Dvanaest godina ropstva

Nema šta, "12 godina ropstva" je film koji je bio potreban Americi, ali nije remek delo...

12 Years A Slave (2013)
Režija: Stiv Mekvin
Uloge: Čiutel Eđiofor, Majkl Fasbender, Lupita Niongo, Bred Pit
Distributer: Tak

Nisu neko preterano iznenađenje ovogodišnji Oskar laureati, zar ne?

Okej, možda je moglo da se omane kod nekog sporednog, možda je i glavni muški neko blago iznenađenje, ali realno, sve ostalo je bilo vrlo predvidivo. I Kuaronov trijumf sa ''Gravitacijom'' i totalna propast ''Američke prevare'', a naročito, rekao bih, titula za Breda Pita i ostale koji su oživeli istoimenu knjigu memoara Solomona Nortapa iz 1853. godine. Prevelika je bila ova tema da bi Akademija mogla tek tako da ode u orbitu, umesto da se vrati u prošlost, i to onu najmračniju prošlost bele Amerike, civilizacije uopšte.

Priču već verovatno znate: Solomon Nortap je, sredinom XIX veka, vrsni violinista i još bolji drvodelja, Njujorčanin, crnac, slobodan i oženjen čovek, otac dvoje dece. Jedne kobne noći, on biva kidnapovan, stavljen u lance i poslat na jug, gde još uvek važe zakoni koji vlasnicima plantaža omogućuju da poseduju robove. Već vam naslov ovog filma otkriva da ovaj Solomonov košmar traje punih 12 godina i da tek tada, kada njegova porodica sazna gde je on, on ponovo dobija mogućnost da bude slobodan čovek i uvaženi gospodin.

Solomon, nakon početnog šoka, shvata pravila ove monstruozne ''igre'' – sopstvenu prošlost, identitet i obrazovanje ostavlja po strani i postaje obični ''crnja'', priglupi i poslušni rob na polju pamuka. Nakon prvog, donekle ''civilizovanog'' i korektnog vlasnika (Kamberbač), sudbina ga odvodi kod pravog monstruma (Fasbender) na čijem imanju vlada pravi, pravcati horor – silovanja, bičevanja i svi ostali vidovi psihičkog i fizičkog maltretiranja.

Mekvinova režija je prilično tradicionalna, ali i beskompromisna, pa su tako i sve jezive scene mučenja lišene bilo kakvog spektakla ili senzacionalizma. Ponekada se one odvijaju u drugom planu, bez ikakvog zvuka, sa decom koja se igraju u prvom. Isto važi i za ubistva i silovanja koja nekako deluju ''prirodno'', kako ih robovlasnici i vide – svako sa svojom imovinom može da raspolaže kako mu drago.  U takvim okolnostima, hrabrost i otpornost glavnog junaka su jedine osobine koje mu garantuju preživljavanje i to je još jedan element filma kojim Mekvin suvereno vlada.

Glumci mu svakako pomažu da stvori takvu sliku i atmosferu, naročito demonoliki Fasbender čiji je lik toliko strašan i toliko stvaran, da je to na trenutke teško podneti. I ostali glumci deluju moćno, posebno nagrađena debitantkinja, meksičko-kenijska glumica Lupita Niongo. Možda samo Eđiofor, naročito na samom početku filma, deluje pomalo kruto i neprikladno, ali kada dođe trenutak i za to, njegov doprinos naslovu koji je proglašen za najbolji američki film u proteklih 12 meseci, postaje nemerljiv.

Nema šta, ''12 godina ropstva'' je film koji je bio potreban Americi. Istina, možda je ovakav pogled i udar na ovaj segment tragične američke prošlosti morao i ranije da se dogodi, ali evo, tek je Mekvin uspeo da napravi epsku dramu koja je bezrezervno pogodila svakog člana Akademije koji je glasao za njega.

Ipak, Mekvinov naslov je daleko od remek-dela i filma koji savršeno povezuje sve niti američke tragedije zvane ropstvo. Solomon Nortap je centralna figura priče, ali njegova borba se tiče samo njega – milioni drugih i drugačijih sudbina nisu ni dotaknute. Takođe, za 12 godina on praktično i ne pokušava da pobegne ili da na neki drugi način pokuša da se oslobodi zatočeništva. Možda u tom slučaju ne bi ni preživeo tih strašnih 12 godina, ali sudbina onih robova koji su tako nešto pokušavali (neki i uspevali), ovde skoro da nije ni dotaknuta. Konačno, u pravu su i oni koji smatraju da se i ovaj film, kao i mnogi prethodni koji su tretirali istu temu, obraća samo beloj, liberalnoj Americi i kolektivnoj američkoj savesti i sramoti.

