
Terenac po Marksu
Uporedo sa sumrakom liberalnog kapitalizma, kada najveći zatvaraju svoje proizvodne pogone, Kina tek zahuktava svoj planski industrijski zamajac. Kao potvrda toga, ove jeseni stigao je njihov prvenac na našem tržištu, pa još kapitalac, tačnije, sportski terenac Shuanghuan CEO
Baš kao u priči. Dok jednima ne smrke - drugima ne svane. Celokupna zapadna svetska automobilska industrija, postepeno tone u sumrak hiperprodukcije, u sve mutnijim vodama globalizacije. Poslednjih meseci, najmoćniji automobilski giganti ”voze pod ručnom”, sabirajući jednim okom gubitke svakim novim proizvedenim automobilom, a drugim gledajući u pravcu države, očekujući ruku spasa.
Uporedo sa sumrakom liberalnog kapitalizma, kada najveći zatvaraju svoje proizvodne pogone, Kina tek zahuktava svoj planski industrijski zamajac. Kao potvrda toga, ove jeseni stigao je njihov prvenac na našem tržištu, pa još kapitalac, tačnije, sportski terenac Shuanghuan CEO
Baš kao u priči. Dok jednima ne smrke - drugima ne svane. Celokupna zapadna svetska automobilska industrija, postepeno tone u sumrak hiperprodukcije, u sve mutnijim vodama globalizacije. Poslednjih meseci, najmoćniji automobilski giganti ”voze pod ručnom”, sabirajući jednim okom gubitke svakim novim proizvedenim automobilom, a drugim gledajući u pravcu države, očekujući ruku spasa.
Sa druge strane zemljine lopte, dan se budi. Kina u svakom pogledu sve brže napreduje, ne libeći se da kopira i krade zanat od iskusnijih, te proizvod prilagođava svojim zahtevima i mogućnostima. Rezultat toga je i začetak automobilske industrije koja se mahom zasniva na primeni proverenih tehničkih rešenja, postavljenih u prepoznatljivo pakovanje, uz punu iskorišćenost domaćih resursa.
Od napred ML, od nazad X5.
Ogledni primerak ove proizvodne filozofije, koja ima više dodirnih tačaka sa teorijom marksizma i podilaženju radničkoj klasi nego sa prilagođavanjem potrošačkom mentalitetu kakvog ga poznajemo, jeste i terenac Shu¬ang¬huan sCEO. Takav, kakav je, verno simbolizuje ubrzani razvoj kineskog tržišta automobila koje će u bliskoj budućnosti postati najveće na svetu, a stvoren je upravo prema njemu i za njega.
Vizuelno je verna kopija najuspešnijih u klasi, i to ni manje ni više, nego prve edicije Mercedesa ML i njegovog ”vršnjaka” BMW X5. sCEO se tehnološki bazira na klasičnoj šasiji sa krutom zadnjom osovinom i prastarom, ali proverenom tehnikom Mitsubishi pogona i prenosa. Najkraće rečeno, to znači da ga pokreće četvorocilindarski redni benzinac, zapremine 2,4 litre, koji iz sebe iz¬vlači 125 KS uz skroman obrtni moment od 190 Nm pri 2500 o/min.
Od napred ML, od nazad X5.
Ogledni primerak ove proizvodne filozofije, koja ima više dodirnih tačaka sa teorijom marksizma i podilaženju radničkoj klasi nego sa prilagođavanjem potrošačkom mentalitetu kakvog ga poznajemo, jeste i terenac Shu¬ang¬huan sCEO. Takav, kakav je, verno simbolizuje ubrzani razvoj kineskog tržišta automobila koje će u bliskoj budućnosti postati najveće na svetu, a stvoren je upravo prema njemu i za njega.
Vizuelno je verna kopija najuspešnijih u klasi, i to ni manje ni više, nego prve edicije Mercedesa ML i njegovog ”vršnjaka” BMW X5. sCEO se tehnološki bazira na klasičnoj šasiji sa krutom zadnjom osovinom i prastarom, ali proverenom tehnikom Mitsubishi pogona i prenosa. Najkraće rečeno, to znači da ga pokreće četvorocilindarski redni benzinac, zapremine 2,4 litre, koji iz sebe iz¬vlači 125 KS uz skroman obrtni moment od 190 Nm pri 2500 o/min.
Rasni terenac
Ako izumemo vrata napravljena od plastičnih vlakana umesto čelika, za sCEO bi mogli reći da je vrlo robusno izrađen terenski automobil. Sve njegove karakteristike, poput pogona na sva četiri točka (4WD), velikog odstojanja od tla, dugog hoda oslanjanja i kratkih prepusta karoserije preko točkova, govore u prilog zaključku da se ”Kinez” dobro snalazi van asfalta.
