Način na koji pristupate vožnji govori mnogo o vašem karakteru, tvrde naučnici sa Kembridža. Posle iscrpnog istraživanja stručnjaci su izdvojili dve najčešće "kategorije" vozača koje su nazvali "instrumentalisti" i "ekspresivci".

Oba "tipa" ljudi emotivno su vezana za svoj automobil, ali "instrumentalisti" svoja kola doživljavaju kao "živa bića" koja moraju da kontrolišu u svakom trenutku, dok ih "ekspresivci" doživljavaju kao praktično oruđe svakodnevice, koje služi da se obaveze lakše završe.

"Instrumentalisti", za razliku od "ekspresivaca", svojim automobilima često daju imena. Tolerišu i svoje i tuđe greške u saobraćaju i podsvesno veruju da se prema kolima treba odnositi kao prema osobi. Emotivni su, ponekad melanholični, ali generalno gledano, dobri su prijatelji i pouzdani partneri.

"Ekspresivnim" tipovima automobil predstavlja alat pomoću kojeg istražuju svoj takmičarski duh, voze brzo gde god put to dopušta i često biraju "jače mašine". Ovakvi ljudi teško pristaju na kompromis i ukoliko im zatražite automobil na pozajmicu, daće vam ga teška srca uz gunđanje i opširna uputstva kako da ga koristite. Racionalnost je njihova glavna odlika, ali umeju da vole, iako vam to nikada javno neće priznati, pišu "Večernje novosti".

Muškarci se izražavaju automobilom

Muškarci nerado govore o emocijama prema ženama, ali će zato o svom automobilu opširno pričati i prijateljima i partnerki. Stručnjaci tvrde da muškarci svest o sebi lakše projektuju na objekte, pa česta pojava identifikovanja muškaraca sa njihovim četvorotočkašem predstavlja "produžetak" njihovog karaktera.

Zbog toga veliki broj njih mnogo voli svoje automobile i teže podnosi kvarove i oštećenja. Dame, sa druge strane, automobil doživljavaju ili kao statusni simbol ili kao sredstvo da lakše završe dnevne obaveze. Samo poneka će se prema automobilu odnositi kao prema živom biću, a ukoliko je to slučaj, stručnjaci tvrde da su takve dame usamljene.

Hrabri voze jednom rukom

Oko 60 odsto vozača vozi jednom rukom. Muškarci najčešće drugu ruku drže na menjaču, čak i ako voze automatik, dok žene uglavnom drže ruku spuštenu u krilu.

Prema mišljenju britanskog profesora Blejka, koji se bavi psihologijom vozača, vožnja jednom rukom upućuje na veštinu vladanja automobilom, što je najčešće i karakterna osobina vozača.

Ljudi koji voze sa obe ruke na volanu su nesigurni i plašljivi, teško prihvataju izazove i boje se "nepoznatog" terena. Potreban im je zaštitnik, "vođa" kroz život i veoma retko ćete ih čuti da izražavaju sopstveno mišljenje.

Žuto zaustavlja racionalne

Istraživanja pokazuju da će većina vozača pre proći nego zakočiti kada je na semaforu žuto svetlo. U trenucima kada nešto treba odlučiti, čovek više brine za osećaj uspeha i ponosa koji dobija zbog uspešnog prolaska kroz raskrsnicu, nego za bezbednost.

Psiholozi objašnjavaju da je ležernost glavni uzrok takvog ponašanja i da vozači instinktivno takvom reakcijom žele da pokažu kako drže konce u svojim rukama. Tvrde, takođe, da su oni koji uvek stanu kada je žuto svetlo na semaforu, praktični tipovi, promišljeni, racionalni i stabilni. Nisu avanturisti i ne žele da rizikuju.

(MONDO, foto: Guliver/Getty Images)