Boje vetra i miris neba

Sicilija je svakako ostrvo, gde su mitovi živi i gde je nekad teško povući crtu između realnosti i fikcije, rošlosti i sadašnjice. Bogatstvo i siromaštvo, neshvatljivo neiskorišćene ili zanemarene izuzetne prirodne lepote. Opevano i prokleto, morem milovano i grubo udarano kopno, sa visokim planinama u kojima se već vekovima gube tragovi tajanstvenim ljudima...

ad krajem oktobra pri jutarnjoj temperaturi od 25 oC pritiskom na dugme spustite krov, sa zastrašujućim zvukom starta osmocilindraša zarežete u jutarnji mir i odlučno krenete sa najnovijim modelom Ferrari po praznim putevima oblivenim zlatnim suncem, a kulisu vam prave tamni oblaci iza sivih planina, onda i sami gubite osećaj stvarnosti u prostoru i vremenu u kojem se nalazite. Ko da vetar, koji potencira dinamiku vožnje, ima boju slobode, a nebo, daleko iznad vas, miriše na uzbuđenje i nepoznato, kojem se ne možete odupreti.

Osam cilindara peva ariju od najdubljih basova, do najviših soprana. To je prvi motor iz Maranella sa direktnim ubrizgavanjem goriva, zbog čega je njego¬va efikasnost veća, ili drugim rečima, njegove su performanse veće, uz manju potrošnju goriva. California je i prvi Ferrari sa osamcilindarskim motorom postavljenim napred u sredini, a menjač je ispred zadnje osovine. Zato što je napred 47%, a pozadi 53% mase, glasno kažem hvala transaxle konfiguraciji, kako u brzim, dugim krivinama, tako i u onim oštrim i kratkim. California je u celini izrađena iz aluminijuma, što smanjuje masu i povećava torzionu krutost, karakteristiku od posebnog značaja za automobil sa spuštenim krovom ultimativnih performansi.

Manettino je tu

Italijani baš nisu zadovoljni, kad im stranci "izvrću" reči i upotrebljavaju za sve i svašta, a da pri tom ona sa pravim značenjem nema puno zajedničkog. Ali, u Maranellu su, jednu takvu novostvorenu reč prihvatili i postala je zaštitni znak njihovih najsavremenijih automobila. Reč manettino ne možete pronaći u klasičnim rečnicima, jer je to izraz, koju su vozači F1 tima Ferrari "pronašli" za okrugli prekidač, kojeg rukom (mano) podešavaju na upravljaču.

Normalno da i California na volanu ima svoj manettino za biranje načina i usklađivanje rada motora, menjača i još drugih sklopova po programima Comfort, Sport i precrtani CST, program kod kojeg se isključuju elektronski sistemi stabilnosti i kontrole trakcije. Odabrao sam program Sport, koji vozaču dopušta puno slobode, ali je uz to iznad njega stalno nevidljiva elektronska ruka, koja uspeva otkloniti opasnost.

Kako automobil ima fantastično dobar mehanički grip, a elektronika opet daje izvesnu slobodu, te relativno kasnije reaguje, sa Californijom je moguće kočiti kasno, najkasnije... Zahvaljujući serijskim, karbonskokeramičkim diskovima, kočnice smanjuju brzine, čak i one najveće, uvek odlučno i izuzetno efikasno. Te kočnice uvek rade sa punom snagom, čak i ako je vožnja ultimativno sportska, poput one na pisti.

Drugačiji Ferrari

California je Ferrari za one, koji do sada, među automobilima izrađenima u Maranellu još uvek za sebe nisu našli onaj pravi. Znači, da je to, kako vozi na pisti, možda najmanje važno, u poređenju sa ostalim automobilima izrađenim u znaku propetog konja. Novitet je dokaz, da Ferrari nije samo sinonim za sport, nego i uspešan proizvođač prestižnih gran turismo automobila. Sa modelom California vlasnik u nedelju neće na trku F1. U neuniformisanosti će uživati sa izraženim individualizmom. Neće sebi priuštiti Ferrari, da bi sa njim ušao u uzak krug onih, koji ga imaju i tako na poseban način, uz svu uspešnost koja mu omogućava slobodniji način života, suzio sopstveni životni prostor, te ograničio mogućnosti uživanja i mada mu drugi to ne mogu učiniti, sam sebi postavio granice vlastitog sveta.

