Posle okončanja podsticajne prodaje po sistemu "staro za novo", mnoge autokompanije će u drugom polugodištu ponovo zahvatiti kriza.
Evropsko tržište automobila u maju pokazalo je ogromnu zavisnost od toga da li su na snazi bile vladine mere podrške prodaji ili su isporuke zavisile isključivo od nivoa potražnje. Tako su rezultati od zemlje do zemlje neujednačeni - francuska i italijanska prodaja kola je podbacila, dok je Španija doživela ogroman skok od 45 procenata.
Prodaja putničkih kola je ohrabrena sistemom "staro za novo" na glavnim evropskim tržištima, ali te mere su u jednom broju zemalja istekle ili će uskoro "ispariti", što će, prema proceni pojedinih analitičara mnoge autokompanije u drugom polugodištu ponovo gurnuti u krizu, za koju su mnogi tvrdili da je savladana.
U Italiji, gde su podsticaji prodaji ukinuti krajem 2009. godine, majska prodaja pala je 13,79 procenata na godišnjem nivou, a "Fijat", čija su mala vozila niske emisije štetnih gasova uživala poreske olakšice, smanjio je udeo u ukupnoj domaćj prodaji na ispod 30 procenata, prvi put od decembra 2005.
Izgledi italijanskog tržišta, međutim, potpuno su neizvesni nakon što se vlada u Rimu priključila evropskom klubu zemlja koje su zbog finansijske krize zavele oštre mere šteđe usvajanjem velikog paketa budžetskih kresanja.
U Francuskoj je još na sceni vladina šema ubrzanja prodaje, ali na nižem nivou od 1.000 evra koliko se ranije nudilo kupcima kada nabave "zeleno" vozilo i predaju "krš", pa su isporuke novih kola smanjene 11,5 odsto na godišnjem nivou u maju, na oko 187.000 registracija.
U Španiji, gde kupci mogu da dobiju nadoknadu od 2.000 evra za kupovinu novih kola do kraja juna, pordaja novih kola porasla je 44,6 odsto na oko 102.000 vozila u maju, prema podacima nacionalnog udruženja proizvođača Anfac.
Analitičari upozoravaju da evropski proizvođači automobila moraju dalje da krešu troškove na svim nivoima, da se udružuju i da više nego do sada ulažu u istraživanja i razvoj pre svega u sektoru hibidnih i električnih vozila, kako bi mogao da se ublaži strah od masovnih otkaza među 2,2 miliona radnika direktno zaposlenin na izradi kola i njih oko 10 miliona angažovanih u srodnim delatnostima.
S ukidanjem subvencija auto-sektru, posledice će biti još teže i one će najviše pogoditi upravo mala ekološka vozila u čiji su razvoj uložene stotine miliona evra, upozoravaju stručnjaci.
U Srbiji je u prva četiri meseca 2010. prodaja novih vozila mnogo veća nego u istom periodu prošle godine. Najviše se prodaju "punto", "škoda" i "dačija".
Više o tome pročitajte OVDE.
(Tanjug)
Prodaja putničkih kola je ohrabrena sistemom "staro za novo" na glavnim evropskim tržištima, ali te mere su u jednom broju zemalja istekle ili će uskoro "ispariti", što će, prema proceni pojedinih analitičara mnoge autokompanije u drugom polugodištu ponovo gurnuti u krizu, za koju su mnogi tvrdili da je savladana.
U Italiji, gde su podsticaji prodaji ukinuti krajem 2009. godine, majska prodaja pala je 13,79 procenata na godišnjem nivou, a "Fijat", čija su mala vozila niske emisije štetnih gasova uživala poreske olakšice, smanjio je udeo u ukupnoj domaćj prodaji na ispod 30 procenata, prvi put od decembra 2005.
Izgledi italijanskog tržišta, međutim, potpuno su neizvesni nakon što se vlada u Rimu priključila evropskom klubu zemlja koje su zbog finansijske krize zavele oštre mere šteđe usvajanjem velikog paketa budžetskih kresanja.
U Francuskoj je još na sceni vladina šema ubrzanja prodaje, ali na nižem nivou od 1.000 evra koliko se ranije nudilo kupcima kada nabave "zeleno" vozilo i predaju "krš", pa su isporuke novih kola smanjene 11,5 odsto na godišnjem nivou u maju, na oko 187.000 registracija.
U Španiji, gde kupci mogu da dobiju nadoknadu od 2.000 evra za kupovinu novih kola do kraja juna, pordaja novih kola porasla je 44,6 odsto na oko 102.000 vozila u maju, prema podacima nacionalnog udruženja proizvođača Anfac.
Analitičari upozoravaju da evropski proizvođači automobila moraju dalje da krešu troškove na svim nivoima, da se udružuju i da više nego do sada ulažu u istraživanja i razvoj pre svega u sektoru hibidnih i električnih vozila, kako bi mogao da se ublaži strah od masovnih otkaza među 2,2 miliona radnika direktno zaposlenin na izradi kola i njih oko 10 miliona angažovanih u srodnim delatnostima.
S ukidanjem subvencija auto-sektru, posledice će biti još teže i one će najviše pogoditi upravo mala ekološka vozila u čiji su razvoj uložene stotine miliona evra, upozoravaju stručnjaci.
U Srbiji je u prva četiri meseca 2010. prodaja novih vozila mnogo veća nego u istom periodu prošle godine. Najviše se prodaju "punto", "škoda" i "dačija".
Više o tome pročitajte OVDE.
(Tanjug)