
Najnovija prognoza je da će proizvodnja kola 2010. u svetu porasti na 65 miliona, sa prošlogodišnjih 57,2 miliona, kako je to predvidela agencija za analizu tržišta "Prajsvoterhaus Kupers" (PwC) i tako popravila svoju prethodnu procenu za čak dva miliona vozila.
"Prajsvoterhaus", recimo, tvrdi da će svetska proizvodnja putničkih automobila 2014. godine biti za 50 odsto veća u odnosu na predkrizni period. Ipak, proizvodnja će te godine, uprkos poboljšanoj proceni, biti u zaostatku za 66 miliona vozila, koliko je proizvedeno 2008. godine, pre početka svetske ekonomske krize pre dve godine.
Automobilsko tržište postepeno, ipak, počinje da se "izvlači " iz krize i da se oporavlja, zahvaljujući oživljavanju svetske privrede, a pokretač rasta prodaje automobila bi trebalo da bude, do pre dve godine usporeno tržište u Severnoj Americi i Aziji, posebno u Kini, procenjuju u PwC.
Kina će ostati vodeći svetski proizvođač automobila, tako da će svaki peti četvorotočkaš silaziti sa kineskih proizvodnih traka, dok će američki automobilski koncerni u svetskoj produkciji učestvovati sa deset odsto, koliko i japanski.
Kada su u pitanju autokoncerni, najveću proizvodnju, procenjuju eksperti, ostvariće alijansa "Folksvagen-Suzuki", "Tojota" i "Dženeral motors" (GM). Na listi lidera autoindustrije, za sada, nema kineskih firmi, jer se na tom tržištu za kupce bori stotinak fabrika.
Kina je već postala najveće automobilsko tržište sveta, pošto su minule godine tamošnje fabrike proizvele 13,7 miliona vozila, ili 3,3 miliona više nego američke kompanije. Taj primat će Kina zadržati i u narednih nekoliko godina, smatraju stručnjaci.
Dve krizne godine donele su ozbiljna iskušenja za automobilsku industriju, kada je prodaja putničkih kola u Evropskoj uniji opala za 25, a u SAD za 20 procenata. Kriza je teško pogodila rusko tržište, koje se prepolovilo, a preteće bankrotstvo kompanije su izbegle zahvaljujući ulivanju više milijardi dolara budžetskih sredstava u državne programe prodaje "staro za novo".
Analitičari naglašavaju da je budućnost autoindustrije u širem povezivanju kompanija i da će one koje ostanu same biti bez ikakve šanse, što će istovremeno proizvesti "rat" mega korporacija i pojačati konkurenciju. Izvršni direktor "Fijata" Serđo Markione smatra da bi jedna kompanija morala da proizvede najmanje pet miliona automobila godišnje, ako želi da preživi kao globalni proizvođač kola.
Samostalno, teško da neko može da obezbedi mesto na tržištu i prema mišljenju stručnjaka izglede da opstanu ima samo pet - šest najvećih koncerna na svetu, a bez državnih subvencija teško je očekivati da će doći do skoka umrtvljene prodaje kola, pre svega, u Evropi, gde se pokazalo da bi bez sistema "keš za krntiju" - autonidustrija doživela novi kolaps.
Najnoviji primer udruživanja je savez "Reno-Nisan-Dajmler", postignut početkom aprila, posle procene izvršnog direktora "Reno-Nisana" Karlosa Gona da će "trojno partnerstvo" svima biti od koristi. Kompanije su dogovorile simboličnu "unakrsnu" kupovinu akcija od oko tri odsto, kako bi se, pre svega, smanjili troškovi proizvodnje.
Sledeće evropsko udruživanje autokompanija moglo bi da uključi "Pežo-Sitroen", najavio je čelnik "Fijata" Markione, a za kombinaciju "Fijat-Pežo-Sitroen" smatra da bi to bio "brak iz snova".
On je kazao da je odluka "Fijata" da preuzme 20 odsto akcija američkog Krajslera" bila samo jedan korak u okviru njegove strategije konsolidacije italijanske kompanije.
