Ljubitelji brzina, opasne vožnje, ali i oni koji žele lako i jednostavno da prođu kroz gradsku gužvu ili da nađu mesto na parkinzima u centru metropola voze - motor, a ovaj korisni pronalazak nastao je u drugoj polovini 19. veka.
Ljubitelji brzina, opasne vožnje, ali i oni koji žele lako i jednostavno da prođu kroz gradsku gužvu ili da nađu mesto na parkinzima u centru metropola voze - motor. Ovaj korisni pronalazak, koji je nažalost zbog neopreznih vozača i drugih učesnika u saobraćaju često glavni uzrok saobraćajnih nesreća, nastao je u drugoj polovini 19. veka, piše "Politika".
Njegov tvorac bio je Amerikanac Silvester Hauard Roper koji je 1867. godine predstavio svoj izum javnosti.
Dve godine kasnije njegov motor postao je glavna atrakcija na vašaru u Novoj Engleskoj. Roperov pronalazak imao je dva točka i parni motor. Nije mogao da razvije veliku brzinu, bio je prilično glomazan i bučan i prilikom vožnje američkim ulicama nije mogao da prođe neprimećen.
Englez Edvard Batler je dve decenije kasnije, tačnije 1884. godine, rešio da konstruiše svoj motocikl. Njegova naprava imala je tri točka, izgledala je prilično smešno i podsećala na tricikl sa velikim motorom.
Batlerov motocikl izazvao je veliku polemiku jer se većina ljudi plašila ove naprave, pa su tražili od vlade da donese zakon kojim se zabranjuje njeno korišćenje. U svojim zahtevima bili su toliko uporni da je na kraju donesen zakon da ovo vozilo ne sme da se koristi ukoliko u njemu nema tri osobe.
Takođe, traženo je da ispred ovog tricikla uvek trči čovek sa crvenom zastavom radi upozorenja na dolazak vozila.
Otprilike u isto vreme Nemac Gotlib Dajmler konstruisao je drugačiji tip motocikla. Njegov izum imao je prednji i zadnji točak, kao i benzinski motor sa jednim cilindrom, bio je uglavnom napravljen od drveta, a poseban dodatak predstavljala su dva mala pomoćna točka, kakvi u današnje vreme često mogu da se vide na dečjim biciklima, radi bolje ravnoteže vozača.
U decenijama koje su usledile, pronalazači su se gotovo utrkivali u usavršavanju motocikla. Luis Klark iz Pensilvanije konstruisao je 1897. godine prvi tricikl koji se kretao pomoću motora na benzin, a četiri godine kasnije u Masačusetsu Oskar Hedstorm dizajnirao je vozilo na dva točka koje se kasnije masovno proizvodilo.
Davne 1903. godine, tada dvadesetjednogodišnji Vilijam Harli i njegov godinu dana mlađi partner Artur Dejvidson predstavili su javnosti svoj pronalazak - motocikl "harli-dejvidson". Ovaj motocikl bio je konstruisan za trke i ostao je popularan do današnjih dana.
Inače, kompanija Harley Davidson jedina je američka firma za proizvodnju motocikala koja je "preživela" sve krize u poslednjih sto i više godina. Danas je najcenjenija kompanija za proizvodnju dvotočkaša, a krajem avgusta prošle godine proslavila je 105 godina postojanja.
(MONDO)
Njegov tvorac bio je Amerikanac Silvester Hauard Roper koji je 1867. godine predstavio svoj izum javnosti.
Dve godine kasnije njegov motor postao je glavna atrakcija na vašaru u Novoj Engleskoj. Roperov pronalazak imao je dva točka i parni motor. Nije mogao da razvije veliku brzinu, bio je prilično glomazan i bučan i prilikom vožnje američkim ulicama nije mogao da prođe neprimećen.
Englez Edvard Batler je dve decenije kasnije, tačnije 1884. godine, rešio da konstruiše svoj motocikl. Njegova naprava imala je tri točka, izgledala je prilično smešno i podsećala na tricikl sa velikim motorom.
Batlerov motocikl izazvao je veliku polemiku jer se većina ljudi plašila ove naprave, pa su tražili od vlade da donese zakon kojim se zabranjuje njeno korišćenje. U svojim zahtevima bili su toliko uporni da je na kraju donesen zakon da ovo vozilo ne sme da se koristi ukoliko u njemu nema tri osobe.
Takođe, traženo je da ispred ovog tricikla uvek trči čovek sa crvenom zastavom radi upozorenja na dolazak vozila.
Otprilike u isto vreme Nemac Gotlib Dajmler konstruisao je drugačiji tip motocikla. Njegov izum imao je prednji i zadnji točak, kao i benzinski motor sa jednim cilindrom, bio je uglavnom napravljen od drveta, a poseban dodatak predstavljala su dva mala pomoćna točka, kakvi u današnje vreme često mogu da se vide na dečjim biciklima, radi bolje ravnoteže vozača.
U decenijama koje su usledile, pronalazači su se gotovo utrkivali u usavršavanju motocikla. Luis Klark iz Pensilvanije konstruisao je 1897. godine prvi tricikl koji se kretao pomoću motora na benzin, a četiri godine kasnije u Masačusetsu Oskar Hedstorm dizajnirao je vozilo na dva točka koje se kasnije masovno proizvodilo.
Davne 1903. godine, tada dvadesetjednogodišnji Vilijam Harli i njegov godinu dana mlađi partner Artur Dejvidson predstavili su javnosti svoj pronalazak - motocikl "harli-dejvidson". Ovaj motocikl bio je konstruisan za trke i ostao je popularan do današnjih dana.
Inače, kompanija Harley Davidson jedina je američka firma za proizvodnju motocikala koja je "preživela" sve krize u poslednjih sto i više godina. Danas je najcenjenija kompanija za proizvodnju dvotočkaša, a krajem avgusta prošle godine proslavila je 105 godina postojanja.
(MONDO)