BMW se hrabro odlučio da krene u nepoznato. X6 je, za sada, prvi i jedini na novom i, po svemu sudeći, neistraženom putu zvanom SAC, odnosno Sports Activity Coupe. Šta prvo prođe kroz glavu vozača koji seda za upravljač BMW X6? Moć, elegancija, luksuz, performanse...
Šta prvo prođe kroz glavu vozača koji seda za upravljač BMW X6? Moć, elegancija, luksuz, performanse...
Međutim, moje iskustvo je sasvim drugačije kada sam se u punom stvaralačkom naponu susreo sa njegovim oštro zakošenim "A" stubom. Direktan pogodak u glavu i umesto prvog utiska, sumiram zvezdice koje mi nekoliko minuta nakon udarca o ram vetrobrana lepršaju ispred očiju!
To je stvarno nepravda! Priznajem, ni jedan automobil do sada nisam očekivao sa većim znatiželjom, kad ono pravo u glavu. Kataloški posmatrano, nestrpljenje je bilo i sasvim opravdano, ako ništa drugo onda zbog bombastično medijski sinhronizovanih najava genetskog eksperimenta koji je pratio stvaranje X6. Kloniranje rasnog kupea i robusnog terenca nije šala, a njihovo prvo vantelesno čedo, najavilo je i nastanak sasvim nove automobilske klase označene skraćenicom SAC (Sports Activity Coupe) klase.
Tek kada sam preboleo knock down, shvatio sam da pri ulasku u X6 valja biti svestan da za njega važe kupe, a ne SUV pravila korišćenja. Dakle, iako se seda na visoku poziciju, u njega se telo spušta nisko, sa tehnikom "uklizavanja" koja se koristi kada se zauzima upravljačka pozicija bilo kojeg kupea ili sportskog automobila. Posle usvajanja ovog pravila, problema nema...
Unutrašnjost odiše dobrodošlicom, a u njoj je sve rekli bi tipično za BMW. Bogato, masivno, kvalitetno i pomalo iznenađujuće jednostavno. Minimalistički stil instrument table i prednje konzole prati potpuna elegancija i ergonomski sklad detalja, što sve ukupno rezultira rekordno brzim navikavanjem na celokupnu organizaciju kokpita. Već nakon desetak kilometara, imao sam utisak da se nas dvojica poznajemo godinama.
Udobnost vozačkog mesta je za svaku pohvalu, sedišta poseduju dve memorije kao i nebrojeno mogućnosti podešavanja.
Za sve one koji žele nešto više od svakodnevno potrebnih komandi može se poslužiti poznatim iDrive kontrolerom koji je sada daleko jednostavniji i funkcionalniji nego kada smo ga prvi put upoznali u aktuelnoj seriji 7.
Four doors
Naravno, nisu problem sedišta, već krov koji se naglo i nisko spušta. On tim "slobodnim padom", po logici stvari pritiska glave putnika viših od 180 centimetara, poput olujnog oblaka iz kojeg samo što nije "udarilo". Nepotrebna centralna konzola u središnom delu između dva zadnja sedišta još više pogoršava ocenu udobnosti, jer svojom tvrdom konstrukcijom oduzima ionako mali manevarski prostor u traženju udobne pozicije. Zaista, do kraja testa nisam razumeo čemu ona služi, osim da deluje in, žulja bokove i da eventualno pridrži limenku pića ili možda neki lap-top.
Možda će mnoge ovo saznanje neprijatno iznenaditi, ali šta da se radi. Na zadnjem sedištu kupea, pa makar bio to i BMW X6, ne treba više ni očekivati. Neka šlag na tortu bude preglednost prema nazad koja je očajna zbog malog otvora petih vrata i visoko izdignute, prelepe "zadnjice".
Izuzetno veliki retrovizori dobrim delom kompezuju navedeni nedostatak, ali bez parking senzora se ne može. Srećom, taj sistem označen kao PDC (Park Distanc Control) radi savršeno.
Inače, usput budi rečeno, ova zapažanja su sasvim suprotna od onog što BMW navodi u svojim katalozima gde koriste formulacije poput... "ulaskom na zadnja sedišta čeka Vas prijatno iznenađenje... Pozamašan prostor za noge i glave putnika na zadnjoj klupi..."