California nema ograničenu mogućnost upotrebe, znači ekstremnost, koja se teško uklapa u svakodnevni saobraćaj i vožnja sa njome, nije namenjena samoj sebi. To je automobil u znaku propetog konja koji ne iritira kad se vozi mirno, uz poštovanje saobraćajnih propisa. I to je zaista Ferrari, kojeg do sada nije bilo. Po ceni se može uporediti sa osnovnom verzijom F430, ali osim porekla, motora i nekih drugih komponenti, među njima se ne mogu vući paralele. California ima veću masu, što uz iskustvo vožnje sa F430, vozač oseti već kod kočenja pred prvom krivinom, ali taj osećaj je daleko od razočarenja. Ovo je svakako Ferrari, koji u poređenju sa ostalim automobilima koči izuzetno.

To, da je manje povezan sa F1, dokazuje i menjač, koji radi i automatski. Za njega su, naime, odabrali sedam stepeni prenosa sa dvostrukim kvačilom. Sistem omogućava brze promene stepena prenosa, pogotovo u programu rada Sport, a uz sve poseduje i launch program, ali svakako to nije menjač F1 - SuperFast2. Ferrari California je automobil, koji se može voziti brzo, jako brzo, uz agresivno kočenje, otklone iz neutralne pozicije i odlučno ubrzavanje iz krivine. Sa njim je sve to izuzetno prirodno i logično. Uživanje u vožnji kod ovog automobila na neki neobičan način proizlazi iz osećaja sigurnosti i potpunog vladanja situacijom.

Sistem kontrole trakcije F1-Trac isti je, kao onaj namenjen modelima Ferrari 599 GTB Fiorano i Ferrari F430 Scuderia. Sa fascinantno brzim prilagođavanjem obrtnog momenta motora stanju podloge sistem omogućava i manje spretnim vozačima, da u velikoj meri iskoriste dinamički potencijal Californie. Naime, sistem F1-Trac omogućava u proseku za 20% bolje ubrzavanje iz krivina. I tako, mada na drugačiji način, Ferrari California sa F1-Trac i brojnim drugim tehničkim rešenjima, ostaje i dalje veoma vezan za F1.

2+

Iako se može na prednjim sedištima smestiti i ono dečije, a u ne baš dobro dizajnirani prostor iza njih se može čak i sesti, ipak, to nije sportski automobil konfiguracije 2+2 i zato je Ferrari za model California izmislio oznaku 2+. To je, naime, dvosed sa ne baš do kraja definisanom funkcijom prostora iza prednjih sedišta. Međutim, zato je prtljažnik relativno velik i kod spuštenog tvrdog krova. Uz to, može se povećati u putnički prostor za vožnju većih i dužih predmeta, poput skija ili opreme za golf.

Put po severozapadu Sicilije me je sa Californijom doveo do solana Trapani i Paceco, gde su vekovima tradicionalni način prerađivanja soli nedavno nadgradili sa novim proizvodima, kao što su sušeno voće grubo mleveno u soli i aromatične biljke pomešane sa morskom solju. Tako su u suštini izradili inovativne začine, koji daju hrani do sad nepoznate "dimenzije" ukusa. Tradicija sa savremenom inventivnošću je spoj, koji na osnovu vrhunske tehnologije rađa i izuzetne, te neponovljive automobile poput modela Ferrari California.

Ostvarenje snova

Vožnja najnovijim Ferrarijem sa spuštenim krovom po toplom jesenjem sicilijanskom danu je poput življenja u bajci... To je posebna vrsta čarolije, san, koji se ostvario. Kao slatki džem od agruma, koji su ubrani u obližnjim voćnjacima, namazan na jaki, zreo, stari ovčiji sir, sa karakterom najnepopustljivih Sicilijanaca. Nemoguće postaje realno, kad se zaboravi stvarno. Kad se svesno odbace ograničenja u vlastitim glavama i pusti osećanjima da duši daju dušu i veselju veselje.
Međutim, kako startuje motor Ferrari Californije, tako se i isključuje. I kad padnu kulise i izađem iz filma snova, u kojem sam dan ili dva igrao glavnu ulogu, u trenutku opet postajem običan statista, koji se u gro-planu ni ne vidi. Nisam zavidan onima koji u Californiji uživaju svaki dan, samo mi je malo žao onih, koji ne znaju, mada se voze njima, kakvo sve uživanje pružaju automobili koji ostvaruju snove.

