Razvijen zajednički od strane grupacije PSAi Forda, dizel agregat od 2,2 litra omogućava Mondeu i Peugeotu 407 karakteristike kakve zaista zaslužuju.
Prostrani i praktični, često i estetski uspešniji, karavani u D segmentu, iz generacije u generaciju sve su teži. Maksimalno opterećeni (pet osoba +50 kg tereta), testirani Mondeo SW i 407 SW, "debelo" prebacuju dve tone, tako da posezanje za najsnažnijim agregatima u ponudi uopšte nije "luksuz". Još do juče, kod Forda je to bio 2,0 TDCi od 140 KS, dok Peugeot već izvesno vreme koristi V6 dizel 2,7 HDi, kao i sofisticirani 2,2 HDi sa 170 KS.
Rešena stvar - od sada se i Mondeo može pohvaliti poslednjim, s tim što postoje izvesne razlike u koncepciji. Naime, agregat grupacije PSA poseduje dva mala turbo punjača, dok kod Mondea postoji samo jedan, ali znatno veći.
Kada je reč o automobilima na testu, bez sumnje im se može dodeliti epitet "lepi", mada je stvar ukusa da li će vam se više dopasti elegantni zadnji deo Mondea, ili originalno zaobljeni kod 407. Prednji je naravno identičan kao kod limuzina, s tim da je 407 nedavno blago "retuširan". Namerno nije upotrebljena reč restilizovan, jer zaista treba biti pravi ekspert, ili se parkirati pored "stare" verzije, kako bi se uočile razlike. Navedimo prednju masku kojoj su dodate vertikalne hromirane lajsne, bočne zaštite u boji karoserije, dok je pozadi izmenjena plastika na svetlosnoj grupi (podseća na LED tehnologiju) i donji deo branika, po ugledu na 407 Coupe i 308. No, četiri godine star 407 ni nema veće potrebe za ulepšavanjem, njegov dizajn i dalje privlači požudne poglede. Problem nije, dakle, u njemu samom, već u brojnoj konkurenciji.
Što se tiče Mondea, ni on se ne može požaliti na svoje ruho, naprotiv! Toliko spominjan kinetički dizajn očigledno se dopada kupcima, jedino što mu je nedostajalo jeste testirani agregat.
U Fordu je procenjeno da dva turbo punjača nisu neophodna, pogotovo što je upotrebom ovakve tehnologije maksimalni obrtni moment ograničen na "samo" 370 Nm. Mondeo se dakle zadovoljava jednim, zahvaljujući kojem ostvaruje 400 Nm, odnosno čak 420 Nm, kada proradi famozni "overboost". Time je postao najsnažniji model u kategoriji (Passat 350 Nm, C5 370 Nm, Laguna 380 Nm), što se verujte, i te kako oseća pod stopalom. U poređenju sa 407, međuubrzanja su osetno snažnija, posebno u višim stepenima prenosa. Kada su već spomenuti, recimo da oba imaju po šest stepeni prenosa, no, kod Mondea je menjač precizniji i prijatniji za rukovanje. Ujedno, njegov je motor diskretniji, te samo "školovano" uho može prepoznati da njegovim "žilama" teče nafta.Rešena stvar - od sada se i Mondeo može pohvaliti poslednjim, s tim što postoje izvesne razlike u koncepciji. Naime, agregat grupacije PSA poseduje dva mala turbo punjača, dok kod Mondea postoji samo jedan, ali znatno veći.
Kada je reč o automobilima na testu, bez sumnje im se može dodeliti epitet "lepi", mada je stvar ukusa da li će vam se više dopasti elegantni zadnji deo Mondea, ili originalno zaobljeni kod 407. Prednji je naravno identičan kao kod limuzina, s tim da je 407 nedavno blago "retuširan". Namerno nije upotrebljena reč restilizovan, jer zaista treba biti pravi ekspert, ili se parkirati pored "stare" verzije, kako bi se uočile razlike. Navedimo prednju masku kojoj su dodate vertikalne hromirane lajsne, bočne zaštite u boji karoserije, dok je pozadi izmenjena plastika na svetlosnoj grupi (podseća na LED tehnologiju) i donji deo branika, po ugledu na 407 Coupe i 308. No, četiri godine star 407 ni nema veće potrebe za ulepšavanjem, njegov dizajn i dalje privlači požudne poglede. Problem nije, dakle, u njemu samom, već u brojnoj konkurenciji.
