U Evropskoj uniji novi automobili su najskuplji tamo gde se proizvode, u "srednjeevropskom Detroitu", kako zovu Slovačku, Češku i Poljsku, gde su veliki koncerni investirali u brojne fabrike automobila.

Poljacima, ali i Česima za koje su na domaćem tržištu automobili najskuplji u EU, čak se više isplati kupovina novog automobila kod bogatijih suseda Nemaca.

Prema poslednjim statistikama EU, cene novih vozila bez poreza preračunate u evro u Češkoj su za 10,8 odsto više nego u EU, i za 4,5 odsto više nego u Nemačkoj, koja ima najviše cene u zoni evra.

Poljski dnevnik "Gazeta viborča" izračunao je na primeru Fijatovog modela "panda 1,2 dinamik", koji se proizvodi u Poljskoj u fabrici u Tihama, da se automobilski šoping turizam isplati.

Kada Poljak kupi "pandu" u Holandiji po ceni bez poreza od 6.544 evra i plati porez kod kuće, vozilo će ga koštati 8.200 evra. Cena bez poreza za kupce u samoj Poljskoj je 8.232 evra a sa porezima 10.355 evra.

Svoja vozila Poljacima po visokim cenama nudi i najveći češki proizvođač automobila Škoda iz Mlade Boleslave koji za model "fabija 1,2 ambijente" traži od poljskog kupca 1.500 evra više nego od Mađara, kada se automobil kupuje bez poreza.

Škodina "fabija" je u Poljskoj skuplja nego u, recimo, Francuskoj, a uz to se nudi u verziji bez klime, koja je već uračunata u cenu za Mađare i žitelje južnih krajeva Evrope.

Raj za vozače koji se spremaju da nabave novi automobil u EU, po tim statistikama, jesu Rumunija, Bugarska i baltičke republike, gde su cene bez poreza osetno niže nego u ostatku Evrope.

Poljski ekonomisti među krivcima za to što su automobili najskuplji u regionu u kojem je, sa fabrikama u Istočnoj Evropi, lane proizvedeno čak 6,2 miliona kola, vide i jake nacionalne valute.

Od maja 2004. poljski zlot dobio je na vrednosti približno 25 odsto. Tempom od deset odsto godišnje umesto tri, što bi odgovaralo rastu privrede, jačala je i češka kruna, a veliki koncerni promene kurseva nisu uzeli u obzir u kataloškim cenama.

(Beta)