Možda su i u pravu, ali onda treba dobro izmeriti njihove putnike ili jednostavno moj dinarski tip građe nije po EU standardima, pa zbog toga nas dvojica, takođe, nismo potpisali interni Sporazum o pridruživanju na zadnjim sedištima.
Čudo tehnike
Ispod gotovo bezobrazno moćne spoljašnosti, X6 skriva pravi sajam tehnoloških dostignuća. Za upečatljivost dizel pogona zadužen je moćni šestocilindarski troipolitarski, bi-turbo agregat od 286 KS koji postiže čak 580 Nm sa gotovo trkačkim dohvatanjem "stotke" za 6,9 sekundi.
Prosečnom potrošnjom na testu od 14,6 litara na 100 pređenih kilometara, potvrđuje i svoje visoke tehnološko-ekološke kvalitete. Agregat je savršeno usaglašen sa šestostepenim automatskim menjačem koji ima i Steptronic funkciju manuelnog moda i nikada ni u jednom trenutku ne pokazuje neodlučnost.
X6 je silovit i moćan, a preciznost upravljanja i stabilno ponašanje na pravcu i u krivinama bezrezervno oduševljava. Za ovako dobar, bezbedan osećaj u vožnji, pored ostalog treba zahvaliti i novom DPC (Dynamic Performance Control) sistemu koji savršeno kontroliše momente sila na točkovima.
Mokasine nisu za šumu
Kada su terenske aspiracije u pitanju, već sam pogled na njegovu urbanu spoljašnjost i pneumatike napred 275/40 R20, a nazad 315/35 R20, obeshrabruje i najveće off road optimiste.
Definitivno i potpuno jasno rečeno, X6 je šminker u skupom odelu i finim mokasinama, a njegovi krajnji off road dometi nisu durmitorski smetovi i bespuća, već neko udobno skijalište u Švajcarskoj, udaljena marina na Jadranu ili vikend kuća u okolini.
Sasvim razumljivo i racionalno, jer porazna statistika korišćenja "terenaca" izvan asfalta govori u prilog strategiji BMW-a da se posveti pre svega performansama.
Na kraju svega rezimiramo. BMW X6 nisu dva automobila u jednom. Ovo je ultimativni sportski automobil koji pruža vrhunsku udobnost i luksuz, marketinški koketirajući sa terencima. On savršeno kombinuje performanse i dinamičan dizajn BMW kupea sa uzdignutom SUV pozicijom za sedenje.
Naravno, sreću nam tek na kraju kvari pogled na materijalnu tačku i upoznavanje sa činjenicom da testirani automobil košta neverovatnih 97.079 evra. Dolazimo do mesta gde su o ocenjivanju isključuje racionalni deo mozga te odustanem od poređenja šta se sve za te pare može kupiti. Činjenica je sledeća: BMW X6 je igračka za uspešne dečake koji o upotrebljivosti automobila i parama ne razmišljaju.
Njegov tip je onaj koji ne gleda u cenovnik, ali zna i želi da bude drugačiji, moćniji i moderniji od ostalih.
BMW X6
MotorŠestocilindarski redni motor, dizel, vodeno hlađenje, 2 turbo punjača, 4 ventila po cilindru, 2 bregaste osovine, common rail ubrizgavanje goriva.
zapremina ccm 2993
maks. snaga kW/KS 210/286
pri o/min 4400
maks. obrtni moment Nm 580
pri o/min 1750
Karoserija
SAC (Sports Activity Coupe)
DxŠxV mm 4877x1983x1690
međuosovinski razmak mm 2933
masa vozila kg 2185
zapremina prtljažnika 70/1450
Ogibljenje
napred dvostruka trouglasta ramena, amortizeri, spiralne opruge, poprečni stabilizator
pozadi multilink, amortizeri, spiralne opruge, poprečni stabilizator
Kočnice
napred i pozadi samoventilirajući diskovi
Pneumatici
napred 275/40 R20
pozadi 315/35 R20
Prenos snage
pogon xDrive, permanentni pogon na sva 4 točka
menjač automatski Steptronic, 6 stepeni prenosa
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h s 6,9
maksimalna brzina km/h 236
prosečna potrošnja l/100 km 14,6
Cena € 97.079
(Vrele gume)