Island planira da potpuno izbaci fosilno gorivo za pogon brodova, autobusa i automobila, i da pređe na vodonik iz brzih reka, gejzira i mini vulkana.
Island planira da potpuno izbaci fosilno gorivo za pogon brodova, autobusa i automobila, i da pređe na vodonik iz brzih reka, gejzira i mini vulkana.
Entuzijasti na Islandu uveliko o svojoj zemlji govore kao o "Kuvajtu severa" i najvećem svetskom izvozniku novog "zelenog goriva".
Brag Arnason, profesora hemije na Univerzitetu Rejkjavik, poznatiji kao "profesor vodonik", kaže da će
u ne tako dalekoj budućnosti, autobuse, automobile i brodove na Islandu pokretati elektromotori napajani iz "vodoničnih akumulatora" čiji će "izduvni produkt" biti - voda.
Da Arnason nije sanjar svedoči i podatak da se projektu pridružilo još devet velikih evropskih gradova među njima Madrid, Amsterdam i Hamburg. U igru su ušli i automobilski gigant Daimler Chrysler i naftni kartel Shell, kao i norveška kompanija Norsk Hydro.
Sve one su investirale u novu kompaniju pod imenom Islandska nova energija (Icelandic New Energy) i nameravaju da Island pretvore u laboratoriju za tehnologiju koju mnogi naučnici smatraju da "drži ključeve" za energetske potrebe čovečanstva - kad za pola veka presuše izvori nafte.
Iako pokazatelji upozoravaju da je pogonska energija iz vodoničnih akumulatora trenutno tri puta skuplja od klasične iz fosilnih goriva, pokazalo se da su oni isto toliko puta trajniji, a uskoro, kad se u potpunosti ovlada novom tehnologijom, cena bi 'pala'.
Bezbednost je jedan od njih i stručnjaci još uvek imaju na umu katastrofu nemačkog dirižabla Hindenburg iz 1937. godine, koji je izgoreo u eksploziji vodonika kojim je bio napunjen njegov balon.
Međutim, stručnjaci tvrde da vodonik nije ništa eksplozivniji od benzina i da je za katastrofu Hindenburga kriv požar na zapaljivom kosturu balona, a ne sam vodonik.
Skladištenje na pravi način najlakšeg elementa u svemiru je sledeći problem. Automobilski koncern BMW planira da razvije tip automobila koji bi "tankao" tečni vodonik, ali drugi proizvođači smatraju da je gas pod pritiskom "razumniji".
U svakom slučaju, tank mora biti pozamašan, a problem mora biti rešen kako bi se omogućilo pokretanje autobusa, posebno brodova koji moraju nositi rezerve goriva za duži vremenski period.
(FoNet)
Entuzijasti na Islandu uveliko o svojoj zemlji govore kao o "Kuvajtu severa" i najvećem svetskom izvozniku novog "zelenog goriva".
Brag Arnason, profesora hemije na Univerzitetu Rejkjavik, poznatiji kao "profesor vodonik", kaže da će
u ne tako dalekoj budućnosti, autobuse, automobile i brodove na Islandu pokretati elektromotori napajani iz "vodoničnih akumulatora" čiji će "izduvni produkt" biti - voda.
Da Arnason nije sanjar svedoči i podatak da se projektu pridružilo još devet velikih evropskih gradova među njima Madrid, Amsterdam i Hamburg. U igru su ušli i automobilski gigant Daimler Chrysler i naftni kartel Shell, kao i norveška kompanija Norsk Hydro.
Sve one su investirale u novu kompaniju pod imenom Islandska nova energija (Icelandic New Energy) i nameravaju da Island pretvore u laboratoriju za tehnologiju koju mnogi naučnici smatraju da "drži ključeve" za energetske potrebe čovečanstva - kad za pola veka presuše izvori nafte.
Iako pokazatelji upozoravaju da je pogonska energija iz vodoničnih akumulatora trenutno tri puta skuplja od klasične iz fosilnih goriva, pokazalo se da su oni isto toliko puta trajniji, a uskoro, kad se u potpunosti ovlada novom tehnologijom, cena bi 'pala'.
Tehnički problemi
Postoji, međutim, nekoliko tehničkih problema koje treba rešiti.Bezbednost je jedan od njih i stručnjaci još uvek imaju na umu katastrofu nemačkog dirižabla Hindenburg iz 1937. godine, koji je izgoreo u eksploziji vodonika kojim je bio napunjen njegov balon.
Međutim, stručnjaci tvrde da vodonik nije ništa eksplozivniji od benzina i da je za katastrofu Hindenburga kriv požar na zapaljivom kosturu balona, a ne sam vodonik.
Skladištenje na pravi način najlakšeg elementa u svemiru je sledeći problem. Automobilski koncern BMW planira da razvije tip automobila koji bi "tankao" tečni vodonik, ali drugi proizvođači smatraju da je gas pod pritiskom "razumniji".
U svakom slučaju, tank mora biti pozamašan, a problem mora biti rešen kako bi se omogućilo pokretanje autobusa, posebno brodova koji moraju nositi rezerve goriva za duži vremenski period.
(FoNet)