Za ostvarenje snova je najpre potrebno sanjati... Uz to ne smete zaboraviti, da drugi po pravilu sanjaju potpuno drugačije snove. A pravo na snove se ne stiče društvenim položajem i ekonomskom snagom. Pravo na snove je primarno pravo svih! I kako vama bude krivo, kad vam neko uzme snove, tako i vi ne smete sa ostvarenjem vaših snova, uzeti snove drugima!

Kriza da, kriza ne!

Ovih dana teško je naći nekog iz kuće Ferrari ko rado prihvata razgovor o financijskoj krizi i globalnoj recesiji. Odgovori su uglavnom kratki i u smislu da propetom konju aktuelna situacija neće oduzeti agilnost i snagu. E sad da li je to samo smišljeni PR, koji brani Ferrari pred paničnim teorijama katastrofe ili su nova tržišta na kojima se sve ekstremno skupe stvari sve bolje prodaju zaista već tako jaka da će moći da kompenzuju krah nekih drugih gde je Ferrari do sad bio tradicionalno najuspešniji, pokazaće vreme.

California, koja je za početak proizvodnje (2500 primeraka godišnje) rasprodana, svakako će ublažiti smanjenu potražnju za drugim modelima kuće, za čiju prodaju u Maranellu kažu, da je, normalno, manja. Razlog za to može biti i činjenica da su ti automobili već duže vreme prisutni na tržištu, te smanjena tražnja za njima nije posledica globalne krize.

Možda je Ferrari i u pravu, jer ako je California za godinu ili dve rasprodata, onda će u Maranellu uz njenu pomoć, sa relativno zadovoljavajućim obimom proizvodnje, preživeti vreme, koje je, kako stručnjaci kažu, potrebno da se tok zbivanja preokrene i ekonomski indikatori ponovo okrenu nagore.

Jedno srce, dve duše

Mada su ime za svoj najnoviji automobil u Mara¬nellu uzeli po legendarnom modelu California iz
godine 1957, ovo je Ferrari, koji se teško može upo¬ređivati sa bilo kojim do sada. California je, naime,
takozvani CC automobil, znači coupe i cabriolet, ili kako u Maranellu kažu, coupe i spider. To je ultima-tivan sportski automobil jednog srca i dve duše.

Različitim načinima upotrebe, prilagođava se veoma dobro sa tvrdim sklopivim krovom, koji se na inovativan način sklopi u zadnji deo iznad prtljažnika. Krov se sklapa i diže samo kada automobil stoji, a za celokupan postupak, sa jednostavnim pritiskom na dugme, potrebno je samo 16 sekundi.

VRELE GUME

Ferrari California

Motor
Osmorocilindarski V motor, vodeno hlađenje, 4 ventila po cilindru, 2x2 bregaste osovine, ubrizgavanje goriva.
zapremina ccm 4297
maks. snaga kW/KS 338/460
pri o/min 7750
maks. obrtni moment Nm 485
pri o/min 5000

Karoserija
tip kupe/spider, 2+2 sedišta, 2 vrata
D x Š x V mm 4563 x 1902 x 1308
međuosovinski razmak mm 2670
masa vozila kg 1630
zapremina prtljažnika 340

Ogibljenje
napred dvostruka trouglasta ramena, spiralne opruge,
amortizeri, poprečni stabilizator
pozadi multilink, amortizeri, spiralne opruge,
poprečni stabilizator

Kočnice
napred i pozadi samoventilirajući diskovi

Pneumatici
Bridgestone Potenza RE 050 napred - 245/40 R1
pozadi - 285/40 ZR19

Prenos snage
pogon na zadnje točkove
menjač 7 stepeni prenosa F1, dvostruko kvačilo

Performanse
ubrzanje 0-100 km/h s < />
od 0 do 400 m s 12,2
od 0 do 1000 m s 22,1

maksimalna brzina km/h 310
prosečna potrošnja l/100 km 13,1

Cena (AC-Maranello auto, Ljubljana, SLO) € 198.849