
Sve više ljudi u Srbiji opredeljuje se da u svoje četvorotočkaše ugradi uređaj za tečni naftni gas, jer im je ta varijanta vožnje isplativija. Vožnja na tečni naftni gas (TNG), odnosno plin, duplo je jeftinija!
Međutim, za samu ugradnju opreme potrebno je, u zavisnosti od automobila, od 230 do 1.300 evra.
"Korišćenje gasa uzrokuje nešto slabiju vučnu snagu motora u odnosu na snagu motora kada je pogonsko gorivo benzin. U količinskom smislu potrošnja gasa je za pet do osam odsto veća od potrošnje dobrog motornog benzina. Kod lošijeg benzina, potrošnja je identična. Uzimajući u obzir cenu gasa i cenu benzina, postignutu snagu i potrošnju kod oba pogonska sredstva, upotreba gasa kao pogonskog goriva u motornim vozilima jeftinija je od benzina", kaže za "Press" tehnički direktor Auto-kuće "Zastava-Voždovac" Petar B. Marjan.
Potrošnja i snaga vozila koja kao gorivo koriste gas zavisi od tipa uređaja. Tako ona sa direktnim ubrizgavanjem gasa troše više za 10 do 15 odsto nego benzin, dok je snaga manja za jedan ili veća za tri odsto nego na benzin. Kod "Lambda kontrol sistema" potrošnja je ista ili do 10 odsto veća nego potrošnja na benzin, a snaga je manja za 3 do 10 odsto. Kod karburatorskog i indžekšn gasnog sistema potrošnja je ista ili do 20 odsto veća a snaga je manja za 5 do 20 odsto.
U preduzeću za inženjering i proizvodnju tehničkih gasova "Kriogas d.o.o." Beograd kažu da se vozači pored prelaska na plin interesuju i za prirodni gas, odnosno metan.
Tehnički direktor "BRC elektriko autogas opreme" Miodrag Petković objašnjava da je radni vek motora koji koristi metan duži za 60 do 80 odsto.
"Na osnovu informacija korisnika metana, dolazimo do zaključka da su ukupna eksploatacija i amortizacija u smislu troškova znatno prihvatljivije u ekonomskom smislu. Radni vek motora koji za gorivo koriste metan u proseku je duži za 60 do 80 odsto, a sve ovo pod uslovom da je na profesionalni način ugrađena kvalitetna oprema", naveo je Petković.
Najjeftinija varijanta ugradnje sistema za korišćenje plina košta oko 230 evra, dok za moderne motore sa direktnim ubrizgavanjem košta od 900 do 1.300 evra. Ugradnja opreme za metan, prirodni gas za putnička vozila, iznosi od 1.200 do 2.500 evra. Na to treba dodati i troškove atesta.
Da bi se atestirao TNG uređaj potrebno je prijaviti se u centrali AMSS-a. U servisu za gas obavlja se tehnički pregled vozila, a onda se dokumentacija i potvrda nose u SUP, gde se podnosi zahtev za atest. Atest koji se dobija u AMSS košta 3.500 dinara. Posle toga obavezan je još jedan pregled, nakon čega se u saobraćajnu dozvolu upisuje da vozilo ima ugrađen uređaj za gas.
(MONDO)
Međutim, za samu ugradnju opreme potrebno je, u zavisnosti od automobila, od 230 do 1.300 evra.
"Korišćenje gasa uzrokuje nešto slabiju vučnu snagu motora u odnosu na snagu motora kada je pogonsko gorivo benzin. U količinskom smislu potrošnja gasa je za pet do osam odsto veća od potrošnje dobrog motornog benzina. Kod lošijeg benzina, potrošnja je identična. Uzimajući u obzir cenu gasa i cenu benzina, postignutu snagu i potrošnju kod oba pogonska sredstva, upotreba gasa kao pogonskog goriva u motornim vozilima jeftinija je od benzina", kaže za "Press" tehnički direktor Auto-kuće "Zastava-Voždovac" Petar B. Marjan.
Potrošnja i snaga vozila koja kao gorivo koriste gas zavisi od tipa uređaja. Tako ona sa direktnim ubrizgavanjem gasa troše više za 10 do 15 odsto nego benzin, dok je snaga manja za jedan ili veća za tri odsto nego na benzin. Kod "Lambda kontrol sistema" potrošnja je ista ili do 10 odsto veća nego potrošnja na benzin, a snaga je manja za 3 do 10 odsto. Kod karburatorskog i indžekšn gasnog sistema potrošnja je ista ili do 20 odsto veća a snaga je manja za 5 do 20 odsto.
U preduzeću za inženjering i proizvodnju tehničkih gasova "Kriogas d.o.o." Beograd kažu da se vozači pored prelaska na plin interesuju i za prirodni gas, odnosno metan.
Tehnički direktor "BRC elektriko autogas opreme" Miodrag Petković objašnjava da je radni vek motora koji koristi metan duži za 60 do 80 odsto.
"Na osnovu informacija korisnika metana, dolazimo do zaključka da su ukupna eksploatacija i amortizacija u smislu troškova znatno prihvatljivije u ekonomskom smislu. Radni vek motora koji za gorivo koriste metan u proseku je duži za 60 do 80 odsto, a sve ovo pod uslovom da je na profesionalni način ugrađena kvalitetna oprema", naveo je Petković.
Najjeftinija varijanta ugradnje sistema za korišćenje plina košta oko 230 evra, dok za moderne motore sa direktnim ubrizgavanjem košta od 900 do 1.300 evra. Ugradnja opreme za metan, prirodni gas za putnička vozila, iznosi od 1.200 do 2.500 evra. Na to treba dodati i troškove atesta.
Da bi se atestirao TNG uređaj potrebno je prijaviti se u centrali AMSS-a. U servisu za gas obavlja se tehnički pregled vozila, a onda se dokumentacija i potvrda nose u SUP, gde se podnosi zahtev za atest. Atest koji se dobija u AMSS košta 3.500 dinara. Posle toga obavezan je još jedan pregled, nakon čega se u saobraćajnu dozvolu upisuje da vozilo ima ugrađen uređaj za gas.
(MONDO)
Pridruži se MONDO zajednici.