Legendarni trabant, jeftini automobil poreklom iz nekadašnje komunističke Istočne Nemačke, svojevremeno je bio česta pojava na putevima svih istočnoevropskih zemalja. Danas to, naravno, više nije slučaj, mada Madjarska, recimo, još ima oko 150.000 trabanata na svojim putevima.
Legendarni trabant, jeftini automobil poreklom iz nekadašnje komunističke Istočne Nemačke, svojevremeno je bio česta pojava na putevima svih istočnoevropskih zemalja.Danas to, naravno, više nije slučaj, mada Madjarska, recimo, još ima oko 150.000 trabanata na svojim putevima.
Medjutim, zbog sve većeg insistiranja na poštovanju strogih propisa o zaštiti životne sredine, uopšte više nije jeftino imati i održavati trabanta. To danas mahom čine oni koji su sentimentalno vezani za taj auto.
Neki od njih se, kako navodi BBC, okupljaju na mestu, na kojem je najmanje za očekivati trabante, u Modirodu, predgradu Budimpeste gde se nalazi i čuvena staza za trke Formule jedan - Hungaroring.
Mali sivi, plavi i žuti trabanti, koji celom svetu izgledaju pre kao igračke nego kao pravi automobili, parkirani su preko puta ogromnih ševroletovih kamiona i najrazličitijih vrsta opela, sitroena, hondi i folksvagena.
Trabanti na stazi za trke Formule jedan su tu zbog "brzinskih testova". Podeljeni su u parove i medjusobno se trkaju na 200 metara - najbolje postignuto vreme je nešto ispod 12 sekundi.
Oni spolja možda izgledaju kao obični trabanti, ali motori su im zamenjeni kako bi mogli da postignu veće ubrzanje. U nekim slučajevima originalni trabantov motor od nekoliko desetina konjskih snaga zamenjen je Lančijinim, od čak 250!
A zašto bi nekome uopšte palo na pamet da u trabanta ubacuje jači motor od onog koji već postoji, za BBC objašnjava jedan od vozača-trkača:
"Ne pitajte me zašto to radim. Možda je iz čistog zadovoljstva, pre nego iz puke želje za trkanjem. Ima ovde i nekoliko bivših vojnih trabanata bez vrata - njih je nekada koristila vojska Istocne Nemacke za patroliranje. Sa trabantom biste možda i mogli nekoga da napadnete, ali teško da biste daleko stigli ako probate da bežite."
Trabantu se ipak crno piše. Madjarska vlada donela je zakon prema kome svi "preostali" trabanti moraju da imaju ugradjene katalizatore a rok za ugradnju je 2007. godina.
Problem je u tome što zakonom propisani katalizator košta više nego sam auto - i uz to, da bi radio kako treba, potrebno je menjati ga svake godine.
Kažu da ako ništa do sada nije trabanta oteralo u istoriju, ova mera će, po svoj prilici, to uspeti.
U medjuvremenu, za sve sentimentalne poklonike ovog automobila, jedna nemačka firma nedavno je tržištu ponudila izduvne gasove trabanta - u konzervi!
(Beta)