Postiže se efekat individualnosti i osećaj po­se­dovanja onoga što drugi nemaju. U auto­mobilskoj branši, posegnuti za modelima sa drugih tržišta, koja se u praksi mogu svesti na se­ver­noameričko, znači voziti modele koji se iz raz­nih razloga ne mogu naći u Evropi. Naravno, razumno pitanje samo po sebi se nameće: zbog čega tih mo­dela nema na Starom kontinentu? Odgovor nije baš tako jednostavan.

Pre svega, proizvodjači sasvim rezonski, manje ili više, prilagođavaju modele lokalnom kupcu, koji po pravilu već ima izgradjen ukus, a što je mnogo bitni­je, jasno definisane zahteve. Poznato je da evrop­ski kupac insistira na dizajnu, kvalitetnoj obradi i na­rav­no bezbednosti, a pri tom ne pati previše za bro­jem cilindara i velikom zapreminom motora.

Racio­nal­nost u ovom slučaju ipak pobedjuje, vodi se ra­čuna o potrošnji, a od motora se jednostavno oče­kuje efikasnost. Sa druge strane, tipičan američki kupac, baš i ne insistira na prefinjenosti dizajna (ili se samo radi o drugačijem ukusu) i sitničavoj pedantosti obra­­de enterijera. Veoma precizno zna namenu svog vo­zila i očekuje maksimalno ispunjavanje sopstvenih zahteva.

Zona gde se ponajviše razlikuju evropski i ame­ri­čki kupac je još uvek u motorima.

”Što više, to bolje” - kaže Amerikanac, pa se če­ti­ri cilindra tretira kao nužno zlo, šest može da pro­đe, a osam se smatra idealnim.

Poslednično, priča je slična i sa radnim zapremi­nama. U Evropi sasvim solidne 2 litre su u Americi na nivou čuvenih 750 kubika, početna zapremina o kojoj se raspravlja je 3 litre, ozbiljna priča je pre­ko 4000 kubika. ”Ima se, može se.” - rekli bismo, ali i to se polako menja. I preko ”bare” počinje da se raz­mišlja o potrošnji.

Sve pomenuto, stvara evro-američkog kupca koji želi nešto drugačije, a do nas je upravo stigao model koji je tipičan primerak iz naše priče.

Kao stvoren za američko tržište

Nissan Xterra je ”Japanac” stvoren za američko trži­šte. Svojim karakteristikama pokušava da zado­vo­lji pomenute prohteve, pogotovo SUV orijentisa­nih kupaca, koji ipak žele vanterenski sposobno vo­zilo. Velik je, robusne konstrukcije sa nosećom ce­va­stom šasijom i dovoljno upotrebljivog prostora. Nissan Xterra na prvi pogled može i da prevari. Prednji deo neodoljivo podseća na aktuelni Pat­fin­der, ali pogled sa boka otkriva da se radi o znatno kra­ćem vozilu. Tada se kao asocijacija budi pomisao na X-Trail.

Medjutim, Nissan Xterra je ipak originalno vozilo kompaktnih dimenzija, koje ga čine svakodnevno upotrebljivim i pored činjenice da je testirani off road paket opreme donekle specifičan. Naime, Xterra OR je opremljena Bilstein amorti­zerima sa produženim hodom i visokoprofilnim pne­u­maticima od 16 cola, što indicira da se radi o ver­ziji koja je ipak savršeno sposobna da siđe sa asfalta.

I 4x4 pogon potpuno je adekvatan. Elektronski kontrolisan centralni diferencijal, zatvarač na zadnjem diferecijalu i elektronski ograničeno prokliza­va­nje sva četiri točka je nezavisno. Selekcija pogona je jednostavna, zahvaljujući ro­tirajućem selektoru na centralnoj konzoli, a prelaz sa zadnjeg na 4x4 po­gon je dozvoljen u vožnji. Ne­običajeno kod ovog po­gona je jedino što je menjač šestostepeni manuelni, umesto, sasvim logično, očekivanog automatskog.

Za Nissan specifični detalji nedvosmisleno daju potpis proizvođača. To su robusna prednja maska i od­bojnik, profilisani lukovi oko točkova, široki pra­govi, kao i brave zadnjih vrata koje su smeštene u sam stub. Potom, bitan detalj, kada se koristi krovni nosač, je stepenik ugrađen u zadnji odbojnik. Kuka za vuču pripada dodatnoj opremi, ali je poda­tak o mogućoj vuči prikolice do 2500 kg vlasnicima čamaca zanimljiv podatak. Koristan je i aero­di­na­mički oblikovan krovni boks od 30 litara.

