Amerikanci su prošle godine izgubili 143 miliona dolara od prevaranata sa kojima su stupili u kontakt u potrazi za ljubavlju, pokazao je izveštaj Federalne trgovinske komisije (FTC).

Iako broj takvih slučajeva predstavlja samo 1,5 odsto svih prevara koje registruje ta agencija za zaštitu potrošača, nijedna druga vrsta nije nanela toliko štete, piše “Njujork tajms” u tekstu povodom Dana zaljubljenih.

“To je prilično mali broj prijava, ali je na prvom mestu u dolarima koje su nam potrošači prijavili. To zaista upada u oči”, izjavila je Monika Vaka, saradnik direktora odseka FCT za tržišu praksu, koji je zadužen za zaštitu potrošača.

Prevaranti često koriste lažni ili ukradeni identitet. Svoju metu koja ništa ne sumnja mogu nekada da prate i duže vreme, kako bi kod nje izgradili poverenje.

“Jednom kada su prirasli za srce svojih žrtava, kažu da im je potreban novac, često za bolničke troškove ili da bi se izvukli iz neke druge nevolje”, objašnjeno je na blogu koji je ove nedelje objavila FTC.



Takve obmane, obavljene preko interneta, i ranije su bile razlog za zabrinutost, ali se problem značajno pogoršao.

U protekle tri godine udvostručen je broj njihovih prijava i dostigao je 21.000 dolara, a novac izgubljen u tim “šemama” je više nego učetvorostručen - tokom 2015. godine Amerikanci su na taj način izgubili “svega” 33 miliona dolara.

Vaka kaže da ovi podaci nisu pravi pokazatelj stanja jer iskazuju samo podatke koje su same žrtve prevare prijavile agenciji.

Kako se navodi, prosek izgubljenog novca po osobi je 2.600 dolara.

Najčešće su na meti lica između 40 i 69 godina.Najteže su “opelješeni” oni preko 70 godina, prosečno 10.000 dolara, dok žrtve stare između 20 i 29 godine u proseku su ostale kratke za 1.000 dolara.

Prevaranti često izbegavaju susret pričama da su u vojsci ili da rade u inostranstvu, a kada se približi vreme za konačno upoznavanje, nekada čak traže pomoć za putne troškove.

Više od polovine (55 odsto) prevarenih kaže da je novac slalo sa svojih bankarskih računa, 21 odsto je kupovalo poklone, a ostali su slali čekove ili slično.

“Meč grupa” (Match Group) koja drži vebsajtove za upoznavanje “Match”, “Tinder”, “OkCupid” i neke druge, ima 8,2 miliona korisnika.

Oni poseduju softver kojim tragaju za mogućim prevarama, a klijente upozoravaju da ne šalju novac ako drugu osobu ne poznaju dovoljno.

Slične preporuke daje i FTC - oni koji traže ljubav nikada ne treba da šalju novac ili poklone nekome koga nisu lično upoznali.

Takođe im se savetuje da o svojim novim romantičnim vezama razgovaraju sa prijateljima ili rodbinom, i da ne ignorišu njihove sumnje.

Korisnici takvih vebsajtova trebalo bi da proveravaju informacije koje im upute onlajn sagovornici, kažu u agenciji i preporučuju korišćenje usluge “reverse image search”, kako bi proverili da se ne radi o drugoj osobi, ili o fotografiji nekoga čija je slika već na internetu.

“Nemojte žuriti. Postavljajte pitanja i obratite pažnju na nedoslednosti u odgovorima”, savetuju u FTC.