Prodaja polovnih automobila drastično je opala tokom poslednja dva meseca, najviše zbog najave da će carina za vozila od Nove godine pasti sa 20 na 10 odsto, ali i zbog skoka evra i pogoršanih uslova za podizanje kredita.
Prodaja polovnih automobila drastično je opala tokom poslednja dva meseca, najviše zbog najave da će carina za vozila od Nove godine pasti sa 20 na 10 odsto, ali i zbog skoka evra i pogoršanih uslova za podizanje kredita.
Vlasnici placeva sa polovnjacima žale se da odavno nisu imali goru sezonu, bez obzira na snižene cene četvorotočkaša.
"Prodaja je oslabila žestoko. Ne preterujem kad kažem da sam prodao 30 odsto manje vozila nego u istom periodu prošle godine. Pokušao sam da snizim cene automobila koji stoje duže na placu, ali ni to ne pomaže. Narod je stisnuo pare i čeka nešto", kaže za "Alo" prodavac uvoznih polovnjaka Željko Alimpić.
I Jovan Radić, vlasnik firme V8, kaže da je bio prinuđen da cene polovnih automobila snizi za deset odsto u proseku. "Interesovanja ne manjka, ali je kupovina malo stala, pretpostavljam da se to dešava zato što banke malo koče davanje kredita", kaže Radić.
Na tržištu novih automobila još nema krize. Prodavci kažu da je prodaja odlična, ali to objašnjavaju velikim popustima koje su prinuđeni da daju.
"Prodaja je i dalje dobra, ali ona ne oslikava pravo stanje na tržištu. Svi daju ogromne popuste, preko 4.000 evra, čak i 'Tojota', koja ih nikad nije imala, ima popust od 3.000 evra. Stvorena je veštačka tražnja, pa smo mi prinuđeni da dajemo vozila i ispod proizvođačke cene. U takvim uslovima, nama ostaje svega 200 do 300 evra po vozilu. Pitanje je koliko će to potrajati", kaže Zoran Dragoj, direktor "Hit auta“.
U "Verano motorsu“ takođe kažu da je prodaja "pežoa“ smanjena za desetak odsto. Za velike popuste koji traju već duže vreme kažu da nisu izazvani krizom u svetu i smanjenom tražnjom, već da su uobičajeni.
U Ministarstvu finansija kažu da će od 1. januara 2009. godine carina za vozila biti 12,5 odsto, ali da prethodno taj predlog treba da prođe kroz Skupštinu Srbije.
"Prelazni sporazum o trgovini između EU i Srbije počeće da se primenjuje od 1. januara 2009. godine. Tehnički, sporazum će moći da se primenjuje uz posedovanje dokaza o poreklu, ali pod uslovom da zemlje članice EU prethodno izdaju sertifikate o poreklu EUR 1 za robu koja se stavlja u promet u Srbiji. Tada će stopa carine za automobile biti niža od bazne stope propisane u Zakonu o carinskoj tarifi, to jest deset odsto", kažu u Ministarstvu finansija.
Mašine i oprema iz kragujevačke fabrike automobila koje nisu potrebne "Fijatu“ biće sačuvane, u slučaju da svetska ekonomska kriza pogodi i italijanskog proizvođača, izjavio je za "Alo!“ Zoran Mihajlović, predsednik sindikata "Zastave“. Vlasnici placeva sa polovnjacima žale se da odavno nisu imali goru sezonu, bez obzira na snižene cene četvorotočkaša.
"Prodaja je oslabila žestoko. Ne preterujem kad kažem da sam prodao 30 odsto manje vozila nego u istom periodu prošle godine. Pokušao sam da snizim cene automobila koji stoje duže na placu, ali ni to ne pomaže. Narod je stisnuo pare i čeka nešto", kaže za "Alo" prodavac uvoznih polovnjaka Željko Alimpić.
I Jovan Radić, vlasnik firme V8, kaže da je bio prinuđen da cene polovnih automobila snizi za deset odsto u proseku. "Interesovanja ne manjka, ali je kupovina malo stala, pretpostavljam da se to dešava zato što banke malo koče davanje kredita", kaže Radić.
Na tržištu novih automobila još nema krize. Prodavci kažu da je prodaja odlična, ali to objašnjavaju velikim popustima koje su prinuđeni da daju.
"Prodaja je i dalje dobra, ali ona ne oslikava pravo stanje na tržištu. Svi daju ogromne popuste, preko 4.000 evra, čak i 'Tojota', koja ih nikad nije imala, ima popust od 3.000 evra. Stvorena je veštačka tražnja, pa smo mi prinuđeni da dajemo vozila i ispod proizvođačke cene. U takvim uslovima, nama ostaje svega 200 do 300 evra po vozilu. Pitanje je koliko će to potrajati", kaže Zoran Dragoj, direktor "Hit auta“.
U "Verano motorsu“ takođe kažu da je prodaja "pežoa“ smanjena za desetak odsto. Za velike popuste koji traju već duže vreme kažu da nisu izazvani krizom u svetu i smanjenom tražnjom, već da su uobičajeni.
U Ministarstvu finansija kažu da će od 1. januara 2009. godine carina za vozila biti 12,5 odsto, ali da prethodno taj predlog treba da prođe kroz Skupštinu Srbije.
"Prelazni sporazum o trgovini između EU i Srbije počeće da se primenjuje od 1. januara 2009. godine. Tehnički, sporazum će moći da se primenjuje uz posedovanje dokaza o poreklu, ali pod uslovom da zemlje članice EU prethodno izdaju sertifikate o poreklu EUR 1 za robu koja se stavlja u promet u Srbiji. Tada će stopa carine za automobile biti niža od bazne stope propisane u Zakonu o carinskoj tarifi, to jest deset odsto", kažu u Ministarstvu finansija.
Zbog krize u "Zastavi" čuvaju staru opremu
Stara oprema trebalo bi da se sačuva do 31. marta naredne godine, dok "Fijat" ne uplati početnih 200 miliona evra kapitala.
"Daleko bilo da i 'Fijat' poklekne, ali recesija je uzdrmala mnoge evropske i svetske proizvođače automobila. U aneksu ugovora postoji stavka u kojoj se navodi da obe strane mogu da se povuku iz ugovora u slučaju više sile, a globalna kriza može tako da se protumači", kaže Zoran Mihajlović.
U sindikatu kragujevačke fabrike navode da će konzervirati mašine i linije, na kojima bi ponovo mogao da se proizvodi "jugo“ i "zastava 10“, te da bi na taj način "uspeli da prežive recesiju i premoste krizu na godinu ili dve dana“.
Mihajlović kaže da su postigli načelnu saglasnost sa rukovodstvom "Zastave“ i Agencijom za privatizaciju, a da će o njihovom zahtevu poslednju reč dati Ministarstvo ekonomije.
"Od 20.000 kvadratnih metara potrebnog prostora, dosad je obezbeđeno 13.000 za skladištenje mašina i opreme koja 'Fijatu' nije potrebna. Ništa nas ne košta da konzerviramo opremu. Na taj način smo za vreme NATO bombardovanja sačuvali mašine i nastavili proizvodnju", kaže Mihajlović.
U "Zastavi“ je počelo rasčišćavanje hala "mehaničke obrade“ u kojoj je nekada montiran "tristać“, a u "preseraju“ radnici su angažovani na skidanju starih podova. Demontiranje linija na čijem konzerviranju sindikat insistira još nije počelo.
(MONDO/foto:AP;V8)