''12 godina ropstva'' nije film čijih se 135 minuta gleda na ivici stolice. Na momente dosta spor, sa mnogim stereotipskim likovima i očekivanim slikama, ovaj film deluje nekako previše edukativno za moj ukus. I ja tu nemam nikakav problem; pre nekoliko godina sam u jednom beogradskom multipleksu prisustvovao dolasku ekskurzije iz unutrašnjosti koja je svoj izlet završila u bioskopu, ali u dvorani u kojoj se prikazivala ''Pljačka Trećeg Rajha'', jedan od očajnijih domaćih filmova iz ovog veka.

Ovo je film koji bi trebalo prikazivati školarcima, kao ozbiljno edukativno štivo, tu nema nikakve dileme.

A što se tiče filmske istorije, tek ćemo videti kako će se ''12 godina ropstva'' kotirati nakon 10-ak ili 20 godina. Ja nemam nikakvu dilemu – svojoj deci ću uvek radije preporučiti da gledaju Tarantinovog ''Đanga'' ili možda čak i slavne TV ''Korene''. U krajnjem slučaju, i sudbina Kunta Kintea, ali i bičevanje u ''Đangu'', bole mnogo više i ostavljaju dublje ožiljke.

Ja: ***1/2

12 Years A Slave (2013)
Režija: Stiv Mekvin
Uloge: Čiutel Eđiofor, Majkl Fasbender, Lupita Niongo, Bred Pit
Distributer: Tak

Nisu neko preterano iznenađenje ovogodišnji Oskar laureati, zar ne?

Okej, možda je moglo da se omane kod nekog sporednog, možda je i glavni muški neko blago iznenađenje, ali realno, sve ostalo je bilo vrlo predvidivo. I Kuaronov trijumf sa ''Gravitacijom'' i totalna propast ''Američke prevare'', a naročito, rekao bih, titula za Breda Pita i ostale koji su oživeli istoimenu knjigu memoara Solomona Nortapa iz 1853. godine. Prevelika je bila ova tema da bi Akademija mogla tek tako da ode u orbitu, umesto da se vrati u prošlost, i to onu najmračniju prošlost bele Amerike, civilizacije uopšte.

Priču već verovatno znate: Solomon Nortap je, sredinom XIX veka, vrsni violinista i još bolji drvodelja, Njujorčanin, crnac, slobodan i oženjen čovek, otac dvoje dece. Jedne kobne noći, on biva kidnapovan, stavljen u lance i poslat na jug, gde još uvek važe zakoni koji vlasnicima plantaža omogućuju da poseduju robove. Već vam naslov ovog filma otkriva da ovaj Solomonov košmar traje punih 12 godina i da tek tada, kada njegova porodica sazna gde je on, on ponovo dobija mogućnost da bude slobodan čovek i uvaženi gospodin.

Solomon, nakon početnog šoka, shvata pravila ove monstruozne ''igre'' – sopstvenu prošlost, identitet i obrazovanje ostavlja po strani i postaje obični ''crnja'', priglupi i poslušni rob na polju pamuka. Nakon prvog, donekle ''civilizovanog'' i korektnog vlasnika (Kamberbač), sudbina ga odvodi kod pravog monstruma (Fasbender) na čijem imanju vlada pravi, pravcati horor – silovanja, bičevanja i svi ostali vidovi psihičkog i fizičkog maltretiranja.

Mekvinova režija je prilično tradicionalna, ali i beskompromisna, pa su tako i sve jezive scene mučenja lišene bilo kakvog spektakla ili senzacionalizma. Ponekada se one odvijaju u drugom planu, bez ikakvog zvuka, sa decom koja se igraju u prvom. Isto važi i za ubistva i silovanja koja nekako deluju ''prirodno'', kako ih robovlasnici i vide – svako sa svojom imovinom može da raspolaže kako mu drago.  U takvim okolnostima, hrabrost i otpornost glavnog junaka su jedine osobine koje mu garantuju preživljavanje i to je još jedan element filma kojim Mekvin suvereno vlada.