Što se tiče Mondea, ni on se ne može požaliti na svoje ruho, naprotiv! Toliko spominjan kinetički dizajn očigledno se dopada kupcima, jedino što mu je nedostajalo jeste testirani agregat.
Olimpijska forma Mondea
To ne znači da je 407 bučan, naprotiv, ali ipak teže prikriva svoje dizel poreklo. Slična konstatacija odnosi se i na karakteristike. Uz to, 407 je elastičniji u nižim obrtajima, kada je moguće voziti i ubrzati sa samo 1000 obrtaja. Već tada poseduje 200 Nm, dok se drugi turbo punjač aktivira nakon 2600 o/min. Kod Mondea, motor je "šupalj" ispod 1500 o/min, da bi zatim postao znatno agresivniji i temperamentniji.
Na putu, oba su primerno stabilna, no i tu postoje male razlike. Peugeot se pokazao agilnijim, jednim delom zahvaljujući upravljanju odvojenom od ogibljenja. Ovo posebno dolazi do izražaja u vožnji po krivudavim putevima, kada vozač biva impresioniran njegovom efikasnošću. Mondeo je nešto tromiji, njegov omiljeni teren su auto-putevi, dok u oštrim krivinama pokazuje više podupravljanja. Treba naglasiti da je bio opremljen elektronski kontrolisanim amortizerima, koji se u deliću sekunde adaptiraju stilu vožnje (Ford navodi 0,2 s). Ujedno, moguće je izabrati između tri režima rada (comfort, normal i sport), no, kako postoji i model sa klasičnim ogibljenjem, za njih nije neophodno doplatiti 1.840 evra (u kombinaciji sa aktivnim regulatorom brzine).
Problem sa kojim se možete sresti, odnosi se na izdašne spoljašnje dimenzije. Ovi automobili ne osećaju se nimalo lagodno u gradskoj vožnji i prilikom parkiranja, bez obzira na senzore napred i pozadi.
Jednostavno, ne mogu da stanu u standardne boksove, dok se u uskim podzemnim garažama lako može zaraditi "ožiljak" na karoseriji. Ovo se posebno odnosi na Mondeo SW, koji nije znatno duži, ali je zato ubedljivo širi (za 8 cm). Ukoliko se na to doda ograničena vidljivost pozadi i povišena potrošnja, jasno je da ih nije mudro pozajmiti supruzi, posebno ukoliko je krenula u šoping. Po gusto nastanjenoj urbanoj sredini, treba računati na "konzumaciju" od 11-12 litara, da bi se kod oba, prosečna potrošnja stabilizovala na gotovo 9 litara evrodizela.
Što u izlogu, to i u radnji
Ukoliko vam je prilikom kupovine karavana presudna njegova unutrašnja zapremina, Mondeo je kao stvoren za vas! U kategoriji mu zaista nema premca, bez obzira da li se radilo o prostoru za putnike ili o prtljažniku. Kada je vozačevo sedište podešeno za osobu od recimo 190 cm, kolena putnika pozadi i dalje ne dodiruju njegov naslon, za razliku od 407-ice. Još je evidentnija razlika kada se otvore peta vrata, jer u Fordov prtljažnik bez problema staje poveća komoda, odnosno, gomila prtljaga jedne petočlane porodice. Zvanično se navodi 542 litra, no podatak je po svemu sudeći, previše skroman (prema merenjima, ima 618 litara zapremine). Uz to, pod je znatno niži, a roletna koja ga pokriva, zamotava se lakim pritiskom ruke.
Kod 407 SW zapremina iznosi 487 l, no, Peugeot je posebno hendikepiran formom gornjeg dela. Naime, zbog specifičnog dizajna karavana, onemogućen je utovar kabastih predmeta. Srećom po njega, zadnje staklo se otvara nezavisno od vrata, što je veoma praktično kada se želi na brzinu ubaciti kesa ili jakna, odnosno, ukoliko je pristup otežan usled preblizu parkiranog drugog vozila.