Japanska racionalnost

Unutrašnjost ne oduzima dah, iz prostog razloga, što je koncipiran tako da izdržava manjak nege i pažnje i ne previše suptilnu eksploataciju. Isto tako se malo toga može dodati ili oduzeti.
Pre svega prostora u kabinskom i prtljažnom pro­storu je dovoljno za pet osoba i dosta robe. Prednji par sedišta je relativno jednostavno, ali efikasno di­zaj­niran, tako da osnovne funkcije udobnosti i držanja tela obavlja bez problema. I zadnja deljiva klupa je jednostavno profilisana u funkciji ponude prostora.

Instrumentacija je već viđena u ostalim modelima Nissana, ali se naravno brzina izražava u miljama. Možda konstatacija - japanski racionalno, najbolje opisuje unutrašnjost. Dobar muzički sistem i klima­tizacija nisu luksuz, nego svakodnevnica.

Motor je u pomenutoj zoni prihvatljivog, što zna­či: benzinski V6, ali sa obećavajućih 4 litre zapremi­ne. Za razliku od staromodnih američkih small block verzija, ipak se radi o savremenom agregatu sa 4 ventila po cilindru, dva bregasta vratila sa VVT sistemom i multi point ubrizgavanjem goriva. Ova­kav paket diferencijalima isporučuje ozbiljnih 265 KS.
Verovatno zvuči stereotipno, ali Xterra se vozi upra­vo onako kako se moglo i očekivati. Pre svega, moćan motor bez trunke napora ubrzava dve tone teški terenac. Činjenica da nema napora sa so­bom povlači i činjenicu da nema ni buke motora. Vožnja na dobrom asfaltu se ne razlikuje od bilo ko­jeg aktuelnog terenca, ali na neravninama, visokoprofilne gume na sebe preuzimaju deo uloge amortizera i neutrališu vibracije.
Naravno ova činjenica umanjuje moguće brzine u krivinama, ali ljubitelji jurcanja po serpentinama ni ne kupuju terence. Šestostepeni menjač dobro za­vršava svoj deo posla uz svesrdnu pomoć snaž­nog agregata. Mali problem nastaje kada treba naći položaj za vožnju unazad, što je čest slučaj kod šestostepenih prenosa.

Iako Xterru nismo podvrgli zahtevnijoj vanterenskoj vožnji, šumske staze su očigledno domaći te­ren ovom Nissanu. Udobno i uz dovoljno trakcije, već samo od zadnje osovine. Šta više, za običan izlet po suvom vremenu nije ni potrebno posegnuti za 4WD položajem selektora. A kada se to i učini Xterra postaje moćan terenac. Do duše dobar deo moći se mora pripisati motoru, a to ima i svoju cenu. Potrošnja se sa dosta pažnje zadržava na oko 14 litara, a lako prelazi i tu cifru. Srećom rezervoar od 80 litara daje solidnu autonomiju.
Međutim, dobra vest je cena od 32.900 evra, što za ovakav paket predstavlja relativno skroman iznos. A iz svega proizilazi da pomenuti evro-ame­ri­čki kupci i nisu tako neracionalni. Za prihvatljiv iznos dobija se dosta jedinstvenog u ovom automobilu.

Karoserija SUV

Broj vrata 5
Broj sedišta 5
Duþina mm 4467
Širina mm 1820
Visina mm 1872
Medjuosovinski razmak 2657 mm
Klirens mm 237
Ulazni/izlazni ugao prepreke 30,5o/27,3o
Masa vozila kg 2150
Zapremina prtljaþnika l 475
Motor
Šestocilindarski V motor sa vodenim hla­ðe­njem, 4 ventila po cilindru‚ ubrizgavanje goriva.

Radna zapremina 4000 cm3
Maks. snaga 195/265 kW/KS
pri o/min 5600

Ogibljenje

Napred nezavisno sa dvostrukim trouglastim ramenima, pozadi kruta oso­vi­na i lisnate opruge, popreåni stabilizator napred i pozadi, napred i pozadi samoventilirajuãi diskovi.

Pneumatici 265/75 R16
Prenos snage
Pogon na zadnje točkove, uključiv na sva 4, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa.
Cena € 32.900

(Vrele gume/MONDO)