Svakog dana čujemo da je neko poginuo u saobraćajnoj nesreći. Iako je usvojena Stretegija za bezbednost saobraćaja, u prethodne dve godine poginulo je 236 ljudi više nego što strategijom bilo određeno kao prelazni cilj. Ko je za to kriv?
Hteli ili ne, svi smo učesnici u saobraćaju i trebalo bi da imamo na umu da naš, i životi drugih ljudi, zavise od nas. Širom sveta u saobraćajnim nezgodama dnevno pogine 3.000 ljudi. Ipak, čini se da ne shvatamo ozbiljnost situacije. Možda nam to ne zvuči dovoljno važno jer ne poznajemo te ljude?
"Trebalo bi da znamo da saobraćajne žrtve ne biraju ljude ni po obrazovanju, ni po bogatstvu. Dakle, svako može da bude žrtva", rekao je na konferenciji za novinare prof. dr Milan Vujanić.
U cilju unapređenja bezbednosti u saobraćaju, smanjenja broja nesreća, poginulih i povređenih, usvojena je Strategija za bezbednost saobraćaja 2015-2020, a učesnici konferencije "Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici" tvrde da ciljevi Strategije nisu ispunjeni.
Kako bi te tvrdnje potkrepili, izneli su nekoliko argumenata.
"Prema ovoj Strategiji, do 2020. godine na putevima u Srbiji treba da bude upola manje poginulih u odnosu na crne brojke iz 2011. godine. Međutim, u prethodne dve godine, 2015. i 2016, poginulo je 236 ljudi više nego što je bio prelazni cilj Strategije", rekao je prof. dr Miladin Nešić.
Ni neki drugi ciljevi nisu ostvareni. Procenat upotrebe sigurnosnih pojaseva na prednjem sedištu je samo 75 odsto, umesto 78,5 odsto, a na zadnjem sedištu je samo 10 odsto, umesto 31 odsto.
Iako su u Srbiji prema zakonu predviđene kazne za roditelje koji voze delu u automobilu bez dečjeg sedišta, procenat dece koja se voze u sedištima je samo 40 odsto, a prelazni cilj je bio 56 odsto.
Procenat vozača koji prekoračuju brzinu je 54 odsto, umesto 44 odsto.
Pored toga što je za 236 više poginulih u nesrećama, za dve godine je teško povređeno 1.153 ljudi nego što je bio prelazni cilj strategije, a možda najgore od svega - poginulo je 12 dece više od broja koji je bio prelazni cilj.
Prof. dr Vujačić je istakao da, kada bi 95 odsto vozača koristilo pojaseve na prednjem sedištu, broj poginulih u saobraćajnim nezgodama bi bio 50 odsto manji! Dakle, dobrim delom smo i sami odgovorni za veliki broj poginulih na putevima!
"Proleteri svih zemalja, uozbiljite se!", apeluje prof. Vujanić.
Međutim, učesnici konferenciji ukazuju na još jedan problem. Prema zakonu, 30 odsto naplaćenih kazni za prekršaje u saobraćaju, uplaćuje se na račune lokalnih samouprava u mestu gde je prekršaj otkriven. Problem je, kažu, u tome što, ukoliko se taj novac ne potroši do isteka godine, on više ne mora da se koristi za unapređenje bezbednosti, već lokalne samouprave mogu da ga upotrebe za nešto drugo.
Ovi stručnjaci smatraju da se, samim tim, ne pridaje dovoljan značaj bezbednosti u saobraćaju, te ističu da će ove zaključke poslati i nadležnim institucijama, zajedno sa predlozima za rešenje problema.
Među prvim predlozima rešenja je formiranje Ministarstva saobraćaja, umesto postojećeg Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i strukture.
"Ako imamo razne ministre bez portfelja, a nemamo Ministarstvo saobraćaja, to dovoljno govori o tome koliko značaj pridajemo bezbednosti u saobraćaju", naglasio je prof. Vujanić.
-----------------------------------------------------------------------------
Sa Bolombojem je druga priča! Vojnik Zvezde se vratio, a jedan važan detalj može da "pogura" tim do plej-ofa
Jovanović spasao Partizan: Odbranio penal, "zaključao" gol i sačuvao tri boda za kraj godine!
Partizan je u problemu, a postoji samo jedno rešenje: Prvi ispit je pao, vreme je za popravni!
Ovo je trudna verenica ubijenog Nikole iz Kaluđerice: Napadači pucali kroz prozor, čula se vriska i škripa guma
Lalatović skočio na Dudića, novinari sprečili tuču! Pogledajte haos posle utakmice u Novom Sadu