Rast cene nafte na svetskom tržištu i sve češća poskupljenja benzina u Srbiji razlozi su zbog kojih mnogi vozači razmišljaju o tome da u automobil uvedu pogon na gas.
Rast cene nafte na svetskom tržištu i sve češća poskupljenja benzina u Srbiji razlozi su zbog kojih mnogi vozači razmišljaju o tome da u automobil uvedu pogon na gas. Cena TNG-a (tečni naftni gas) trenutno je duplo manja od ostalih derivata, pa se korišćenjem ovog goriva godišnje može uštedeti između 400 i 500 evra, kažu stručnjaci!
Saradnik Ekonomskog instituta Ivan Nikolić kaže za Press da je do pre dva meseca cena nafte bila oko 60 dolara za barel, a da je sada 74 dolara.
Autogas je u širokoj upotrebi u Italiji, Bugarskoj, Holandiji, Velikoj Britaniji, Rusiji, Ukrajini, Indiji. Japan u poslednje vreme beleži najveći porast automobila s pogonom na gas. U Japanu sva taksi vozila moraju imati pogon na gas. Na drugom mestu je Italija sa 1.200.000 automobila, zatim Holandija sa 800.000, Južna Koreja 790.000, pa Australija sa 530.000 vozila na gasni pogon.
U Međunarodnoj agenciji za energetiku istovremeno upozoravaju da bi se svet posle ekonomske krize mogao suočiti s naftnom krizom. Naime, rezerve nafte su sve manje, pa glavni ekonomista ove agencije Fatih Birol kaže da će ova kriza dovesti do skoka cene goriva.
"Krizu će osetiti potrošači jer će gorivo biti mnogo skuplje nego sada. To će se odraziti na ekonomiju. Mnogi misle da ćemo prevazići trenutnu krizu za koju godinu, ali će to biti veoma sporo i neizvesno. Proces oporavka će biti otežan zbog povećane cene nafte", tvrdi Birol.
U radionicama za ugradnju plinskih instalacija u Beogradu kažu da se vozači sve više odlučuju na uvođenje gasa jer je mnogo jeftiniji od benzina.
Računica je veoma jasna. Ako uzmemo da prosečan automobil pređe oko 1.000 kilometara mesečno, pri sadašnjoj ceni benzina i potrošnji od sedam litara na 100 kilometara vozaču treba oko 7.200 dinara za mesec dana vožnje. Plin je značajno jeftiniji, pa za istu kilometražu treba platiti oko 3.650 dinara. U krajnjem zbiru to znači da godišnje može da se uštedi između 400 i 500 evra.
"Potrošnja je nekih 10 odsto veća nego kod benzina, a novi automobili gube veoma malo na snazi, tako da običan vozač ne može to da primeti. Kod starijih automobila se ugrađuju stariji uređaji, ali je tu gubitak najviše 10 odsto snage u vožnji, i to samo pri većim brzinama od 100 km na čas", objašnjava Zoran Doroslovac, licencirani majstor za ugradnju gasa.
Litar autogasa na NIS-ovim pumpama je trenutno 47,50 dinara po litru, a bezolovni benzin će od srede biti više od 105 dinara. Sekretar energetike Privredne komore Srbije Slobodan Petrović smatra da se odnos cena gasa i benzina neće menjati.
"TNG se dobija prilikom prerade nafte i verovatno će uvek biti duplo jeftiniji od benzina. Kod nas je problem što je još na snazi stara uredba o cenama derivata nafte, koja određuje cene goriva. Ona mora biti ukinuta da bi se tržište otvorilo. To bi značilo i jeftinije derivate", kaže Petrović.
(MONDO, foto: Guliver/Getty Images)
Saradnik Ekonomskog instituta Ivan Nikolić kaže za Press da je do pre dva meseca cena nafte bila oko 60 dolara za barel, a da je sada 74 dolara.
Autogas je u širokoj upotrebi u Italiji, Bugarskoj, Holandiji, Velikoj Britaniji, Rusiji, Ukrajini, Indiji. Japan u poslednje vreme beleži najveći porast automobila s pogonom na gas. U Japanu sva taksi vozila moraju imati pogon na gas. Na drugom mestu je Italija sa 1.200.000 automobila, zatim Holandija sa 800.000, Južna Koreja 790.000, pa Australija sa 530.000 vozila na gasni pogon.
Pravo rešenje za naftnu krizu
"Cena nafte samo prati rast cena svih primarnih sirovina u svetu i sve one beleže značajan rast u protekla dva meseca. Ne mora da znači da će se ovakav trend nastaviti, ali je sigurno da će uz oporavak svetske privrede rasti i cena nafte", smatra Nikolić.U Međunarodnoj agenciji za energetiku istovremeno upozoravaju da bi se svet posle ekonomske krize mogao suočiti s naftnom krizom. Naime, rezerve nafte su sve manje, pa glavni ekonomista ove agencije Fatih Birol kaže da će ova kriza dovesti do skoka cene goriva.
"Krizu će osetiti potrošači jer će gorivo biti mnogo skuplje nego sada. To će se odraziti na ekonomiju. Mnogi misle da ćemo prevazići trenutnu krizu za koju godinu, ali će to biti veoma sporo i neizvesno. Proces oporavka će biti otežan zbog povećane cene nafte", tvrdi Birol.
U radionicama za ugradnju plinskih instalacija u Beogradu kažu da se vozači sve više odlučuju na uvođenje gasa jer je mnogo jeftiniji od benzina.
Računica je veoma jasna. Ako uzmemo da prosečan automobil pređe oko 1.000 kilometara mesečno, pri sadašnjoj ceni benzina i potrošnji od sedam litara na 100 kilometara vozaču treba oko 7.200 dinara za mesec dana vožnje. Plin je značajno jeftiniji, pa za istu kilometražu treba platiti oko 3.650 dinara. U krajnjem zbiru to znači da godišnje može da se uštedi između 400 i 500 evra.
"Potrošnja je nekih 10 odsto veća nego kod benzina, a novi automobili gube veoma malo na snazi, tako da običan vozač ne može to da primeti. Kod starijih automobila se ugrađuju stariji uređaji, ali je tu gubitak najviše 10 odsto snage u vožnji, i to samo pri većim brzinama od 100 km na čas", objašnjava Zoran Doroslovac, licencirani majstor za ugradnju gasa.
Litar autogasa na NIS-ovim pumpama je trenutno 47,50 dinara po litru, a bezolovni benzin će od srede biti više od 105 dinara. Sekretar energetike Privredne komore Srbije Slobodan Petrović smatra da se odnos cena gasa i benzina neće menjati.
"TNG se dobija prilikom prerade nafte i verovatno će uvek biti duplo jeftiniji od benzina. Kod nas je problem što je još na snazi stara uredba o cenama derivata nafte, koja određuje cene goriva. Ona mora biti ukinuta da bi se tržište otvorilo. To bi značilo i jeftinije derivate", kaže Petrović.
(MONDO, foto: Guliver/Getty Images)