Glumci mu svakako pomažu da stvori takvu sliku i atmosferu, naročito demonoliki Fasbender čiji je lik toliko strašan i toliko stvaran, da je to na trenutke teško podneti. I ostali glumci deluju moćno, posebno nagrađena debitantkinja, meksičko-kenijska glumica Lupita Niongo. Možda samo Eđiofor, naročito na samom početku filma, deluje pomalo kruto i neprikladno, ali kada dođe trenutak i za to, njegov doprinos naslovu koji je proglašen za najbolji američki film u proteklih 12 meseci, postaje nemerljiv.

Nema šta, ''12 godina ropstva'' je film koji je bio potreban Americi. Istina, možda je ovakav pogled i udar na ovaj segment tragične američke prošlosti morao i ranije da se dogodi, ali evo, tek je Mekvin uspeo da napravi epsku dramu koja je bezrezervno pogodila svakog člana Akademije koji je glasao za njega.

Ipak, Mekvinov naslov je daleko od remek-dela i filma koji savršeno povezuje sve niti američke tragedije zvane ropstvo. Solomon Nortap je centralna figura priče, ali njegova borba se tiče samo njega – milioni drugih i drugačijih sudbina nisu ni dotaknute. Takođe, za 12 godina on praktično i ne pokušava da pobegne ili da na neki drugi način pokuša da se oslobodi zatočeništva. Možda u tom slučaju ne bi ni preživeo tih strašnih 12 godina, ali sudbina onih robova koji su tako nešto pokušavali (neki i uspevali), ovde skoro da nije ni dotaknuta. Konačno, u pravu su i oni koji smatraju da se i ovaj film, kao i mnogi prethodni koji su tretirali istu temu, obraća samo beloj, liberalnoj Americi i kolektivnoj američkoj savesti i sramoti.

''12 godina ropstva'' nije film čijih se 135 minuta gleda na ivici stolice. Na momente dosta spor, sa mnogim stereotipskim likovima i očekivanim slikama, ovaj film deluje nekako previše edukativno za moj ukus. I ja tu nemam nikakav problem; pre nekoliko godina sam u jednom beogradskom multipleksu prisustvovao dolasku ekskurzije iz unutrašnjosti koja je svoj izlet završila u bioskopu, ali u dvorani u kojoj se prikazivala ''Pljačka Trećeg Rajha'', jedan od očajnijih domaćih filmova iz ovog veka.

Ovo je film koji bi trebalo prikazivati školarcima, kao ozbiljno edukativno štivo, tu nema nikakve dileme.

A što se tiče filmske istorije, tek ćemo videti kako će se ''12 godina ropstva'' kotirati nakon 10-ak ili 20 godina. Ja nemam nikakvu dilemu – svojoj deci ću uvek radije preporučiti da gledaju Tarantinovog ''Đanga'' ili možda čak i slavne TV ''Korene''. U krajnjem slučaju, i sudbina Kunta Kintea, ali i bičevanje u ''Đangu'', bole mnogo više i ostavljaju dublje ožiljke.

Ja: ***1/2

12 Years A Slave (2013)
Režija: Stiv Mekvin
Uloge: Čiutel Eđiofor, Majkl Fasbender, Lupita Niongo, Bred Pit
Distributer: Tak

Nisu neko preterano iznenađenje ovogodišnji Oskar laureati, zar ne?

Okej, možda je moglo da se omane kod nekog sporednog, možda je i glavni muški neko blago iznenađenje, ali realno, sve ostalo je bilo vrlo predvidivo. I Kuaronov trijumf sa ''Gravitacijom'' i totalna propast ''Američke prevare'', a naročito, rekao bih, titula za Breda Pita i ostale koji su oživeli istoimenu knjigu memoara Solomona Nortapa iz 1853. godine. Prevelika je bila ova tema da bi Akademija mogla tek tako da ode u orbitu, umesto da se vrati u prošlost, i to onu najmračniju prošlost bele Amerike, civilizacije uopšte.

Priču već verovatno znate: Solomon Nortap je, sredinom XIX veka, vrsni violinista i još bolji drvodelja, Njujorčanin, crnac, slobodan i oženjen čovek, otac dvoje dece. Jedne kobne noći, on biva kidnapovan, stavljen u lance i poslat na jug, gde još uvek važe zakoni koji vlasnicima plantaža omogućuju da poseduju robove. Već vam naslov ovog filma otkriva da ovaj Solomonov košmar traje punih 12 godina i da tek tada, kada njegova porodica sazna gde je on, on ponovo dobija mogućnost da bude slobodan čovek i uvaženi gospodin.

