kivnih na zlehudu sudbinu i život u svojevrsnom ropstvu. Istorija nas je odavno naučila šta se desi kada jednoj takvoj potlačenoj grupi date vođu, a kada je taj vođa neko tako briljantan i odlučan kao što je to Cezar, onda je pobuna neminovna. I tu tek počinje pravi spektakl.

Nema se puno vremena za razmišljanje ili analiziranje tokom ove projekcije, čak ni dok traje prva, nešto sporija polovina filma. Ipak, nisam mogao a da se ne prisetim mnogih majmunskih filmova iz istorije kinematografije, od ''Tarzana'' do ''Gorila u magli'', ali zapravo su mi se samo dva, odnosno dva ipo filma vrzmala po glavi – originalna 'Planeta', onaj uvodni segment Kjubrikove 'Odiseje' i fantastični Romerov ''Monkey Shines''.

Ovaj prvi iz očiglednih razloga, drugi pre svega zbog neverovatnog izgleda majmuna, ali i zbog činjenice da monolit koji donosi inteligenciju u isto vreme podstiče i agresiju i konačno ovaj poslednji u kojem majmun zadužen da pomaže paraplegičaru, takođe postaje ubitačno opasan tek kada mu naučnici ubrizgaju ljudske gene zarad povećanja inteligencije. I upravo je taj segment priče i bio tema neubičajeno dugog razgovora koji smo o filmu imali K. i ja nakon projekcije. Naravno, bilo je zanimljivo baviti se i religijskim motivima koji su očigledni od samog početka filma (Cezarova majka u Isusovoj pozi, krštenje, biskviti kao nafora...), ali veza između inteligencije i agresije bila je neodoljivo inspirativna.

Nikako nismo mogli da se složimo oko tog aspekta jer sam ja uporno pokušavao da dokažem vezu između inteligencije i agresivnosti, dok je K. forsirala svoju teoriju da su autori filma svesno primenili Diznijevu formulu (Bambi, Kralj lavova, Pepeljuga...) po kojoj najuspešniji i najvoljeniji filmski junaci moraju što ranije u filmu da ostanu bez svojih roditelja, po mogućstvu onog ženskog, jer boljeg recepta od tog jednostavno nema – suze i bezgranična ljubav publike su zagarantovani. Ali ako smo tu i imali mesta za raspravu, fantaziranje i glupiranje, onda onaj zanatski deo filma nije ostavljao ni trunku prostora za neslaganje – Vajatov film je jedan od najspektakularnijih akcionih filmova stvorenih u poslednjih nekoliko godina, i to u tako žestokoj konkurenciji.

Ovog puta, za razliku od dosadašnjih pokušaja, majmuni nisu ljudi preobučeni u gusta krzna (izuzev glavnog junaka Cezara kojeg igra legendarni Endi Serkis koji je već glumio i Goluma u ''Gospodaru prstena'' i King Konga), već su proizvod nestvarnih specijalnih efekata koji scene sa majmunima u akciji dižu na jedan nov, neslućeni nivo. Invazija majmuna na Golden Gate i zgrade u San Francisku, ili njihovo tutnjanje kroz parkove i šume, predstavlja neverovatan bioskopski doživljaj koji če, nadam se i preporučujem, ljubitelji filma ipak pogledati na velikom platnu, kako jedino i priliči ovakvom filmu.
This Monkey Ain't No Joke, rekli bi Public Enemy, a nadovezali se Pixies, kao da su namerno želeli da učestvuju u našoj raspravi sa onim svojim genijalni refrenom - If man is 5, then the devil is 6, and if the devil is 6, then God is 7 and this monkey’s gone to heaven, ali to su valjda bila neka druga vremena koja su zvonila u mojim ušima.

U ovoj našoj, tehnološki naprednoj epohi, stigao je, eto, i jedan pravi 'popcorn' film koji ne zahteva nikakav mentalni napor za one koji ionako za to nisu sposobni, ali takođe nudi i već pomenute teme za razmišljanje, kao i čisto filmske poslastice kao što je recimo deo u kojem naš panmajmunski revolucionar polako diže ustanak koji funkcioniše kao neki nestali ili zaboravljeni, u svakom slučaju genijalni nemi film u kojem naracija nimalo ne pati zbog nedostatka dijaloga, reči uopšte, već naprotiv, gradi spektakularnu filmsku sliku/priču koja ne bledi ni nekoliko dana nakon izlaska iz dvorane.

