Kakva budućnost čeka suštinski američki automobil, sa znakom jednog od najpopularnijih evropskih brendova?
Zamišljen kao dugo očekivani naslednik egendarnog modela GT iz šezdesetih godina prošlog veka, novi "sportista" Opela i ovaj put u sebi nosi snažne američke gene, a za glavnog uzora, ponovo ima američku automobilsku ikonu - Chevrolet Corvette
Iako proleće još uvek zvanično traje, bio je to pravi letnji dan. Sunce je neumoljivo pržilo, dok je iz svake pore asfalta izbijala jara, prelamajući svetlost u daljini, poput prizora koje često vidimo na trkama Formule 1. Da pakao bude veći, automobil koji smo tog dana uzeli na test, bio je ofarban u metalik crnu, koja je poput sunđera, upijala svaki postojeći zrak sunca. Ipak, sreća se napokon osmehnula i nama...
U pitanju je bio kabriolet, odnosno roadster, i to novajlija na našem tržištu - Opel GT. Sa jednom od najefektnijih "brend" šema koje smo imali prilike da vidimo na domaćem tržištu, tzv. racing stripes i kariranim zastavama na bokovima, delovao je još sportskije i agresivnije u odnosu na, zaista nesvakidašnju pojavu, onako širok i ekstremno nizak. Baziran na tzv. Kappa platformi, koju deli sa američkim modelima Pontiac Solstice i Saturn Sky (koji je inače američka verzija GT-a), roadster Opela je u suštini američki automobil, koji se proizvodi u Wilmingtonu, državi Delaware, u istim pogonima gde i spomenuta dva "rođaka", s tim da u GT-u, ipak kuca "evropsko srce" u vidu 2,0-litarskog turbo benzinca sa 260 KS.Iako proleće još uvek zvanično traje, bio je to pravi letnji dan. Sunce je neumoljivo pržilo, dok je iz svake pore asfalta izbijala jara, prelamajući svetlost u daljini, poput prizora koje često vidimo na trkama Formule 1. Da pakao bude veći, automobil koji smo tog dana uzeli na test, bio je ofarban u metalik crnu, koja je poput sunđera, upijala svaki postojeći zrak sunca. Ipak, sreća se napokon osmehnula i nama...
Tenkomobil
S obzirom da nas je automobil dočekao podignutog krova, naravno da nismo odoleli želji da ga momentalno "obezglavimo". I tu, po prvi put ostajemo pomalo zatečeni. Naime, krov kod Opela GT spušta se i podiže isključivo dok automobil miruje, i to iz jednog jedinog razloga - jer ga je neophodno potpuno ručno "spremiti".
Pritiskom na taster unutar "kasete za rukavice", otvara se prtljažnik, više nego skromne zapremine, dok se otpuštanjem ručice, krov odvaja od okvira vetrobrana. Nismo razmaženi i to nam zaista ne predstavlja problem, iako se za tu cenu, automatika podrazumeva, no, pri svemu tome, dolazimo "oči u oči" sa kvalitetom završne obrade, u tipično američkom stilu, velikim zazorima i odokativno "upasanim" elementima. Mesta napretku u ovoj oblasti, ima napretek. Kada jednom sklopite krov i "spakujete" ga u prtljažnik, potrebna je velika sila ne bi li se poklopac istog pravilno zaklopio. Pri-padnicama lepšeg pola, u tom trenutku, itekako će dobro doći poneki "kavaljer".
Smeštanje u roadster nije nimalo lako, jer je sve prilično skučeno. Volan se podešava samo po visini, sedišta imaju mali opseg pomeranja, a točak za regulisanje nagiba naslona, kao da je jedino moguće pomerati dok su vrata otvorena. Defini-tivno se stiče utisak da je GT namenjen osobama nižeg rasta, naročito kada je krov podignut.
Muški svet
Okret ključa i ispod tanke haube, koja podrhtava od vibracija, oglašava se dvolitarski benzinac opremljen twin-scroll turbo punjačem, koji oslobađa 262 KS i 353 Nm obrtnog momenta. Podaci za respekt, u svakom slučaju. Zvuk agregata je bogat i "brundav", te vrlo diskretno naglašava potencijal koji krije. Pritisak na pedalu kvačila, ručica menjača u "prvu", i krenusmo...
