Nissan Xterra je ”Japanac” stvoren za američko tržište. Velik je, robusne konstrukcije sa nosećom cevastom šasijom i dovoljno upotrebljivog prostora. Nissan Xterra na prvi pogled može i da prevari.
Postiže se efekat individualnosti i osećaj posedovanja onoga što drugi nemaju. U automobilskoj branši, posegnuti za modelima sa drugih tržišta, koja se u praksi mogu svesti na severnoameričko, znači voziti modele koji se iz raznih razloga ne mogu naći u Evropi. Naravno, razumno pitanje samo po sebi se nameće: zbog čega tih modela nema na Starom kontinentu? Odgovor nije baš tako jednostavan.
Pre svega, proizvodjači sasvim rezonski, manje ili više, prilagođavaju modele lokalnom kupcu, koji po pravilu već ima izgradjen ukus, a što je mnogo bitnije, jasno definisane zahteve. Poznato je da evropski kupac insistira na dizajnu, kvalitetnoj obradi i naravno bezbednosti, a pri tom ne pati previše za brojem cilindara i velikom zapreminom motora.
Racionalnost u ovom slučaju ipak pobedjuje, vodi se računa o potrošnji, a od motora se jednostavno očekuje efikasnost. Sa druge strane, tipičan američki kupac, baš i ne insistira na prefinjenosti dizajna (ili se samo radi o drugačijem ukusu) i sitničavoj pedantosti obrade enterijera. Veoma precizno zna namenu svog vozila i očekuje maksimalno ispunjavanje sopstvenih zahteva.
Zona gde se ponajviše razlikuju evropski i američki kupac je još uvek u motorima.
”Što više, to bolje” - kaže Amerikanac, pa se četiri cilindra tretira kao nužno zlo, šest može da prođe, a osam se smatra idealnim.
Poslednično, priča je slična i sa radnim zapreminama. U Evropi sasvim solidne 2 litre su u Americi na nivou čuvenih 750 kubika, početna zapremina o kojoj se raspravlja je 3 litre, ozbiljna priča je preko 4000 kubika. ”Ima se, može se.” - rekli bismo, ali i to se polako menja. I preko ”bare” počinje da se razmišlja o potrošnji.
Sve pomenuto, stvara evro-američkog kupca koji želi nešto drugačije, a do nas je upravo stigao model koji je tipičan primerak iz naše priče.
Medjutim, Nissan Xterra je ipak originalno vozilo kompaktnih dimenzija, koje ga čine svakodnevno upotrebljivim i pored činjenice da je testirani off road paket opreme donekle specifičan. Naime, Xterra OR je opremljena Bilstein amortizerima sa produženim hodom i visokoprofilnim pneumaticima od 16 cola, što indicira da se radi o verziji koja je ipak savršeno sposobna da siđe sa asfalta.
I 4x4 pogon potpuno je adekvatan. Elektronski kontrolisan centralni diferencijal, zatvarač na zadnjem diferecijalu i elektronski ograničeno proklizavanje sva četiri točka je nezavisno. Selekcija pogona je jednostavna, zahvaljujući rotirajućem selektoru na centralnoj konzoli, a prelaz sa zadnjeg na 4x4 pogon je dozvoljen u vožnji. Neobičajeno kod ovog pogona je jedino što je menjač šestostepeni manuelni, umesto, sasvim logično, očekivanog automatskog.
Za Nissan specifični detalji nedvosmisleno daju potpis proizvođača. To su robusna prednja maska i odbojnik, profilisani lukovi oko točkova, široki pragovi, kao i brave zadnjih vrata koje su smeštene u sam stub. Potom, bitan detalj, kada se koristi krovni nosač, je stepenik ugrađen u zadnji odbojnik. Kuka za vuču pripada dodatnoj opremi, ali je podatak o mogućoj vuči prikolice do 2500 kg vlasnicima čamaca zanimljiv podatak. Koristan je i aerodinamički oblikovan krovni boks od 30 litara.
