Svake godine oko 200 osoba sa invaliditetom polaže vozački. Međutim, svi koji žele da prođu obuku, a nemaju svoj automobil to mogu da urade na samo jednom mestu u Beogradu i to ne u baš najboljim uslovima.
U Beogradu postoji samo jedna auto-škola koja ima automobil za obuku i polaganje vozačkog ispita za korisnike kolica.
Zakon o bezbednosti saobraćaja ne tera škole da obezbede uslove za praktičnu obuku osoba sa invaliditetom, dok se vlasnicima auto-škola, kako kažu, to ne isplati. Korisnicima kolica tako preostaje da obuku prolaze i polažu ispit u svojim vozilima što nije bezbedno.
Auto-škola "Prioritet“ već 15 godina pruža takve usluge svojim klijentima, dok u ostalim školama tvrde da na takav poduhvat nisu spremni jer se to ne isplati.
"Auto škole nemaju specijalizovana vozila zato što se to realno ne isplati. Međutim, nije sve u novcu ima nešto i u humanosti. Na bilo kom automobilu mogu da se ugrade pomagala što ne košta više od 300 evra", kaže za "Blic" Boris Ignjatović, iz auto škole "Prioritet“ koja jedina u Beogradu koja ima vozilo prilagođeno korisnicima kolica.
Specijalizovana vozila prilagođena korisnicima kolica mogu da voze i osobe bez invaliditeta. Da bi vozilom upravljao korisnik kolica postoje metode uz pomoć kojih se vozilo prilagođava.
Reč je o komandnim tasterima koji se nalaze pored volana, povezani su polugama sa kočnicom, kvačilom i gasom pomoću kojih kojih može rukama da se upravlja vozilom.
U Beogradu postoje mesta na kojima se ugrađuju ta pomagala, mada mnogi korisnici kolica tvrde da je neuporedivo lakše voziti automobil sa automatskim menjačem.
"Nema dovoljno auto-škola koje su prepoznale da i osobe sa invaliditetom žele da voze automobil. U manjim gradovima davali su da korisnici kolica polažu na njihovim vozilima, što nije u redu jer nemaju ručnu kočnicu za instruktora.
U Nemačkoj je zakonski propisana mogućnost izbora kod polaganja, a osobama sa invaliditetom se preporučuje da se obučavaju na vozilima sa automatskim menjačem", kaže Mikica Budimirović iz Foruma mladih sa invaliditetom.
Iako pojedini vlasnici auto-škola ne vide profit u tome što bi nekoliko automobila prilagodili osobama sa invaliditetom, oni koji se bave ugradnjom pomagala tvrde da se do takvog vozila može doći uz minimalna ulaganja.
"Ugradnja ovakvog sistema košta maksimalno 300 evra, a mi radimo ugradnju isključivo na automobilima sa automatskim menjačem. Kad se ove komande ugrade one bez problema mogu da se skinu i ponovo montiraju.
Demontaža traje 20 minuta, a da bi se se sistem vratio treba izdvojiti dva sata. Troškovi su zaista minimalni, a sva kola se testiraju na mašinskom fakultetu", navodi Robertino Milinković, koji se bavi ugradnjom ručnih komandi.
Stručnjaci za bezbednost u saobraćaju navode da treba dobro razmisliti pre nego što se zakonski naloži auto-školama da moraju da imaju vozila prilagođena korisnicima kolica.
"Pre nego što se zakonski propiše takva obaveza vlasnicima auto-škola, trebalo bi uraditi studiju o tome kolika je u stvari potreba za tim. Treba dobiti odgovor na pitanje koliko ljudi godišnje ima potrebu da polaže vozački ispit u takvim uslovima. Nema razloga da se sve auto-škole teraju na to, ali svakako treba da postoji više njih koje pružaju takve usluge", kaže Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.
Prilikom kupovine automobila, osobe sa invaliditetom su oslobođene poreza. Međutim, nelogično je da kupuju automobile, a da nemaju gde da polažu vozački.