U praksi je to i dokazano, uz napomenu da noga na pa¬pučici gasa i noga na pedali kvačila, moraju uigra-no da izvlače maksimum iz, za ekstremne uslove, slabašnog agregata. Kada se vozač navikne na manjak obrtnog momenta, sCEO sa lakoćom savladava uzdužna i poprečna udubljenja, a uzbrdice ”napada” bez pogovora, sa velikim entuzijazmom, pa čak i one čiji se napadni ugao meri brojkom blizu 40 stepeni.
sCEO po bespuću zaista uliva poverenje da će se stići tamo gde se naumilo, čime u potpunosti ispunjava zahteve kineskog tržišta, koje ima vrlo slabo razvijenu mo¬dernu saobraćajnu infrastrukturu. Sa zaštitom donjeg postroja, reduktorom i blokadom diferencijala, koji mu inače nedostaju, u situacijama rastresite podloge (blato, sneg), on bi bio jedan potpuni terenac za visoko zahtevne korisnike.
Sledeći uporedni off-road testovi sa direktnom konku¬ren¬cijom biće vrlo interesantni, i za neke, vrlo iznenađujući!
U praksi je to i dokazano, uz napomenu da noga na pa¬pučici gasa i noga na pedali kvačila, moraju uigra-no da izvlače maksimum iz, za ekstremne uslove, slabašnog agregata. Kada se vozač navikne na manjak obrtnog momenta, sCEO sa lakoćom savladava uzdužna i poprečna udubljenja, a uzbrdice ”napada” bez pogovora, sa velikim entuzijazmom, pa čak i one čiji se napadni ugao meri brojkom blizu 40 stepeni.
sCEO po bespuću zaista uliva poverenje da će se stići tamo gde se naumilo, čime u potpunosti ispunjava zahteve kineskog tržišta, koje ima vrlo slabo razvijenu mo¬dernu saobraćajnu infrastrukturu. Sa zaštitom donjeg postroja, reduktorom i blokadom diferencijala, koji mu inače nedostaju, u situacijama rastresite podloge (blato, sneg), on bi bio jedan potpuni terenac za visoko zahtevne korisnike.
Sledeći uporedni off-road testovi sa direktnom konku¬ren¬cijom biće vrlo interesantni, i za neke, vrlo iznenađujući!
Nespretan na asfaltu
Koliko nas je oduševio terenskim performansama, nje¬gove asfaltne mogućnosti daleko su od idealnih. Teška karoserija, obrtni moment benzinskog agregata i nesavr¬še¬na završna obrada, podsećaju na duh davno prošlih vre¬mena i prvih Pajera. Ubrzanja su spora, menjač ima pre¬dugačak hod, a ručica menjača je neprecizna i ergo¬nom¬ski neprimereno udaljena, gotovo kod nogu suvozača.
Pri naglim ubrzanjima, podrhtava cela karoserija, a pogon samo na zadnje točkove zahteva opreznost i umešnost vozača na mokroj podlozi, budući da do Kine još nije stigla ESP tehnologija kontrole proklizavanja. Na sreću, kočnice su bolji deo ovog automobila, pa se osećaj dominacije na putu time još više poboljšava.
Naša najveća zamerka odnosi se na malu preciznost upravljanja pri agresivnijoj vožnji, kao i izmerenoj potrošnji na testu, koja se u proseku kretala oko 12 litara, a u zahtevnijim uslovima, dostizala i 15 litara na 100 pređenih kilometara.
Pri naglim ubrzanjima, podrhtava cela karoserija, a pogon samo na zadnje točkove zahteva opreznost i umešnost vozača na mokroj podlozi, budući da do Kine još nije stigla ESP tehnologija kontrole proklizavanja. Na sreću, kočnice su bolji deo ovog automobila, pa se osećaj dominacije na putu time još više poboljšava.
Naša najveća zamerka odnosi se na malu preciznost upravljanja pri agresivnijoj vožnji, kao i izmerenoj potrošnji na testu, koja se u proseku kretala oko 12 litara, a u zahtevnijim uslovima, dostizala i 15 litara na 100 pređenih kilometara.
Perspektiva
Umesto niske završne ocene, Shuanghuan sCEO, ipak, zasužuje puno poštovanje. Pre svega, zato što pruža podugačak popis kvalitetnih osobina, ali isto toliko i zbog činjenice da on već sada pruža sasvim dovoljno kupcima koji ne očekuju previše luksuza po niskoj ceni.
