Šta donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji će početi da se primenjuje za šest meseci? Kazne neće naplaćivati policajci, telefoniranje je zabranjeno, kao i glasna muzika.
Pre svega, dozvoljena količina alkohola u krvi smanjena je sa 0,5 na 0,3 promila, a nesavesnim vozačima, za koje se utvrdi da su u krvi imali više do 0,5 promila alkohola, biće oduzeta dozvola.
Ograničenje brzine u naseljenim mestima smanjeno je sa 60 na 50 kilometara na sat, a protiv bahatih vozača kao dokaz prilikom kažnjavanja koristiće se i video zapis.
Svaki prekršaj "nosi" određeni broj kaznenih poena, a vozačima koji sakupe 18, prouzrokuju saobraćajnu nezgodu sa smrtnim ishodom ili dva udesa u kojima drugi učesnici u saobraćaju zadobiju telesne povrede, oduzima se vozačka dozvola.
Da bi ponovo seli za volan, kažnjeni vozači moraju opet da polažu testove, a kad ponovo steknu pravo da voze, mogu "sakupiti" najviše 15 kaznenih poena.
Kazne neće naplaćivati policajci
Prema novom Zakonu, novčane kazne za saobraćajne prekršaje neće naplaćivati policajci na licu mesta, već će vozači dobijati uplatnicu na osnovu koje će izvršiti uplatu.Novčane kazne kretaće se od 3.000 do 50.000 dinara, a u slučaju kada vozač pokaže bezobzirnost ili nameru da u značajnijoj meri ugrozi bezbednost saobraćaja, predviđena je i kazna zatvora.
Vozači, koji saobraćajni prekršaj naprave dok se u vozilu nalazi maloletnik, plaćaće duplo veće kazne, a Zakon predviđa i razne oblike i nivoe edukacije.
Nasilnička vožnja među najtežim prekršajima
Nasilnička vožnja, kao jedan od najtežih prekršaja prema novom zakonu, predstavlja nepoštovanje pravila i bezobzirnost prema ostalim učesnicima u saobraćaju. Vozač, koji na drumu ne haje za druge, moraće u zatvor najmanje mesec dana. Zaradiće pri tom i 15 kaznenih poena.Ukoliko "nasilnik" izazove i saobraćajnu nezgodu, provešće iza rešetaka i dva meseca, a pisaće mu se 17 poena. Nasilničkom vožnjom smatraju se i uzastopni prolasci kroz crveno svetlo ili preticanje kolone na punoj liniji.
Zatvor od 15 dana i 14 kaznenih poena prete onima koji za volan sednu bez dozvole, "divljaju" u naseljenim mestima, zonama usporenog saobraćaja i oko školskih dvorišta, ne propuste pešake na prelazu sa semaforom, ne pale svetla noću, pobegnu od saobraćajne nesreće u kojoj su učestvovali.
Onima koji izazovu nezgodu ovakvim ponašanjem, preti trostruko duži pritvor i 16 kaznenih poena, kao i zabrana upravljanja motornim vozilom od najmanje - osam meseci.
Svetla i tokom dana, muzika ne sme biti glasna
Obavezno je nošenje sigurnosnih pojaseva, a vozač je dužan da "natera" svoje saputnike da se vežu.Na prednjem sedištu ne sme da sedi dete mlađe od 12 godina, baš kao ni pijane i drogirane osobe.
Tokom dana moraju da budu uključena kratka, a noću duga svetla. Zabranjeni su detektori za radar.
Ukoliko dete napravi saobraćajni prekršaj, kazna sleduje roditelju ili staratelju, kao da su odrasli prekršili propis.
Vozač ne sme da koristi za vreme vožnje telefon, odnosno druge uređaje za komunikaciju ukoliko nema i ne koristi opremu za "slobodne ruke". Takođe, muzika ne sme da bude toliko jaka da osoba za volanom ne čuje zvučne signale drugih učesnika u saobraćaju. Za ovaj vid prejkršaja nema bodovnih kazni, već se naplaćuju mandatne: i za mobilni i za muziku po 5.000 dinara.
Probne vozačke dozvole za početnike
Biciklisti i vozači motora moraće da nose zaštitne kacige tokom vožnje, a Zakonom su propisani i uslovi za rad auto-škola, stepen stručnosti instruktora, dužina trajanja obuke i kvalitet vozila.Budući vozači prvo će pohađati od 40 do 60 teorijskih časova, položiti test poznavanja propisa i bezbednosti saobraćaja, a tek nakon toga početi sa praktičnom obukom.
Mladi vozači, od 16 do 18 godina, dobijaće probne vozačke dozvole i neće moći da upravljaju vozilom bez pratnje suvozača sa redovnom dozvolom i iskustvom od najmanje pet godina, a vožnja će im biti zabranjena u periodu od 23 do pet sati ujutro.
(agencije/MONDO)