Trainwreck (2015)
Režija: Džad Apatou
Uloge: Ejmi Šumer, Bil Hejder, Lebron Džejms
Distributer: Taramaunt
Pošto su mi se ovog leta već ozbiljno smučili američki akcioni filmovi, rešio sam da se za ovu priliku okrenem drugom holivudskom ''letnjem'' žanru – romantičnoj komediji. Ne da sam imao baš težak izbor, jer su mi u ponudi bili novi ''Transporter'' i ''Trainwreck'', tako da sam razmišljao negde oko nula sekundi pre nego što sam sa indignacijom odbio da uopšte prođem pored plakata za ovaj prvi; sa postera ovog drugog, gledala me je Ejmi Šumer, ali ono što me je zaista ekspresno kupilo bilo je ime Džad Apatou, koji je ovog puta imao dvostruku ulogu – režisera i producenta.
Istina, u slučaju svog najboljeg filma, apsolutno briljantne komedije pod imenom ''Knocked Up'', Apatou je potpisan i kao scenarista, ali ovog puta (i to po prvi put u karijeri), ovaj Njujorčanin se prihvatio tuđeg scenarija. Ejmi Šumer je, s druge strane, poznata onim srećnicima koji u svom kablu imaju Comedy Central, kao stand-up komičarka kojoj je ovo, eto, prvi izlet u Holivud.
I to je, dakle, bila predigra. Pa ko bi odoleo, zaista?
Ejmi je Ejmi, 30-godišnjakinja iz Njujorka koja se regularno napija, drogira, provodi po ludim žurkama i spava sa brojnim i svakakvim muškarcima, bez obzira što već ima stalnu vezu sa tipom iz teretane. Njene veze traju ne duže od jedne noći, dok danju radi u jednom magazinu namenjenom muškarcima. Iako mrzi sport i sve vezano za njega, dobija zadatak da pripremi članak o Aronu, čuvenom sportskom doktoru. I tu negde stvari počinju da dobijaju neuobičajen zaokret u Ejminom životu. Kao u svakom pravom rom-komu, Ejmi se zaljubljuje u strejt doktora, ali stvari se ne odvijaju u željenom pravcu ni za Ejmi ni za Arona. Ali ništa ne brinite, ipak je ovo, na kraju, romantična komedija. Na žalost.
Jer, moram da priznam, nisam očekivao da će ovo biti obična romantična komedija sa Meg Rajan u glavnoj ulozi. I ona to i nije, barem ne prvih stotinak minuta. Ona je, da budem iskren, upravo ono što sam i želeo i očekivao – prljava, politički nekorektna, vrlo često vulgarna i poprilično urnebesna komedija u kojoj apsolutno briljira jedna od najboljih stand-up komičarki današnjice. U stvari, prve dve trećine ovog filma su toliko dobre, da sam jednog trenutka, kada se u saundtreku začuo Geršvin, rekao M. kako je ovo verovatno najbolji film Vudija Alena koji on nikada nije napravio.
Apatou diktira tempo koji ne dozvoljava ni sekund predaha. Od smehotresnog uvoda, pa sve do trenutka kada veza Ejmi i Aron ne postane javna, ''Haos u najavi'' je komedija koja ne zna da stane. Najbolja je, i to ubedljivo, kada se glavni glumci ponašaju kao stand-up komičari. Logično, to je prirodno okruženje za Ejmi Šumer, pa tako početak u kojem njen otac objašnjava devojčicama kako je monogamija promašen životni koncept ili njen govor na sahrani ili uostalom monolog njenog oca o bejzbolu i Bejb Rutu predstavljaju vrhunac ove vrste komičarskog izraza, ovog puta zabeleženih na filmu.
Ništa manje smeha i oduševljenja ne izaziva ni plejada gostujućih selebritija od kojih je najsjajnija zvezda svakako Lebron Džejms, najveći košarkaš ovog veka. Lebron je kao glumac i, zašto i to ne reći, komičar, toliko fenomenalan u ovom filmu da je to prosto zapanjujuće. On svoju savršeno napisanu ulogu nosi sa takvom lakoćom, kao da je to, pa, najobičniji basket na lokalnom terenčetu. Kad smo već kod basketa, njegova partija sa Aronom je za pamćenje. Da ne pominjem referencu na MC Hamera.
Ništa manje smešan, štaviše, nije ni ubitačni rvač Džon Sina, nije ni Amar Stoudmajer, pa ni Kris Evert i svi ostali sportski selebritiji, a i svi sporedni glumci, pre svega Tilda Svinton, svojom pojavom daju ovom filmu sjaj kakav samo Apatou može da priredi.
Ali onda na scenu dođe taj ponekada prokleti američki film u kojem producenti i šefovi velikih studija pojedu i pokvare sve što je valjalo. Da, slede spojleri, ali oni koji su toliko očekivani i očigledni, da je to sad već zaista nesnosno. Bezobzirni, ali i neodoljivi likovi i subverzivni scenario odjednom postaju kliše, tako plačljivo tipičan za ovaj žanr, pa na kraju Ejmi iznenada spoznaje da život i ljubav mogu da funkcionišu samo u propisanim okvirima i da alkohol, trava i promiskuitet nikako nisu primereni mejnstrim shvatanju stvarnosti. Eto ti ga, Life in a bubble, reče na kraju M, razočarana raspletom. Bolji komentar je teško smisliti.
Ne znam kako i zašto, ali verovatno je to ulaznica za Holivud. Jedno je sigurno, rom-kom formula ovom filmu nikako nije bila potrebna. Prodaja? Apatou jebeni konvencionalni moralista? Nemam pojma, ali razočaranje u svakom slučaju. Super je Ejmi Šumer, ali Sara Silverman ovo sebi nikada ne bi dozvolila.
Odoh ja da gledam neki pravi život, Lui Si Keja na primer.
Ja: ***1/2
M: ***