Dobra servisna mreža, adekvatan marketing i još bolje prilagođavanje cene ispod nivoa konkurencije, sigur¬no će mu doneti značajnu popularnost kod nas.
Jedno je sigurno, kineski planeri njime trenutno ni ne pokušavaju da osvoje probirljivog evropskog ili američkog kupca, već da prevashodno zadovolje svoje domaće potrebe kroz plansku proizvodnju. Njegova sadašnja internacionalna „dimenzija“ je manje tržišna, a više strateško-politički značajna.
Dakle, rukavica je bačena, a noga u vrata evropskog tržišta upravo je zaglavljena. Iskustva se skupljaju, vredno se radi i nije daleko dan kada ćemo o njima pisati u dru¬gačijim tonovima!
U zatamnjenim staklima ovog terenca, simbolično nazirem bradatu siluetu Karla Marksa, zaboravljenog teo¬retičara društvenih tokova, kojem nismo verovali kada je tvrdio da se roba mora proizvoditi za poznatog kupca i da prebrz razvoj proizvodnih snaga, kad-tad, dovodi do direktne propasti društvenih sistema.
Iskreno, ne bih voleo da je u pravu!
Dobra servisna mreža, adekvatan marketing i još bolje prilagođavanje cene ispod nivoa konkurencije, sigur¬no će mu doneti značajnu popularnost kod nas.
Jedno je sigurno, kineski planeri njime trenutno ni ne pokušavaju da osvoje probirljivog evropskog ili američkog kupca, već da prevashodno zadovolje svoje domaće potrebe kroz plansku proizvodnju. Njegova sadašnja internacionalna „dimenzija“ je manje tržišna, a više strateško-politički značajna.
Dakle, rukavica je bačena, a noga u vrata evropskog tržišta upravo je zaglavljena. Iskustva se skupljaju, vredno se radi i nije daleko dan kada ćemo o njima pisati u dru¬gačijim tonovima!
U zatamnjenim staklima ovog terenca, simbolično nazirem bradatu siluetu Karla Marksa, zaboravljenog teo¬retičara društvenih tokova, kojem nismo verovali kada je tvrdio da se roba mora proizvoditi za poznatog kupca i da prebrz razvoj proizvodnih snaga, kad-tad, dovodi do direktne propasti društvenih sistema.
Iskreno, ne bih voleo da je u pravu!
Unutrašnjost
Iako fotografija govori više od hiljadu reči, za unutrašnjost se može reći da je izrazito fotogenična
Dizajnerski je savršeno osmišljena i na prvi pogled veoma dopadljiva, a sa čitavim nizom modernih linija i aplikacija, gotovo da oduševljava. Među¬tim, kada se sa njom susretne u praksi, postaje dominantan osećaj da je završna tehnička izrada još uvek daleko od proseka konkurencije. Jeftina plastika, neravne površine, veliki zazori na spojevima i gruba obrada ivica, drastično smanjuju ocenu enterijera.
Delovi unutrašnjosti ”šuškaju i cvrkuću”, a iriti¬rajući miris plastike smeta najviše, a uvlači se pod kožu putnika, u garderobu, te se na njega treba
navikavati. Moguće je da on za koji mesec eksploatacije i isčezne, ukoliko pre toga ne obori svoje ko-risnike. Primetno je i odsustvo putnog računara, kojeg simuliraju lažna dugmad i zasenčenje na vrhu centralne konzole, na koje će se svako „upecati“ u potrazi za prosečnom potrošnjom.
Pohvalna strana kabine je njen izuzetan komfor, solidno ozvučenje, klima-uređaj, udobnost i pristupačnost. Sedišta se pomeraju u raznim pravcima i visinama, ali uz pomoć tvrdih sistema poluga, koje nisu prijateljski raspoložene prema korisnicima. Kožna sedišta pružaju nepotreban osećaj luksuza koji nije adekvatan okruženju kabine, pa bi odustajanje od njega zarad dodatnog sniženja cene, bio pun pogodak.
Sve u svemu, na finom usavršavanju detalja moraće se još poraditi kako bi se zadovoljile elementarne evropske norme luksuza.
Dizajnerski je savršeno osmišljena i na prvi pogled veoma dopadljiva, a sa čitavim nizom modernih linija i aplikacija, gotovo da oduševljava. Među¬tim, kada se sa njom susretne u praksi, postaje dominantan osećaj da je završna tehnička izrada još uvek daleko od proseka konkurencije. Jeftina plastika, neravne površine, veliki zazori na spojevima i gruba obrada ivica, drastično smanjuju ocenu enterijera.