Solomon, nakon početnog šoka, shvata pravila ove monstruozne ''igre'' – sopstvenu prošlost, identitet i obrazovanje ostavlja po strani i postaje obični ''crnja'', priglupi i poslušni rob na polju pamuka. Nakon prvog, donekle ''civilizovanog'' i korektnog vlasnika (Kamberbač), sudbina ga odvodi kod pravog monstruma (Fasbender) na čijem imanju vlada pravi, pravcati horor – silovanja, bičevanja i svi ostali vidovi psihičkog i fizičkog maltretiranja.

Mekvinova režija je prilično tradicionalna, ali i beskompromisna, pa su tako i sve jezive scene mučenja lišene bilo kakvog spektakla ili senzacionalizma. Ponekada se one odvijaju u drugom planu, bez ikakvog zvuka, sa decom koja se igraju u prvom. Isto važi i za ubistva i silovanja koja nekako deluju ''prirodno'', kako ih robovlasnici i vide – svako sa svojom imovinom može da raspolaže kako mu drago.  U takvim okolnostima, hrabrost i otpornost glavnog junaka su jedine osobine koje mu garantuju preživljavanje i to je još jedan element filma kojim Mekvin suvereno vlada.

Glumci mu svakako pomažu da stvori takvu sliku i atmosferu, naročito demonoliki Fasbender čiji je lik toliko strašan i toliko stvaran, da je to na trenutke teško podneti. I ostali glumci deluju moćno, posebno nagrađena debitantkinja, meksičko-kenijska glumica Lupita Niongo. Možda samo Eđiofor, naročito na samom početku filma, deluje pomalo kruto i neprikladno, ali kada dođe trenutak i za to, njegov doprinos naslovu koji je proglašen za najbolji američki film u proteklih 12 meseci, postaje nemerljiv.

Nema šta, ''12 godina ropstva'' je film koji je bio potreban Americi. Istina, možda je ovakav pogled i udar na ovaj segment tragične američke prošlosti morao i ranije da se dogodi, ali evo, tek je Mekvin uspeo da napravi epsku dramu koja je bezrezervno pogodila svakog člana Akademije koji je glasao za njega.

Ipak, Mekvinov naslov je daleko od remek-dela i filma koji savršeno povezuje sve niti američke tragedije zvane ropstvo. Solomon Nortap je centralna figura priče, ali njegova borba se tiče samo njega – milioni drugih i drugačijih sudbina nisu ni dotaknute. Takođe, za 12 godina on praktično i ne pokušava da pobegne ili da na neki drugi način pokuša da se oslobodi zatočeništva. Možda u tom slučaju ne bi ni preživeo tih strašnih 12 godina, ali sudbina onih robova koji su tako nešto pokušavali (neki i uspevali), ovde skoro da nije ni dotaknuta. Konačno, u pravu su i oni koji smatraju da se i ovaj film, kao i mnogi prethodni koji su tretirali istu temu, obraća samo beloj, liberalnoj Americi i kolektivnoj američkoj savesti i sramoti.

''12 godina ropstva'' nije film čijih se 135 minuta gleda na ivici stolice. Na momente dosta spor, sa mnogim stereotipskim likovima i očekivanim slikama, ovaj film deluje nekako previše edukativno za moj ukus. I ja tu nemam nikakav problem; pre nekoliko godina sam u jednom beogradskom multipleksu prisustvovao dolasku ekskurzije iz unutrašnjosti koja je svoj izlet završila u bioskopu, ali u dvorani u kojoj se prikazivala ''Pljačka Trećeg Rajha'', jedan od očajnijih domaćih filmova iz ovog veka.

Ovo je film koji bi trebalo prikazivati školarcima, kao ozbiljno edukativno štivo, tu nema nikakve dileme.

A što se tiče filmske istorije, tek ćemo videti kako će se ''12 godina ropstva'' kotirati nakon 10-ak ili 20 godina. Ja nemam nikakvu dilemu – svojoj deci ću uvek radije preporučiti da gledaju Tarantinovog ''Đanga'' ili možda čak i slavne TV ''Korene''. U krajnjem slučaju, i sudbina Kunta Kintea, ali i bičevanje u ''Đangu'', bole mnogo više i ostavljaju dublje ožiljke.

Ja: ***1/2