Nema šta, jedva čekam da J. stigne s mora i da ponovo imam razlog da odem u bioskop. Naravno, nema sumnje da će u ovom našem svetu mnogi ovaj film videti ili kao manifest boraca za prava životinja ili kao paklenu pretnju koju tehnologija predstavlja u rukama ove naše, još uvek nezrele vrste, ili pak kao božju opomenu – svejedno od koje ste fele, ova nova ''Planeta majmuna'' je u ove letnje dane bolja i od sladoleda i od ledene limunade, bolja i od zoološkog vrta, crkve ili najdubljeg šumskog hlada. Hoćemo nastavak priče o Cezaru! Živeli majmuni!

Ja: ****
K: ****

Rise Of The Planet Of The Apes (2011)
Režija: Rupert Vajat
Uloge: Džejms Franko, Endi Serkis, Freida Pinto
Distributer: Megakom

Naravno, oboje smo se vrlo jasno sećali originalnog filma Frenklina Šafnera iz 1968. godine, naročito njegovog kraja koji je, uzgred, jedan od najslavnijih finala u istoriji kinematografije.

Tek nedavno sam pronašao podatak da je legendarnu scenu u kojoj na samom kraju filma Čarlton Heston otkriva stravičnu istinu da je užasna planeta na kojoj se nalazi i kojom vladaju čovekoliki majmuni i na kojoj su ljudi robovi, zapravo Zemlja u nekoj ne toliko dalekoj budućnosti, napisao niko drugi nego Rod Serling, autor čuvene ''Zone sumraka'', koji je stvorio i originalni scenario koji je kasnije, angažovanjem brojnih drugih scenarista toliko izmenjen da je postao potpuno neprepoznatljiv i samom Serlingu. Ipak, i na sreću, ostao je Serlingov spektakularni kraj koji je filmu obezbedio mesto u filmskoj večnosti.

A tom kraju mnogo toga duguje i ovaj najnoviji letnji filmski spektakl. I da odmah sve bude jasno – da, Holivud je napravio još jedan sjajan film za ovo leto. Baš sjajan.

Na Zemlji smo, u nekom nedefinisanom modernom dobu. Ljudi su upravo poslali svemirsku ekspediciju na Mars (nije teško shvatiti da se radi o Čarlton Hestonovoj nesrećnoj posadi), ali glavnu priču vodi Vil Rodman (uobičajeno odlični Franko), naučnik zaposlen u laboratoriji sa zadatkom da pronađe lek protiv Alchajmerove bolesti koristeći genetski inženjering i retro viruse, štagod to značilo.

Naravno, testovi se vrše na primatima, a kada projekat postane isuviše skup i riskantan, i kada kompanija ukine program, Rodman ipak odlučuje da jedno mladunče poštedi eliminacije i da ga odnese kući. Nije teško pretpostaviti kuda priča ide nakon ovoga – šimpanza Cezar pokazuje neuobičajeno visoku inteligenciju koja je iz dana u dan sve izraženija i fascinantnija. Međutim, paralelno sa ovim procesom, kod Cezara je sve izraženija i određena agresivnost, koja ga na kraju košta boravka u azilu za posmatranje, a novo stanište prepuno je raznih čovekolikih majmuna, kivnih na zlehudu sudbinu i život u svojevrsnom ropstvu. Istorija nas je odavno naučila šta se desi kada jednoj takvoj potlačenoj grupi date vođu, a kada je taj vođa neko tako briljantan i odlučan kao što je to Cezar, onda je pobuna neminovna. I tu tek počinje pravi spektakl.

Nema se puno vremena za razmišljanje ili analiziranje tokom ove projekcije, čak ni dok traje prva, nešto sporija polovina filma. Ipak, nisam mogao a da se ne prisetim mnogih majmunskih filmova iz istorije kinematografije, od ''Tarzana'' do ''Gorila u magli'', ali zapravo su mi se samo dva, odnosno dva ipo filma vrzmala po glavi – originalna 'Planeta', onaj uvodni segment Kjubrikove 'Odiseje' i fantastični Romerov ''Monkey Shines''.

