Oprezni vozači će ovih dana već zameniti letnje gume zimskim, kako ne bi došli u situaciju da ih sneg iznenadi. Iako mnogi zamenjuju samo pneumatike na pogonskim točkovima, stručnjaci to ne savetuju, jer se time može ozbiljno ugroziti bezbednost u saobraćaju.
Oprezni vozači će ovih dana već zameniti letnje gume zimskim, kako ne bi došli u situaciju da ih sneg iznenadi. Iako mnogi zamenjuju samo pneumatike na pogonskim točkovima, stručnjaci to ne savetuju, jer se time može ozbiljno ugroziti bezbednost u saobraćaju.
Statistika kaže da se tokom zime dešava čak šest puta više saobraćajnih nesreća nego leti, a u dve trećine uzroci su posredno ili neposredno pneumatici ili snežne padavine.
"Preporuka je da vozači već u ovo vreme zamene gume na vozilima i stave zimske, jer se nikad ne zna kada će pasti sneg. Na višim planinama ga već ima i na nekim putevima već je zimska oprema postala obavezna. Zimske gume treba staviti na sva četiri točka, jer ako letnji pneumatici ostanu na jednom paru točkova, kad padne sneg, auto pri kočenju može da se zanese u stranu", kaže za "Blic nedelje" Milenko Stevanović, šef servisa u auto-centru "Anđelković".
Dakle, letnji pneumatici u zimskom periodu ne prianjanju dobro na snegom pokriven kolovoz jer dolazi do proklizavanja, dok zimski pneumatici bolje prianjaju, imaju kraći zaustavni put, za šta je posebno važna dublja šara i adekvatan profil na ovim gumama.
"Šara na zimskim gumama je tako konstruisana da bukvalno jače 'kopa' sneg, nego ona na letnjim. Gume s letnjom šarom koje se koriste zimi veoma brzo se ispune snegom", objašnjava Stevanović, i dodaje da zimske gume ne bi trebalo da imaju šaru dubine manje od četiri milimetra.
A kada s automobila skinete letnje gume, najbolje ih je ostaviti na felnama i tako ih čuvati. Zbog stajanja pneumatik izgubi formu, pa je neophodno da točkovi ostanu kompletni - s felnama.
"Neki vozači zimi kupuju nešto uže gume nego što je fabrički propisano. Tako, na primer, oni kojima treba guma 185 stave onu od 175 milimetara. Na ovaj način se izbegne efekat valjka. Reč je o tome da šira površina gume manje propada kroz sneg, dok uže gume lakše probiju do površine asfalta", kaže Stevanović.
Inače, zimske gume ne služe samo za vožnju po snegu i ledu, već ih treba postaviti čim spoljašnja temperatura padne ispod sedam stepeni Celzijusovih. Redovno treba proveravati pritisak u gumama jer u suprotnom mogu da utiču na slabiju bezbednost vozila u saobraćaju.
Cene zimskih pneumatika prečnika 14 inča, zavisno od proizvođača, kreću se od 12.000 pa do nešto više od 20.000 dinara.
Međutim, mnogi vozači se u poslednje vreme odlučuju za takozvane univerzalne pneumatike koji se koriste za sva godišnja doba. Njihova mana može da bude, kako ističe Stevanović, što se možda za nijansu više troše leti. Ove gume se obično menjaju posle pređenih 50.000 do 60.000 kilometara.
(MONDO)
Statistika kaže da se tokom zime dešava čak šest puta više saobraćajnih nesreća nego leti, a u dve trećine uzroci su posredno ili neposredno pneumatici ili snežne padavine.
"Preporuka je da vozači već u ovo vreme zamene gume na vozilima i stave zimske, jer se nikad ne zna kada će pasti sneg. Na višim planinama ga već ima i na nekim putevima već je zimska oprema postala obavezna. Zimske gume treba staviti na sva četiri točka, jer ako letnji pneumatici ostanu na jednom paru točkova, kad padne sneg, auto pri kočenju može da se zanese u stranu", kaže za "Blic nedelje" Milenko Stevanović, šef servisa u auto-centru "Anđelković".
Dakle, letnji pneumatici u zimskom periodu ne prianjanju dobro na snegom pokriven kolovoz jer dolazi do proklizavanja, dok zimski pneumatici bolje prianjaju, imaju kraći zaustavni put, za šta je posebno važna dublja šara i adekvatan profil na ovim gumama.
"Šara na zimskim gumama je tako konstruisana da bukvalno jače 'kopa' sneg, nego ona na letnjim. Gume s letnjom šarom koje se koriste zimi veoma brzo se ispune snegom", objašnjava Stevanović, i dodaje da zimske gume ne bi trebalo da imaju šaru dubine manje od četiri milimetra.
A kada s automobila skinete letnje gume, najbolje ih je ostaviti na felnama i tako ih čuvati. Zbog stajanja pneumatik izgubi formu, pa je neophodno da točkovi ostanu kompletni - s felnama.
"Neki vozači zimi kupuju nešto uže gume nego što je fabrički propisano. Tako, na primer, oni kojima treba guma 185 stave onu od 175 milimetara. Na ovaj način se izbegne efekat valjka. Reč je o tome da šira površina gume manje propada kroz sneg, dok uže gume lakše probiju do površine asfalta", kaže Stevanović.
Inače, zimske gume ne služe samo za vožnju po snegu i ledu, već ih treba postaviti čim spoljašnja temperatura padne ispod sedam stepeni Celzijusovih. Redovno treba proveravati pritisak u gumama jer u suprotnom mogu da utiču na slabiju bezbednost vozila u saobraćaju.
Cene zimskih pneumatika prečnika 14 inča, zavisno od proizvođača, kreću se od 12.000 pa do nešto više od 20.000 dinara.
Međutim, mnogi vozači se u poslednje vreme odlučuju za takozvane univerzalne pneumatike koji se koriste za sva godišnja doba. Njihova mana može da bude, kako ističe Stevanović, što se možda za nijansu više troše leti. Ove gume se obično menjaju posle pređenih 50.000 do 60.000 kilometara.