Pre svega prostora u kabinskom i prtljažnom prostoru je dovoljno za pet osoba i dosta robe. Prednji par sedišta je relativno jednostavno, ali efikasno dizajniran, tako da osnovne funkcije udobnosti i držanja tela obavlja bez problema. I zadnja deljiva klupa je jednostavno profilisana u funkciji ponude prostora.
Instrumentacija je već viđena u ostalim modelima Nissana, ali se naravno brzina izražava u miljama. Možda konstatacija - japanski racionalno, najbolje opisuje unutrašnjost. Dobar muzički sistem i klimatizacija nisu luksuz, nego svakodnevnica.
Motor je u pomenutoj zoni prihvatljivog, što znači: benzinski V6, ali sa obećavajućih 4 litre zapremine. Za razliku od staromodnih američkih small block verzija, ipak se radi o savremenom agregatu sa 4 ventila po cilindru, dva bregasta vratila sa VVT sistemom i multi point ubrizgavanjem goriva. Ovakav paket diferencijalima isporučuje ozbiljnih 265 KS.
Verovatno zvuči stereotipno, ali Xterra se vozi upravo onako kako se moglo i očekivati. Pre svega, moćan motor bez trunke napora ubrzava dve tone teški terenac. Činjenica da nema napora sa sobom povlači i činjenicu da nema ni buke motora. Vožnja na dobrom asfaltu se ne razlikuje od bilo kojeg aktuelnog terenca, ali na neravninama, visokoprofilne gume na sebe preuzimaju deo uloge amortizera i neutrališu vibracije.
Naravno ova činjenica umanjuje moguće brzine u krivinama, ali ljubitelji jurcanja po serpentinama ni ne kupuju terence. Šestostepeni menjač dobro završava svoj deo posla uz svesrdnu pomoć snažnog agregata. Mali problem nastaje kada treba naći položaj za vožnju unazad, što je čest slučaj kod šestostepenih prenosa.
Iako Xterru nismo podvrgli zahtevnijoj vanterenskoj vožnji, šumske staze su očigledno domaći teren ovom Nissanu. Udobno i uz dovoljno trakcije, već samo od zadnje osovine. Šta više, za običan izlet po suvom vremenu nije ni potrebno posegnuti za 4WD položajem selektora. A kada se to i učini Xterra postaje moćan terenac. Do duše dobar deo moći se mora pripisati motoru, a to ima i svoju cenu. Potrošnja se sa dosta pažnje zadržava na oko 14 litara, a lako prelazi i tu cifru. Srećom rezervoar od 80 litara daje solidnu autonomiju.
Međutim, dobra vest je cena od 32.900 evra, što za ovakav paket predstavlja relativno skroman iznos. A iz svega proizilazi da pomenuti evro-američki kupci i nisu tako neracionalni. Za prihvatljiv iznos dobija se dosta jedinstvenog u ovom automobilu.
Karoserija SUV
Broj vrata 5
Broj sedišta 5
Duþina mm 4467
Širina mm 1820
Visina mm 1872
Medjuosovinski razmak 2657 mm
Klirens mm 237
Ulazni/izlazni ugao prepreke 30,5o/27,3o
Masa vozila kg 2150
Zapremina prtljaþnika l 475
Motor
Šestocilindarski V motor sa vodenim hlaðenjem, 4 ventila po cilindru‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina 4000 cm3
Maks. snaga 195/265 kW/KS
pri o/min 5600
Ogibljenje
Napred nezavisno sa dvostrukim trouglastim ramenima, pozadi kruta osovina i lisnate opruge, popreåni stabilizator napred i pozadi, napred i pozadi samoventilirajuãi diskovi.
Pneumatici 265/75 R16
Prenos snage
Pogon na zadnje točkove, uključiv na sva 4, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa.