"Šta da rade osobe korisnici kolica koji su doživeli neku povredu kad su bili mladi i koji nikad nisu sedeli za volanom? Nelogično je da kupe i prilagode vozilo kako bi mogli da polažu jer takva vozila nemaju pomoćne komande, koje koriste instruktori u auto-školama", kaže Marija Kojić.
(MONDO)
Zakon o bezbednosti saobraćaja ne tera škole da obezbede uslove za praktičnu obuku osoba sa invaliditetom, dok se vlasnicima auto-škola, kako kažu, to ne isplati. Korisnicima kolica tako preostaje da obuku prolaze i polažu ispit u svojim vozilima što nije bezbedno.
Auto-škola "Prioritet“ već 15 godina pruža takve usluge svojim klijentima, dok u ostalim školama tvrde da na takav poduhvat nisu spremni jer se to ne isplati.
"Auto škole nemaju specijalizovana vozila zato što se to realno ne isplati. Međutim, nije sve u novcu ima nešto i u humanosti. Na bilo kom automobilu mogu da se ugrade pomagala što ne košta više od 300 evra", kaže za "Blic" Boris Ignjatović, iz auto škole "Prioritet“ koja jedina u Beogradu koja ima vozilo prilagođeno korisnicima kolica.
Specijalizovana vozila prilagođena korisnicima kolica mogu da voze i osobe bez invaliditeta. Da bi vozilom upravljao korisnik kolica postoje metode uz pomoć kojih se vozilo prilagođava.
Reč je o komandnim tasterima koji se nalaze pored volana, povezani su polugama sa kočnicom, kvačilom i gasom pomoću kojih kojih može rukama da se upravlja vozilom.
U Beogradu postoje mesta na kojima se ugrađuju ta pomagala, mada mnogi korisnici kolica tvrde da je neuporedivo lakše voziti automobil sa automatskim menjačem.
"Nema dovoljno auto-škola koje su prepoznale da i osobe sa invaliditetom žele da voze automobil. U manjim gradovima davali su da korisnici kolica polažu na njihovim vozilima, što nije u redu jer nemaju ručnu kočnicu za instruktora.
U Nemačkoj je zakonski propisana mogućnost izbora kod polaganja, a osobama sa invaliditetom se preporučuje da se obučavaju na vozilima sa automatskim menjačem", kaže Mikica Budimirović iz Foruma mladih sa invaliditetom.
Iako pojedini vlasnici auto-škola ne vide profit u tome što bi nekoliko automobila prilagodili osobama sa invaliditetom, oni koji se bave ugradnjom pomagala tvrde da se do takvog vozila može doći uz minimalna ulaganja.
"Ugradnja ovakvog sistema košta maksimalno 300 evra, a mi radimo ugradnju isključivo na automobilima sa automatskim menjačem. Kad se ove komande ugrade one bez problema mogu da se skinu i ponovo montiraju.
Demontaža traje 20 minuta, a da bi se se sistem vratio treba izdvojiti dva sata. Troškovi su zaista minimalni, a sva kola se testiraju na mašinskom fakultetu", navodi Robertino Milinković, koji se bavi ugradnjom ručnih komandi.
Stručnjaci za bezbednost u saobraćaju navode da treba dobro razmisliti pre nego što se zakonski naloži auto-školama da moraju da imaju vozila prilagođena korisnicima kolica.
"Pre nego što se zakonski propiše takva obaveza vlasnicima auto-škola, trebalo bi uraditi studiju o tome kolika je u stvari potreba za tim. Treba dobiti odgovor na pitanje koliko ljudi godišnje ima potrebu da polaže vozački ispit u takvim uslovima. Nema razloga da se sve auto-škole teraju na to, ali svakako treba da postoji više njih koje pružaju takve usluge", kaže Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.
Prilikom kupovine automobila, osobe sa invaliditetom su oslobođene poreza. Međutim, nelogično je da kupuju automobile, a da nemaju gde da polažu vozački.
"Šta da rade osobe korisnici kolica koji su doživeli neku povredu kad su bili mladi i koji nikad nisu sedeli za volanom? Nelogično je da kupe i prilagode vozilo kako bi mogli da polažu jer takva vozila nemaju pomoćne komande, koje koriste instruktori u auto-školama", kaže Marija Kojić.
(MONDO)