Ako smo se kod krova još i dvoumili oko pripadnica lepšeg pola, ovde je svaka dilema suvišna. Isuviše "tvrdo" kvačilo vrlo kratkog hoda i još "brutalnija" kratka ručica petostepenog menjača, zaista nisu nešto čime bi baratali nežni ženski udovi. Snažniji pritisak na pedalu "gasa" budi motor iz pospanosti, koji počinje da "vuče" već pri nižim režimima, zahvaljujući "twin-scroll" turbini. Na papiru deklarisanih 260+ "konja", u realnosti se čine mnogo manje "divljim", pre svega zahvaljujući velikoj linearnosti isporuke snage. Karakterističan nalet obrtnog momenta kod turbo motora, ovde u mnogome izostaje, te se stiče subjektivan utisak da je, recimo, Mazda 3 MPS, približne snage i performansi, znatno neobuzdanija "zverka", čak i uprkos pogonu Opela na zadnje točkove. Doduše, zahvaljujući svemu tome, GT je i pri prolascima kroz krivine moguće (za)držati u višem stepenu, a odziv na "gas" skoro je trenutan i omogućava relativno brzo "katapultiranje" ka sledećoj krivini. Zvuk, pri svemu tome, više je nego dobar, naravno, ukoliko je krov spušten, dok se pri podignutom krovu, sa "brundanjem" motora, poprilično meša i buka vetra, koja već pri 160 km/h postaje dominantna.
Potrošnja se u gradskim uslovima kretala između 11 i 12 litara, dok se na otvorenom putu, spušta i ispod 9 litara. S obzirom da su stepeni prenosa relativno dugački, primera radi, pri 120 km/h, u petoj "brzini", GT troši tačno 7 litara benzina.
Sticanje poverenja
Ono što prave ljubitelje vožnje najviše privlači kod roadstera, svakako je njihova agilnost, kao posledica kratkog međuosovinskog rastojanja. Ni Opel GT ovde nije izuzetak, živahnog temperamenta, kako na brdskim putevima prepunim serpentina, tako i na putevima sa otvorenim i brzim krivinama. Ipak, i pored zaista robusne šasije, bez izraženog uvijanja i dobro odmerenog ogibljenja (dvostruka poprečna ramena napred i pozadi), koje je sposobno da se izbori sa sitnijim neravninama i efektno ih "upije", sistem upravljanja pati od pomalo veštačkog osećaja, gde retko kada dobijete informacije o podlozi i tome šta rade točkovi, u meri u kojoj želite i očekujete. Agresivniji ulasci u krivine ne predstavljaju problem, ali se stiče utisak kao da prednji i zadnji kraj automobila nisu baš na "istim talasnim dužinama".
Potrebno je dosta poverenja i iskustva sa ovim automobilom ne bi li se odvažili da istražite granice prijanjanja, jer ono, zahvaljujući solidnoj šasiji i "mesnatim" pneumaticima od 18 cola, iako zaista postoji, baš vas i ne ohrabruje da odete i "onaj korak dalje".
Zaključak
Ukratko, može se reći da ono što uglavnom važi za sve pripadnike Opelove "performantne" OPC serije, važi i za GT. Iako na papiru nudi i obećava dosta toga, i iako je eksterijer zaista jedan od najefektnijih trenutno na tržištu, za kojim se retko ko na ulici neće okrenuti, u realnim uslovima vožnje, naročito one koja se od sportskih modela traži i očekuje, GT jednostavno ne pogađa u sam "centar mete". Vožnja njime zaista predstavlja uživanje i doživljaj za sebe, ali ukoliko se traži nešto konkretnije i ozbiljnije, BMW Z4, Nissan 350Z, Audi TT Roadster, pa čak i Alfa Romeo Spider, prava su adresa, bez obzira na nešto višu cenu.
Ako je Corvette bila uzor i neka vrsta "velikog brata" prilikom kreiranja, nakon svega doživljenog, nekako stičemo utisak da je GT "usvojeno dete", ili bolje rečeno, "Corvette wannabe". S obzirom da je GM nedavno ugasio Pontiac, a uskoro će izgleda i Saturn, sudbina modela Opel GT ostaje vrlo neizvesna. Sa ne baš malom cenom od 36.143 evra za test-model, koliko GT košta u Srbiji (oko 30.000 evra u EU), ta se sudbina čini još neizvesnijom.
Opel GT 2,0
Motor
Tip/broj cilindara - benzinski, turbo, redni/4
Radna zapremina ccm - 1998
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 16/direktno
maks. snaga kW/KS/o/min - 194/264/5300
obrtni moment Nm/o/min - 353/2500-5000
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - roadster/2/2
D x Š x V mm - 4100x1815x1255
međuosovinski razmak mm - 2415
masa vozila/nosivost kg - 1330/295
zapremina prtljažnika l - 65-155
Ogibljenje
napred i pozadi - dvostruka poprečna trouglasta
ramena, spir. opruge, amortizeri, popr. Stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije - 245/55 R18
Prenos snage
pogon - na zadnje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - manuelni/5
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 5,7
maksimalna brzina km/h - 229
prosečna potrošnja l/100 km - 9,2
Cena (sa PDV-om) € - 36.143