"Fijat" godišnje proizvodi oko dva miliona vozila, a "Krajsler" je lane montirao 1,3 miliona, ali najavljuju da od Nove godine kreću sa novim modelima i obnavljanjem zastarelih tehnolgija.
(Tanjug)
"Prajsvoterhaus", recimo, tvrdi da će svetska proizvodnja putničkih automobila 2014. godine biti za 50 odsto veća u odnosu na predkrizni period. Ipak, proizvodnja će te godine, uprkos poboljšanoj proceni, biti u zaostatku za 66 miliona vozila, koliko je proizvedeno 2008. godine, pre početka svetske ekonomske krize pre dve godine.
Automobilsko tržište postepeno, ipak, počinje da se "izvlači " iz krize i da se oporavlja, zahvaljujući oživljavanju svetske privrede, a pokretač rasta prodaje automobila bi trebalo da bude, do pre dve godine usporeno tržište u Severnoj Americi i Aziji, posebno u Kini, procenjuju u PwC.
Kina će ostati vodeći svetski proizvođač automobila, tako da će svaki peti četvorotočkaš silaziti sa kineskih proizvodnih traka, dok će američki automobilski koncerni u svetskoj produkciji učestvovati sa deset odsto, koliko i japanski.
Kada su u pitanju autokoncerni, najveću proizvodnju, procenjuju eksperti, ostvariće alijansa "Folksvagen-Suzuki", "Tojota" i "Dženeral motors" (GM). Na listi lidera autoindustrije, za sada, nema kineskih firmi, jer se na tom tržištu za kupce bori stotinak fabrika.
Kina je već postala najveće automobilsko tržište sveta, pošto su minule godine tamošnje fabrike proizvele 13,7 miliona vozila, ili 3,3 miliona više nego američke kompanije. Taj primat će Kina zadržati i u narednih nekoliko godina, smatraju stručnjaci.
Dve krizne godine donele su ozbiljna iskušenja za automobilsku industriju, kada je prodaja putničkih kola u Evropskoj uniji opala za 25, a u SAD za 20 procenata. Kriza je teško pogodila rusko tržište, koje se prepolovilo, a preteće bankrotstvo kompanije su izbegle zahvaljujući ulivanju više milijardi dolara budžetskih sredstava u državne programe prodaje "staro za novo".
Analitičari naglašavaju da je budućnost autoindustrije u širem povezivanju kompanija i da će one koje ostanu same biti bez ikakve šanse, što će istovremeno proizvesti "rat" mega korporacija i pojačati konkurenciju. Izvršni direktor "Fijata" Serđo Markione smatra da bi jedna kompanija morala da proizvede najmanje pet miliona automobila godišnje, ako želi da preživi kao globalni proizvođač kola.
Samostalno, teško da neko može da obezbedi mesto na tržištu i prema mišljenju stručnjaka izglede da opstanu ima samo pet - šest najvećih koncerna na svetu, a bez državnih subvencija teško je očekivati da će doći do skoka umrtvljene prodaje kola, pre svega, u Evropi, gde se pokazalo da bi bez sistema "keš za krntiju" - autonidustrija doživela novi kolaps.
Najnoviji primer udruživanja je savez "Reno-Nisan-Dajmler", postignut početkom aprila, posle procene izvršnog direktora "Reno-Nisana" Karlosa Gona da će "trojno partnerstvo" svima biti od koristi. Kompanije su dogovorile simboličnu "unakrsnu" kupovinu akcija od oko tri odsto, kako bi se, pre svega, smanjili troškovi proizvodnje.
Sledeće evropsko udruživanje autokompanija moglo bi da uključi "Pežo-Sitroen", najavio je čelnik "Fijata" Markione, a za kombinaciju "Fijat-Pežo-Sitroen" smatra da bi to bio "brak iz snova".
On je kazao da je odluka "Fijata" da preuzme 20 odsto akcija američkog Krajslera" bila samo jedan korak u okviru njegove strategije konsolidacije italijanske kompanije.
"Fijat" godišnje proizvodi oko dva miliona vozila, a "Krajsler" je lane montirao 1,3 miliona, ali najavljuju da od Nove godine kreću sa novim modelima i obnavljanjem zastarelih tehnolgija.
(Tanjug)
Pridruži se MONDO zajednici.