Sve je počelo devedesetih godina u Sjedinjenim Američkim Državama. Flejvor Flejv, iz grupe Public Enemy je na kompletnu vilicu ugradio zlatnu navlaku - takozvani "grilz".

Njegov novi imidž ubrzo su počeli da slede i drugi reperi, a što je navlaka za zube od zlata i platine sa dijamantima imala više karata, to je i reputacija izvođača na sceni bila veća.

Trende se proširio i na Evropu. U Nemačkoj se ugrađivanjem zubnog nakita bavi zubarka iz Kelna, Mernouš Mogbeli. Ona kaže da joj u ordinaciju svakodnevno dolaze mladi sa željom da im se napravi zubni nakit kakav nose njihovi idoli, reperi.

Većina njih, međutim, kada čuje koliko to košta, odustaje.

Daš 300 evra i parče zdravog zuba

"Onaj ko zaista želi zlato ili dijamante, treba da zna da gram zlata košta 30 evra, dakle cena materijala je već između 200 i 300 evra, a tu su i troškovi laboratorije, tehničara... To je skupo zadovoljstvo", izjavila je Mogbeli za "Dojče vele".

Oni kojima je to preskupo, a takvih je većina, odlučuju se za kopije od plastike, koji su standardne veličine, ali u kojima se nalazi vosak da bi se priljubili uz vilicu.

Pored visoke cene, postavljanje pravih "grilza" ima još jednu negativnu stranu. Da bi zubna navlaka sa svim svojim zlatom i skupim, blistavim kristalima mogla da pasuje, ponekad se mora posegnuti i za zubarskom brusilicom.

"Budući da ostaci hrane izmađu navlake i zuba mogu da izazovu karijes, preporučuje se njeno redovno skidanje i pranje pre ponovnog stavljanja", poručuje zubarka.

Dekorativne zubne navlake "grilz" su, međutim, više za muškarce, dok devojke koje žele da budu u trendu, stavljaju kristale raznih boja i veličina, poznate pod nazivom "dezlers" i razne motive sa šljokicama, zvane "tvinkels".

Njih je potrebno zalepiti na zube uz pomoć specijalnog dvokomponentnog lepka i dodatno učvrstiti pomoću ultraljubičaste svetlosti.

Procedura traje pola sata i košta oko 30 evra, a nakit, zavisno od kvaliteta, može da traje i do 10 godina.

(Tanjug)