Cena € 32.900
(Vrele gume/MONDO)
Pre svega, proizvodjači sasvim rezonski, manje ili više, prilagođavaju modele lokalnom kupcu, koji po pravilu već ima izgradjen ukus, a što je mnogo bitnije, jasno definisane zahteve. Poznato je da evropski kupac insistira na dizajnu, kvalitetnoj obradi i naravno bezbednosti, a pri tom ne pati previše za brojem cilindara i velikom zapreminom motora.
Racionalnost u ovom slučaju ipak pobedjuje, vodi se računa o potrošnji, a od motora se jednostavno očekuje efikasnost. Sa druge strane, tipičan američki kupac, baš i ne insistira na prefinjenosti dizajna (ili se samo radi o drugačijem ukusu) i sitničavoj pedantosti obrade enterijera. Veoma precizno zna namenu svog vozila i očekuje maksimalno ispunjavanje sopstvenih zahteva.
Zona gde se ponajviše razlikuju evropski i američki kupac je još uvek u motorima.
”Što više, to bolje” - kaže Amerikanac, pa se četiri cilindra tretira kao nužno zlo, šest može da prođe, a osam se smatra idealnim.
Poslednično, priča je slična i sa radnim zapreminama. U Evropi sasvim solidne 2 litre su u Americi na nivou čuvenih 750 kubika, početna zapremina o kojoj se raspravlja je 3 litre, ozbiljna priča je preko 4000 kubika. ”Ima se, može se.” - rekli bismo, ali i to se polako menja. I preko ”bare” počinje da se razmišlja o potrošnji.
Sve pomenuto, stvara evro-američkog kupca koji želi nešto drugačije, a do nas je upravo stigao model koji je tipičan primerak iz naše priče.
Kao stvoren za američko tržište
Nissan Xterra je ”Japanac” stvoren za američko tržište. Svojim karakteristikama pokušava da zadovolji pomenute prohteve, pogotovo SUV orijentisanih kupaca, koji ipak žele vanterenski sposobno vozilo. Velik je, robusne konstrukcije sa nosećom cevastom šasijom i dovoljno upotrebljivog prostora. Nissan Xterra na prvi pogled može i da prevari. Prednji deo neodoljivo podseća na aktuelni Patfinder, ali pogled sa boka otkriva da se radi o znatno kraćem vozilu. Tada se kao asocijacija budi pomisao na X-Trail.Medjutim, Nissan Xterra je ipak originalno vozilo kompaktnih dimenzija, koje ga čine svakodnevno upotrebljivim i pored činjenice da je testirani off road paket opreme donekle specifičan. Naime, Xterra OR je opremljena Bilstein amortizerima sa produženim hodom i visokoprofilnim pneumaticima od 16 cola, što indicira da se radi o verziji koja je ipak savršeno sposobna da siđe sa asfalta.
I 4x4 pogon potpuno je adekvatan. Elektronski kontrolisan centralni diferencijal, zatvarač na zadnjem diferecijalu i elektronski ograničeno proklizavanje sva četiri točka je nezavisno. Selekcija pogona je jednostavna, zahvaljujući rotirajućem selektoru na centralnoj konzoli, a prelaz sa zadnjeg na 4x4 pogon je dozvoljen u vožnji. Neobičajeno kod ovog pogona je jedino što je menjač šestostepeni manuelni, umesto, sasvim logično, očekivanog automatskog.
Za Nissan specifični detalji nedvosmisleno daju potpis proizvođača. To su robusna prednja maska i odbojnik, profilisani lukovi oko točkova, široki pragovi, kao i brave zadnjih vrata koje su smeštene u sam stub. Potom, bitan detalj, kada se koristi krovni nosač, je stepenik ugrađen u zadnji odbojnik. Kuka za vuču pripada dodatnoj opremi, ali je podatak o mogućoj vuči prikolice do 2500 kg vlasnicima čamaca zanimljiv podatak. Koristan je i aerodinamički oblikovan krovni boks od 30 litara.