Delovi unutrašnjosti ”šuškaju i cvrkuću”, a iriti¬rajući miris plastike smeta najviše, a uvlači se pod kožu putnika, u garderobu, te se na njega treba
navikavati. Moguće je da on za koji mesec eksploatacije i isčezne, ukoliko pre toga ne obori svoje ko-risnike. Primetno je i odsustvo putnog računara, kojeg simuliraju lažna dugmad i zasenčenje na vrhu centralne konzole, na koje će se svako „upecati“ u potrazi za prosečnom potrošnjom.
Pohvalna strana kabine je njen izuzetan komfor, solidno ozvučenje, klima-uređaj, udobnost i pristupačnost. Sedišta se pomeraju u raznim pravcima i visinama, ali uz pomoć tvrdih sistema poluga, koje nisu prijateljski raspoložene prema korisnicima. Kožna sedišta pružaju nepotreban osećaj luksuza koji nije adekvatan okruženju kabine, pa bi odustajanje od njega zarad dodatnog sniženja cene, bio pun pogodak.
Sve u svemu, na finom usavršavanju detalja moraće se još poraditi kako bi se zadovoljile elementarne evropske norme luksuza.
Prtljažnik
Prtljažnik se otvara iz dva dela, ali zbog glomaznog rezervnog točka, znatno je manje zapremine od očekivanog. Visok prag dodatno otežava utovar tereta. Robusno i preteško dno gepeka, koji ga odvaja od rezervnog točka, govori u prilog činjenici da će pro¬izvođač morati još dosta da poradi na detaljima.
VRELE GUME
Shuanghuan sCeo 2,4 4WD
Motor
Četvorocilindarski redni motor, vodeno hlađenje, 2 ventila po cilindru, 1 bregasta osovina, ubrizgavanje goriva.
zapremina ccm 2351
maks. snaga kW/KS 92/125
pri o/min 5250
maks. obrtni moment Nm 190
pri o/min 2500-3000
Karoserija
tip SUV, 5 sedišta, 5 vrata
D x Š x V mm 4710 x 1870 x 1820
međuosovinski razmak mm 2850
masa vozila kg 1800
zapremina rezervoara l 60
Ogibljenje
napred poprečna trouglasta ramena, spiralne opruge,
amortizeri, poprečni stabilizator
pozadi kruta osovina, uzdužna ramena, amortizeri,
spiralne opruge, poprečni stabilizator
Kočnice
napred - samovent. diskovi, pozadi - diskovi, ABS, EBD
Pneumatici
dimenzije 235/65 R17
Prenos snage
pogon na zadnje točkove, uključiv na prednje
menjač manuelni, 5 stepeni prenosa
Performanse
maksimalna brzina km/h 150
prosečna potrošnja l/100 km 7,8
Cena (sa PDV-om) € 23.500
Prtljažnik se otvara iz dva dela, ali zbog glomaznog rezervnog točka, znatno je manje zapremine od očekivanog. Visok prag dodatno otežava utovar tereta. Robusno i preteško dno gepeka, koji ga odvaja od rezervnog točka, govori u prilog činjenici da će pro¬izvođač morati još dosta da poradi na detaljima.
VRELE GUME
Shuanghuan sCeo 2,4 4WD
Motor
Četvorocilindarski redni motor, vodeno hlađenje, 2 ventila po cilindru, 1 bregasta osovina, ubrizgavanje goriva.
zapremina ccm 2351
maks. snaga kW/KS 92/125
pri o/min 5250
maks. obrtni moment Nm 190
pri o/min 2500-3000
Karoserija
tip SUV, 5 sedišta, 5 vrata
D x Š x V mm 4710 x 1870 x 1820
međuosovinski razmak mm 2850
masa vozila kg 1800
zapremina rezervoara l 60
Ogibljenje
napred poprečna trouglasta ramena, spiralne opruge,
amortizeri, poprečni stabilizator
pozadi kruta osovina, uzdužna ramena, amortizeri,
spiralne opruge, poprečni stabilizator
Kočnice
napred - samovent. diskovi, pozadi - diskovi, ABS, EBD
Pneumatici
dimenzije 235/65 R17
Prenos snage
pogon na zadnje točkove, uključiv na prednje
menjač manuelni, 5 stepeni prenosa
Performanse
maksimalna brzina km/h 150
prosečna potrošnja l/100 km 7,8
Cena (sa PDV-om) € 23.500
Pridruži se MONDO zajednici.