Nezaobilazna stavka prilikom ocenjivanja, za vozača verovatno i najbitnija, odnosi se naravno na poziciju za upravljačem i dizajn komandne table. Oba proizvođača privileguju klasične forme, sa uobičajenim analognim instrumentima (osim kada Mondeo poseduje spomenuti radar za održavanje distance, gde je displej uvećan na račun obrtomera) i mnoštvom dugmića.
Sama pozicija za upravljačem je kod oba automobila bez zamerki, s tim da će se izuzetno korpulentni vozači prijatnije osećati u Mondeu jer je zaista impresivno koliko nisko i daleko mogu odgurnuti svoje sedište. A kada smo kod njih, ona su na oko lepša kod Forda, ali su za uzvrat, bolje oblikovana i udobnija kod 407-ice. Peugeot na testu bio je u Premium Pack nivou opreme, dok se komšija sa druge strane Rajne, mogao dobiti samo sa vrhunskim paketom Sport Edition, što će reći, višim u odnosu na "Francuza". Ovo treba istaći zbog upotrebljenih materijala, jer su kod Mondea sedišta bila u kombinaciji koža/aklantara, dok se "lav" morao zadovoljiti običnim platnenim.
Bez ulaženja u detalje, Ford je opet potvrdio reputaciju velikodušnog proizvođača. Cena testiranog Mondea u Francuskoj iznosi 32.100 evra, dok se za adekvatno opremljeni Peugeot 407 Feline, mora izdvojiti 36.200 evra. Na istom ovom tržištu, najjeftiniji 407 SW 2,2 HDi Premium, vredi 31.400 evra, a Mondeo SW 2,2 TDCi Ghia X, koji se uskoro očekuje, košta 30.850 evra. Sve navedene cene su naravno kataloške.
Nakon svega navedenog, logično je da je u ovom duelu pobedio Mondeo, pre svega zahvaljujući znatno izdašnijem unutrašnjem prostoru, bogatijoj opremi i nižoj ceni. To nikako ne znači da je 407 SW loš automobil, naprotiv, već samo da je njegov protivnik u top formi, i kao takav, sposoban da se nadmeće i sa znatno mlađim protivnicima. Oba su, međutim, dokazala da, iako ne pripaduju premijum segmentu, poseduju vrhunske kvalitete i odlične agregate, bezmalo na nivou renomiranih nemačih proizvođača.
Ford Mondeo 2,2 TDCi Turnier
Motor
Tip/broj cilindara turbo dizel, redni/4
Radna zapremina ccm 2179
Broj ventila/tip ubrizgavanja 16/common-rail
maks. snaga kW/KS/o/min 129/175/3500
obrtni moment Nm/o/min 400/1750
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata karavan/5/5
D x Š x V mm 4830x1886x1512
međuosovinski razmak mm 2850
masa vozila/nosivost kg 1496/704
zapremina prtljažnika l 554-1745
Ogibljenje
napred McPherson, popr. ramena,
spiralne opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
pozadi multilink, spiralne
opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
Kočnice
napred/pozadi samoven. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije 215/55 R16
Prenos snage
pogon na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa manuelni/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s 8,9
maksimalna brzina km/h 218
prosečna potrošnja l/100 km 6,2
Cena 32.100 evra
Peugeot 407 2,2 HDi SW
Motor
Tip/broj cilindara biturbo dizel, redni/4
Radna zapremina ccm 2179
Broj ventila/tip ubrizgavanja 16/common-rail
maks. snaga kW/KS/o/min 125/170/4000
obrtni moment Nm/o/min 370/1500
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata karavan/5/5
D x Š x V mm 4676x1811x1445
međuosovinski razmak mm 2725
masa vozila/nosivost kg 1750/525
zapremina prtljažnika l 448-1365
Ogibljenje
napred McPherson, popr. ramena,
spiralne opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
pozadi multilink, spiralne
opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
Kočnice
napred/pozadi samoven. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije 215/55 R17
Prenos snage
pogon na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa manuelni/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s 9,0
maksimalna brzina km/h 221
prosečna potrošnja l/100 km 6,2
Cena 36.200 evra
(Vrele Gume)