Japanska racionalnost
Unutrašnjost ne oduzima dah, iz prostog razloga, što je koncipiran tako da izdržava manjak nege i pažnje i ne previše suptilnu eksploataciju. Isto tako se malo toga može dodati ili oduzeti.Pre svega prostora u kabinskom i prtljažnom prostoru je dovoljno za pet osoba i dosta robe. Prednji par sedišta je relativno jednostavno, ali efikasno dizajniran, tako da osnovne funkcije udobnosti i držanja tela obavlja bez problema. I zadnja deljiva klupa je jednostavno profilisana u funkciji ponude prostora.
Instrumentacija je već viđena u ostalim modelima Nissana, ali se naravno brzina izražava u miljama. Možda konstatacija - japanski racionalno, najbolje opisuje unutrašnjost. Dobar muzički sistem i klimatizacija nisu luksuz, nego svakodnevnica.
Motor je u pomenutoj zoni prihvatljivog, što znači: benzinski V6, ali sa obećavajućih 4 litre zapremine. Za razliku od staromodnih američkih small block verzija, ipak se radi o savremenom agregatu sa 4 ventila po cilindru, dva bregasta vratila sa VVT sistemom i multi point ubrizgavanjem goriva. Ovakav paket diferencijalima isporučuje ozbiljnih 265 KS.
Verovatno zvuči stereotipno, ali Xterra se vozi upravo onako kako se moglo i očekivati. Pre svega, moćan motor bez trunke napora ubrzava dve tone teški terenac. Činjenica da nema napora sa sobom povlači i činjenicu da nema ni buke motora. Vožnja na dobrom asfaltu se ne razlikuje od bilo kojeg aktuelnog terenca, ali na neravninama, visokoprofilne gume na sebe preuzimaju deo uloge amortizera i neutrališu vibracije.
Naravno ova činjenica umanjuje moguće brzine u krivinama, ali ljubitelji jurcanja po serpentinama ni ne kupuju terence. Šestostepeni menjač dobro završava svoj deo posla uz svesrdnu pomoć snažnog agregata. Mali problem nastaje kada treba naći položaj za vožnju unazad, što je čest slučaj kod šestostepenih prenosa.
Iako Xterru nismo podvrgli zahtevnijoj vanterenskoj vožnji, šumske staze su očigledno domaći teren ovom Nissanu. Udobno i uz dovoljno trakcije, već samo od zadnje osovine. Šta više, za običan izlet po suvom vremenu nije ni potrebno posegnuti za 4WD položajem selektora. A kada se to i učini Xterra postaje moćan terenac. Do duše dobar deo moći se mora pripisati motoru, a to ima i svoju cenu. Potrošnja se sa dosta pažnje zadržava na oko 14 litara, a lako prelazi i tu cifru. Srećom rezervoar od 80 litara daje solidnu autonomiju.
Međutim, dobra vest je cena od 32.900 evra, što za ovakav paket predstavlja relativno skroman iznos. A iz svega proizilazi da pomenuti evro-američki kupci i nisu tako neracionalni. Za prihvatljiv iznos dobija se dosta jedinstvenog u ovom automobilu.
Karoserija SUV
Broj vrata 5
Broj sedišta 5
Duþina mm 4467
Širina mm 1820
Visina mm 1872
Medjuosovinski razmak 2657 mm
Klirens mm 237
Ulazni/izlazni ugao prepreke 30,5o/27,3o
Masa vozila kg 2150
Zapremina prtljaþnika l 475
Motor
Šestocilindarski V motor sa vodenim hlaðenjem, 4 ventila po cilindru‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina 4000 cm3
Maks. snaga 195/265 kW/KS
pri o/min 5600
Ogibljenje
Napred nezavisno sa dvostrukim trouglastim ramenima, pozadi kruta osovina i lisnate opruge, popreåni stabilizator napred i pozadi, napred i pozadi samoventilirajuãi diskovi.
Pneumatici 265/75 R16
Prenos snage
Pogon na zadnje točkove, uključiv na sva 4, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa.
Cena € 32.900
(Vrele gume/MONDO)