Ako želite da budete u trendu nije dovoljno samo da šetate krpice po poslednjoj modi. Morate voditi računa i o svom zdravlju, a to znači da treba da se bavite sportom i hranite na pravilan način. Zbog toga i restorani koji žele da budu na nivou očekivanja gostiju neguju retro stil i nude ukusnu ali zdravu hranu.
"Moderan čovek živi brzo ali ne zanemaruje svoje zdravlje, zato ni restorani koji žele da budu na nivou očekivanja gostiju, ne smeju na meniju da imaju 'obojeno' povrće, voće koje se 'hrani' veštačkim đubrivom, ili meso životinja koje su hranjene koncentratom. Restorani koji su u trendu neguju retro stil i nude ukusnu ali zdravu hranu", rekao je šef kuhinje restorana "Mitologija" Dragan Lukić, na panelu "Novi trendovi u sektroru hrane i pića", koji je održan u okviru Sajma ugostiteljstva i hotelijerstva Horeca Expo.
Retro stil, kaže Lukić, vraća hranu u toplinu belih tanjira na belim stolnjacima. Opet se koriste stare osnovne baze, naročito za sosove, kao i maceriranje - posebna tehnologija obrade namirnica koja presni protein približava našim metaboličkim procesima, pa tako i deca, na primer, mogu da jedu presnu ribu, koja je veoma zdrava.
Osim retro stila, restorani koji prate trendove na meniju moraju imati i vegetarijansku hranu, kao i makrobiotičku.
"Crna statistika kaže da je Srbija na trećem mestu po smrtnosti od kardiovaskularnih oboljenja. Najčešće bolesti kod nas su gojaznost, dijabetes i visok pritisak. Najbolji lek protiv toga je prevencija koja podrazumeva zdravu ishranu, održavanje normalne telesne težine i fizičku aktivnost. Ljudi koji vode računa o tome neće ići u restorane koji ne mogu da odgovore njihovim potrebama", rekla je profesorka ishrane na Visokoj školi za hotelijerstvo u Beogadu, Biljana Đurišić.
"Međutim, u Srbiji je još mnogo onih koji u restorane idu da se 'najedu', pa tako ako gost traži pola kilograma svinjskog pečenja i još pregršt drugih priloga uz to, konobar ga sigurno neće odbiti uz objašnjenje da to nije zdravo", kaže profesorka.
Ona je objasnila da nije strašno ponekad dati sebi oduška, ali da zakoni "piramide ishrane" ipak moraju biti što češće ispoštovani. "U našim obrocima bi trebalo svakodnevno da bude zastupljeno 40 odsto nerafinisanih žitarica, 18 odsto voća, 17 odsto povrća, deset odsto mesa i mesnih prerađevina, jaja i ribe, isto toliko mleka i mlečnih proizvoda, i samo pet odsto masti i slatkiša", objasnila je Đurišić.
"Zato je pravilno kombinovanje namirnica trend, ali i potreba savremenog čoveka", zaključila je ona.
"Mi dosta kaskamo za svetskim trendovima. Najviše zaostajemo u samom servisu. U restoranima u svetu više ne postoje odvojene vinske karte, već se vina sada nude u osnovnom jelovniku, uz ponudu obroka", objasnila je Dragana Zdelar.
Osim vina u restoranima se nude i druga pića, a kokteli su svakako najatraktivniji.
"Kokteli se ne uklapaju u ovu priču o zdravoj hrani, ali jedna čaša neće mnogo nauditi, a popraviće raspoloženje", rekao je Novak Nenezić iz Udruženja barmena Srbije (BAR). On kaže da je trend u toj oblasti upotreba svežeg voća umesto likera i veštačke arome.
"Na našem voću nam mnogi zavide, najviše u Americi. Tamo jagode, na primer, nemaju ukus kao u Srbiji. Naši barmeni često pobeđuju na takmičenjima širom sveta, jer se više ne ocenjuju tehnika i nastup, koji može biti spektakularan - uz žongliranje i razne vratolomije, već se ocenjuje sam proizvod – koktel", objasnio je Živko Buđelan, edukator BAR-a i pozvao zainteresovane da dođu u subotu, 26. septembra Expo centar na prvenstvo Srbije u pravljenju koktela, kao i takmičenje u spremanju koktela, koje će biti održano u okviru Horeca Expo.
Reč je o drugom Međunarodnom sajmu hotelske i ugostiteljske opreme koji će trajati do 27. septembra u Expo centru. Sajam je otvorio državni sekretar za turizam u Ministarstvu ekonomije Goran Petković, a cilj manifestacije je unapređenje turističke i ugostiteljske delatnosti u Srbiji.
Na ovom sajmu predstaviće se vodeće regionalne firme za proizvodnju, uvoz, distribuciju i održavanje opreme i inventara za ugostiteljstvo i hotelijerstvo, nabavku i distribuciju hrane i pića, kao i celokupne prateće industrije.
Prisutni su i mnogi ugostitelji, Udruženje barmena, Opšte udruženje ugostitelja Beograda, Organizacija za unapređenje hotelijerstva i gastronomije Srbije - HGS, kao i Kulinarska asocijacija Srbije.
(MONDO)