Posle Dana zahvalnosti, koji uvek pada u četvrtak, dolazi "crni petak" koji je rezervisan za velike rasprodaje širom Amerike. Neke prodavnice su vrata otvorile i pre svitanja, a kupci koji su tokom noći stajali u redovima, jurišaju prema gondolama.
Kasnije, početkom osamdesetih, ponuđeno je drugo objašnjenje, je su se prodavci žalili da bi to ime moglo da im otera mušterije. Prema tom tumačenju, mnogi trgovci tradicionalno posluju sa gubitkom veći deo godine, ali profit počinje da se realizuje početkom sezone praznika.
Nekada je raširena praksa bila da se negativno poslovanje beleži crvenim mastilom, a pozitivno crnim, pa je dan posle Dana zahvalnosti bio prvi u kome se pravila dobit i to zapisivalo crnom bojom.
Treće objašnjenje nude zaposleni u prodavnicama, za koje je to zaista "crni petak" jer padaju s nogu od posla.
U mnogim gradovima Amerike uobičajeno je da se kupci poređaju pred ulazom satima pre otvaranja. U stampedima koji uslede posle otvaranja, kao i u otimanju za stvari, znalo je da bude povređenih, pa i mrtvih.
Ako je nekada "crni petak" zaslužio ime, to je bilo 28. novembra 2008. godine. Tada su u prodavnici "Volmarta" u državi Njujork, kupci par minuta pred otvaranje probili vrata i na smrt izgazili prodavca. Tog istog dana u prodavnici igračaka u Kaliforniji, dve žene su se potukle, a onda su se umešali njihovi supruzi naoružani pištoljima i ubili jedan drugoga.
Ipak, i pored zloslutne boje "crnog petka", to će ostati dan u godini kada se beleži najveći promet, na zadovoljstvo i trgovaca i kupaca.
U vezi sa time, poslednjih nekoliko godina lansiran je čak i termin "sajber ponedeljak", jer je primećeno da mnogi kupci koji nemaju vremena da kupuju na "crni petak" i tokom tog vikenda, ili pak nisu našli ono što su tražili, u ponedeljak krenu da kupuju preko interneta, bilo od kuće, bilo sa posla.
(Tanjug)