Ovaj prvi iz očiglednih razloga, drugi pre svega zbog neverovatnog izgleda majmuna, ali i zbog činjenice da monolit koji donosi inteligenciju u isto vreme podstiče i agresiju i konačno ovaj poslednji u kojem majmun zadužen da pomaže paraplegičaru, takođe postaje ubitačno opasan tek kada mu naučnici ubrizgaju ljudske gene zarad povećanja inteligencije. I upravo je taj segment priče i bio tema neubičajeno dugog razgovora koji smo o filmu imali K. i ja nakon projekcije. Naravno, bilo je zanimljivo baviti se i religijskim motivima koji su očigledni od samog početka filma (Cezarova majka u Isusovoj pozi, krštenje, biskviti kao nafora...), ali veza između inteligencije i agresije bila je neodoljivo inspirativna.

Nikako nismo mogli da se složimo oko tog aspekta jer sam ja uporno pokušavao da dokažem vezu između inteligencije i agresivnosti, dok je K. forsirala svoju teoriju da su autori filma svesno primenili Diznijevu formulu (Bambi, Kralj lavova, Pepeljuga...) po kojoj najuspešniji i najvoljeniji filmski junaci moraju što ranije u filmu da ostanu bez svojih roditelja, po mogućstvu onog ženskog, jer boljeg recepta od tog jednostavno nema – suze i bezgranična ljubav publike su zagarantovani. Ali ako smo tu i imali mesta za raspravu, fantaziranje i glupiranje, onda onaj zanatski deo filma nije ostavljao ni trunku prostora za neslaganje – Vajatov film je jedan od najspektakularnijih akcionih filmova stvorenih u poslednjih nekoliko godina, i to u tako žestokoj konkurenciji.

Ovog puta, za razliku od dosadašnjih pokušaja, majmuni nisu ljudi preobučeni u gusta krzna (izuzev glavnog junaka Cezara kojeg igra legendarni Endi Serkis koji je već glumio i Goluma u ''Gospodaru prstena'' i King Konga), već su proizvod nestvarnih specijalnih efekata koji scene sa majmunima u akciji dižu na jedan nov, neslućeni nivo. Invazija majmuna na Golden Gate i zgrade u San Francisku, ili njihovo tutnjanje kroz parkove i šume, predstavlja neverovatan bioskopski doživljaj koji če, nadam se i preporučujem, ljubitelji filma ipak pogledati na velikom platnu, kako jedino i priliči ovakvom filmu.
This Monkey Ain't No Joke, rekli bi Public Enemy, a nadovezali se Pixies, kao da su namerno želeli da učestvuju u našoj raspravi sa onim svojim genijalni refrenom - If man is 5, then the devil is 6, and if the devil is 6, then God is 7 and this monkey’s gone to heaven, ali to su valjda bila neka druga vremena koja su zvonila u mojim ušima.

U ovoj našoj, tehnološki naprednoj epohi, stigao je, eto, i jedan pravi 'popcorn' film koji ne zahteva nikakav mentalni napor za one koji ionako za to nisu sposobni, ali takođe nudi i već pomenute teme za razmišljanje, kao i čisto filmske poslastice kao što je recimo deo u kojem naš panmajmunski revolucionar polako diže ustanak koji funkcioniše kao neki nestali ili zaboravljeni, u svakom slučaju genijalni nemi film u kojem naracija nimalo ne pati zbog nedostatka dijaloga, reči uopšte, već naprotiv, gradi spektakularnu filmsku sliku/priču koja ne bledi ni nekoliko dana nakon izlaska iz dvorane.

Nema šta, jedva čekam da J. stigne s mora i da ponovo imam razlog da odem u bioskop. Naravno, nema sumnje da će u ovom našem svetu mnogi ovaj film videti ili kao manifest boraca za prava životinja ili kao paklenu pretnju koju tehnologija predstavlja u rukama ove naše, još uvek nezrele vrste, ili pak kao božju opomenu – svejedno od koje ste fele, ova nova ''Planeta majmuna'' je u ove letnje dane bolja i od sladoleda i od ledene limunade, bolja i od zoološkog vrta, crkve ili najdubljeg šumskog hlada. Hoćemo nastavak priče o Cezaru! Živeli majmuni!

Ja: ****
K: ****