Izgleda da Bavarska industrija motora (BMW) smatra da je ključ za vrata automobila i za pokretanje motora stvar prošlosti, ali kako piše specijalizovani američki auto-sajt BestRide.com, "ključ zaslužuje dužno poštovanje i nadamo se da će još dugo živeti". Šef prodaje i marketinga Grupe BMW Ijan Robertson smatra da je ključ za automobil "mrtav" i da će ga zameniti "pametan telefon".

Proizvođači automobila su određene funkcije već uneli u "pametne telefone", ali još nisu potpuno eliminisali ključ.

"Iskreno, koliko je ljudi kojima ključ zaista treba?", pitao je nedavno novinare Robertson na Sajmu automobila u Frankfurtu.

Već nekoliko godina je u mnogim novim automobilima "fizički ključ" zamenjen "senzorom blizine" koji komunicira s jedinstvenom elektronskom karticom u ulozi ključa u džepu vlasnika. Zato mnogi smatraju da je odavno uvedeni elektronski privezak za daljinsko otključavanje vrata automobila, "nepotreban visuljak", "ostatak organa koji je evolucija prevazišla", čije samo postojanje izaziva probleme.

Robertson je zato nagovestio da BMW razmatra potpuno ukidanje ključa - "da vidimo da li je to uopšte izvodljivo, i da li to mi možemo da uradimo. A kada ćemo to uraditi, to ćemo tek da vidimo", rekao je.

Ključevi od kola? Kome to još treba?

Može se nabrojati barem desetak razloga "zašto je pametan telefon grozna zamena za skromni ključ", piše na tom sajtu, i kao osnovni razlog navodi se "bestseler" uputstvo o tome šta uraditi kada se isprazni baterija opšteprihvaćenog elektronskog priveska za daljinsko otključavanje vrata automobila, a tada se u auto ne može ući.

To ukazuje koliki problem je baterija, čega su proizvođači automobila - posebno BMW - itekako svesni jer su se još pre mnogo godina potrudili da baš iz tog razloga pravi, fizički ključ, elegantno "sakriju" u elektronski privezak za daljinsko otključavanje.

I to samo zbog baterije priveska koja ipak traje godinama, za razliku od baterije "pametnog telefona" koja se isprazni jednom dnevno, ponekad i češće, a utičnica i punjač obično nisu uvek nadohvat ruke, te kako onda telefonom otključati i pokrenuti auto?

Uz to "pametni telefon" je "isuviše nestabilan", nepouzdan uređaj da bi imao ulogu jedine naprave koja otključava i pokreće automobil.

Najčešći problem sa sličnim, novim, ali već rasprostranjenim elektronskim bravama ulaznih vrata kuća i stanova je to što brava treba da "prepozna" telefon koji će je otključati. To svakodnevno angažuje čitavu armiju servisera, a BMW to verovatno ima na umu, ako namerava da i dalje brine o kupcima svojih automobila od 70.000 dolara i više.

Ali, to je samo početak teškoća jer se "pametni telefoni" ažuriraju bar dvaput mesečno i skoro svakog puta se pritom nekoj od aplikacija desi neka čudna promena, te "eto opet prilike za ponovo komplikovano 'upoznavanje' telefona sa automobilom".

Dalje, iako bi iz niza razloga bilo poželjno da se isti telefon uvek koristi uz isti auto, prosečan vek telefona je tri godine što je neuporedivo kraće od veka automobila.

Iako su danas automobili bolji, sigurniji, efikasniji i štedljiviji nego što su bili ikada pre, proizvođači koji su nekada bili sinonim za pouzdanost, sada su pod žestokom paljbom zbog rasprostranjene nepouzdanosti tehnologije, najčešće povezane sa dosadašnjom integracijom "pametnih telefona" i automobila.

Tako je u izveštaju firme "Džej Di Pauer" (J. D. Power), specijalizovane za pouzdanost automobila, za 2017. godinu konstatovano dalje povećavanje broja problema povezanih sa tom tehnologijom, što je doprinelo smanjenju pouzdanosti proizvoda auto-industrije u dve uzastopne godine. Prosek je sada 156 problema na 100 automobila.

Kategorija "Audio/Komunikacije/Zabava/Navigacija" (ACEN) i dalje je najproblematičnija, sa 22 odsto učešća među svim problemima vlasnika sa automobilima, što je dva odsto više nego prošle godine.

Sve te nevolje izgledaju gotovo zanemarljive dok se ne uzme u obzir sigurnost digitalnih funkcija automobila što je "noćna mora kojom se niko ozbiljno ne bavi", piše BestRide.com.

Proizvođači automobila, crno vam se piše

Na ovogodišnjoj redovnoj svetskoj hakerskoj konferenciji DEFCON u Las Vegasu, čitava jedna hala je bila posvećena tome kako se mogu eksploatisati polovične mere sigurnosti ugrađene u modernu automobilsku tehnologiju.

"Savremeni automobili su kompjuterizovaniji nego ikada ranije. 'Infotejnment' i navigacioni sistemi, Wi-Fi, automatsko ažuriranje softvera i druge inovacije imaju cilj da vožnju učine jednostavnijom. Ali, tehnologija vozila nije išla ukorak sa danas rastuće neprijateljskim bezbednosnim okruženjem, ostavljajući milione ranjive pred napadom", navodi se na sajtu "CarHackingVillage.com".

"Uputstva za bezbednost vozila i ne pominju zlonamerne elektronske pretnje. Iako su vozila osetljiva na iste 'viruse' kao i kućni kompjuteri, proizvođači automobila nisu obavezani da provere bezbednost elektronike vozila. Ta situacija je jednostavno neprihvatljiva", piše u knjizi Krejga Smita "Priručnik hakera automobila" (The Car Hacker’s Handbook), "bibliji" auto-hakera koja je besplatna na Internetu.

Zato stručnjak sajta BestRide.com za elektronsku bezbednost i haker koji ne želi da mu se objavi ime, o zamisli direktora BMW-a za ukidanje ključa za automobil kaže da je to "već na prvi pogled vrlo glupa ideja".

Jer, kaže on, "moji prijatelji (hakeri) i ja već možemo presretnuti, pokrenuti i odvesti skoro sve automobile sa elektronskim bravama koji su sada u proizvodnji. A zašto proizvođači žele da stvari postanu još manje sigurne, to zaista ne znam".

"Taj sumanuti trend povezivanja svega na veb-uređaj (u ovom slučaju telefon), nama (hakerima) omogućava da provalimo u još više stvari. Ne bih ulazio u detalje, ali, ukratko, sve to je vrlo, vrlo glupa ideja koju samo neki idiot u marketingu može smatrati dobrom", rekao je taj stručnjak.