Mnoge automobilske kompanije su ključeve automobila već zamenile pametnim telefonima. Specijalizovani američki auto-sajt piše zašto je to veoma glupa ideja.
Izgleda da Bavarska industrija motora (BMW) smatra da je kljuc za vrata automobila i za pokretanje motora stvar prošlosti, ali kako piše specijalizovani americki auto-sajt BestRide.com, "kljuc zaslužuje dužno poštovanje i nadamo se da ce još dugo živeti". Šef prodaje i marketinga Grupe BMW Ijan Robertson smatra da je kljuc za automobil "mrtav" i da c´e ga zameniti "pametan telefon".
Proizvodaci automobila su odredene funkcije vec uneli u "pametne telefone", ali još nisu potpuno eliminisali kljuc.
"Iskreno, koliko je ljudi kojima kljuc zaista treba?", pitao je nedavno novinare Robertson na Sajmu automobila u Frankfurtu.
Vec´ nekoliko godina je u mnogim novim automobilima "fizicki kljuc" zamenjen "senzorom blizine" koji komunicira s jedinstvenom elektronskom karticom u ulozi kljuca u džepu vlasnika. Zato mnogi smatraju da je odavno uvedeni elektronski privezak za daljinsko otkljucavanje vrata automobila, "nepotreban visuljak", "ostatak organa koji je evolucija prevazišla", cije samo postojanje izaziva probleme.
Robertson je zato nagovestio da BMW razmatra potpuno ukidanje kljuca - "da vidimo da li je to uopšte izvodljivo, i da li to mi možemo da uradimo. A kada cemo to uraditi, to cemo tek da vidimo", rekao je.
Kljucevi od kola? Kome to još treba?
Može se nabrojati barem desetak razloga "zašto je pametan telefon grozna zamena za skromni kljuc", piše na tom sajtu, i kao osnovni razlog navodi se "bestseler" uputstvo o tome šta uraditi kada se isprazni baterija opšteprihvacenog elektronskog priveska za daljinsko otkljucavanje vrata automobila, a tada se u auto ne može uci.
To ukazuje koliki problem je baterija, cega su proizvodaci automobila - posebno BMW - itekako svesni jer su se još pre mnogo godina potrudili da baš iz tog razloga pravi, fizicki kljuc, elegantno "sakriju" u elektronski privezak za daljinsko otkljucavanje.
I to samo zbog baterije priveska koja ipak traje godinama, za razliku od baterije "pametnog telefona" koja se isprazni jednom dnevno, ponekad i cešce, a uticnica i punjac obicno nisu uvek nadohvat ruke, te kako onda telefonom otkljucati i pokrenuti auto?
Uz to "pametni telefon" je "isuviše nestabilan", nepouzdan uredaj da bi imao ulogu jedine naprave koja otkljucava i pokrece automobil.
Najcešci problem sa slicnim, novim, ali vec rasprostranjenim elektronskim bravama ulaznih vrata kuca i stanova je to što brava treba da "prepozna" telefon koji ce je otkljucati. To svakodnevno angažuje citavu armiju servisera, a BMW to verovatno ima na umu, ako namerava da i dalje brine o kupcima svojih automobila od 70.000 dolara i više.
Ali, to je samo pocetak teškoca jer se "pametni telefoni" ažuriraju bar dvaput mesecno i skoro svakog puta se pritom nekoj od aplikacija desi neka cudna promena, te "eto opet prilike za ponovo komplikovano 'upoznavanje' telefona sa automobilom".
Dalje, iako bi iz niza razloga bilo poželjno da se isti telefon uvek koristi uz isti auto, prosecan vek telefona je tri godine što je neuporedivo krace od veka automobila.
Iako su danas automobili bolji, sigurniji, efikasniji i štedljiviji nego što su bili ikada pre, proizvodaci koji su nekada bili sinonim za pouzdanost, sada su pod žestokom paljbom zbog rasprostranjene nepouzdanosti tehnologije, najcešc´e povezane sa dosadašnjom integracijom "pametnih telefona" i automobila.
Tako je u izveštaju firme "Džej Di Pauer" (J. D. Power), specijalizovane za pouzdanost automobila, za 2017. godinu konstatovano dalje povecavanje broja problema povezanih sa tom tehnologijom, što je doprinelo smanjenju pouzdanosti proizvoda auto-industrije u dve uzastopne godine. Prosek je sada 156 problema na 100 automobila.
Kategorija "Audio/Komunikacije/Zabava/Navigacija" (ACEN) i dalje je najproblematicnija, sa 22 odsto ucešca medu svim problemima vlasnika sa automobilima, što je dva odsto više nego prošle godine.
Sve te nevolje izgledaju gotovo zanemarljive dok se ne uzme u obzir sigurnost digitalnih funkcija automobila što je "nocna mora kojom se niko ozbiljno ne bavi", piše BestRide.com.
Proizvodaci automobila, crno vam se piše
Na ovogodišnjoj redovnoj svetskoj hakerskoj konferenciji DEFCON u Las Vegasu, citava jedna hala je bila posvecena tome kako se mogu eksploatisati polovicne mere sigurnosti ugradene u modernu automobilsku tehnologiju.
"Savremeni automobili su kompjuterizovaniji nego ikada ranije. 'Infotejnment' i navigacioni sistemi, Wi-Fi, automatsko ažuriranje softvera i druge inovacije imaju cilj da vožnju ucine jednostavnijom. Ali, tehnologija vozila nije išla ukorak sa danas rastuce neprijateljskim bezbednosnim okruženjem, ostavljajuc´i milione ranjive pred napadom", navodi se na sajtu "CarHackingVillage.com".
"Uputstva za bezbednost vozila i ne pominju zlonamerne elektronske pretnje. Iako su vozila osetljiva na iste 'viruse' kao i kucni kompjuteri, proizvodaci automobila nisu obavezani da provere bezbednost elektronike vozila. Ta situacija je jednostavno neprihvatljiva", piše u knjizi Krejga Smita "Prirucnik hakera automobila" (The Car Hacker’s Handbook), "bibliji" auto-hakera koja je besplatna na Internetu.
Zato strucnjak sajta BestRide.com za elektronsku bezbednost i haker koji ne želi da mu se objavi ime, o zamisli direktora BMW-a za ukidanje kljuca za automobil kaže da je to "vec na prvi pogled vrlo glupa ideja".
Jer, kaže on, "moji prijatelji (hakeri) i ja vec možemo presretnuti, pokrenuti i odvesti skoro sve automobile sa elektronskim bravama koji su sada u proizvodnji. A zašto proizvodaci žele da stvari postanu još manje sigurne, to zaista ne znam".
"Taj sumanuti trend povezivanja svega na veb-uredaj (u ovom slucaju telefon), nama (hakerima) omogucava da provalimo u još više stvari. Ne bih ulazio u detalje, ali, ukratko, sve to je vrlo, vrlo glupa ideja koju samo neki idiot u marketingu može smatrati dobrom", rekao je taj strucnjak.