ONO ŠTO SU RADILI ŽENAMA JE BOLESNO, A RAZLOG JE ŠOKANTAN: Jeziv običaj GOSTINJSKA OBLJUBA u Srbiji je važio do 20. veka

Običaj "gostinjska obljuba" je nasleđe koje se prenosilo s kolena na koleno sve do 20. veka, a predstavlja najgori čin za žene.

Shutterstock/Nejron Photo

Ako ranije niste čuli za jeziv običaj po imenu crna svadba, svakako ste se upoznali sa njim kroz istoimenu seriju koja je nedavno emitovana na domaćoj televiziji.

U našem narodu postoji pregršt zastrašujućih i surovih običaja, poput strndžanja, snohačenja, levirata i drugih, a postoji još jedan koji se vezuje za određenu vrstu "gostoprimstva", a uključuje ženske članove domaćinstva.

Zapravo, nekada su naši preci u svoje domove primali ne samo rodbinu, komšije i prijatelje, već i potpune neznance i gostili ih danima. Gostoprimstvo je bilo veoma važno, a dobar domaćin je bio u obavezi da ga ukaže i putnicima, onima kojima je bilo potrebno prenoćište. Ali nisu samo topla postelja i obrok ono što su ovi nezvani gosti dobijali od domaćina. On je bio u obavezi da im stavi na raspolaganje bukvalno sve što mu pripada - pa i ženu, ćerke, unuke...

Verovalo se da odbijanje gostoprimstva predstavlja veliki greh, a koji povlači i odgovarajuću kaznu - božju. Kako su bili izuzetno pobožni, ali i sujeverni, domaćini su strahovali da bi taj "putnik namernik" koji im je došao u goste mogao da bude neki božji izaslanik, pozvan da ih testira i kazni ako mu ne ukažu gostoprimstvo.

U gostoprimstvu se u nekim narodima i preterivalo. Kao što je običaj gostinske obljube, gde se gostu podvodila i neka od žena iz domaćinstva. Zapravo, domaćin je bio dužan da ponudi žensko čeljade is svog domaćinstva na "korišćenje", ne bi li ga umilostivio i obezbedio sebi "poene" kod Boga.

Ovaj običaj gde su se žene ustupale neznancima na "telesno uživanje" se zadržao do 20. veka u pirotskom i dimitrovgradskom kraju.  Žena nije smela da se buni, a kada bi se pobunila niko joj ne bi verovao.

Domaćin je posebno morao da garantuje bezbednost svakom tom gostu. I to ne samo od ukućana, nego i od okoline. Čak je u slučaju ubistva gosta, domaćin bio obavezan da ga osveti, nezavisno od toga da li ga je ranije poznavao.

MONDO