- Revolucionarni, kompaktni SUV koji je postavio temelje segmenta i tri decenije kasnije neumorno predviđa promenljive zahteve modernog života
- Od kompaktnog i agilnog predvodnika trendova do rešenja koja nude vodeću praktičnost i udobnost u klasi tokom pet generacija
- Smeo i privlačan izgled koji ga izdvaja od svih drugih
- Pobednik po ukusu kupaca širom sveta, s preko 14 miliona prodatih primeraka od 1994. godine
Model RAV4 proslavlja tri decenije otkako je preoblikovao automobilski pejzaž, i tokom kojih je postao ikona među SUV vozilima, neprestano se prilagođavajući i spremno prihvatajući nove tehnologije kako bi predvidela očekivanja kupaca.
U martu 1994. Sajam automobila u Ženevi bio je mesto predstavljanja novog, smelog tipa vozila: kompaktnog SUV-a s pogonom na sve točkove zasnovanog na samonosećoj karoseriji. Toyota RAV4 je zaista bilo originalno, novo rešenje osmišljeno kao agilno i praktično vozilo dizajnirano za potrebe savremenog načina života. Termin SUV je u to vreme bio neuobičajen, ali je od samog početka prodaje u maju 1994. godine naišao na izuzetno pozitivan prijem kod medija i kupaca.
U razvoju prve verzije modela RAV4 dizajneri su sledili specifične ciljeve kako bi ostali verni originalnoj viziji, prvi put izraženoj konceptnim automobilom RAV-FOUR, predstavljenim na Salonu automobila u Tokiju 1989. godine. Novi model je trebalo da obezbedi veliki prostor unutar kompaktnog, sportskog i prepoznatljivog dizajna karoserije. Ovaj novi tip vozila postavio je vozača u izdignutu poziciju za sedenje, omogućavajući bolju preglednost i pružajući tako pouzdaniju i sigurniju vožnju. Snažne terenske sposobnosti upotpunjene su performansama i udobnošću na putu, dok istovremeno ispunjavaju najviše standarde bezbednosti i ekoloških karakteristika. Na osnovu tih principa, RAV4 je dobio lični pečat i ustanovio SUV segment, menjajući se tokom pet generacija do sada, i neprestano se razvijajući da bi predvideo promenu ukusa kupaca.
Inovacije su bile u središtu njegovog razvoja tokom poslednje tri decenije, naglašene brzim usvajanjem efikasnih tehnologija pogona. RAV4 je nagovestio Toyotinu posvećenost istraživanju novih tehnologija za smanjenje uticaja na životnu sredinu još 1997. godine kada je verzija na baterije (BEV) puštena u prodaju na pojedinim tržištima.
Od tada, RAV4 je najpre s trećom generacijom 2016. godine dobio Toyotinu hibridno-električnu (HEV) tehnologiju, vodeću u segmentu SUV vozila, upotpunjujući postojeću liniju efikasnih benzinskih i dizel motora. Plag-in hibrid (PHEV) ušao je u gamu 2020. godine, naglašavajući Toyotin svestrani pristup neutralnosti emisije ugljenika, odlučivši da ponudi niz pogonskih agregata koji odgovaraju specifičnim potrebama kupaca, tržišnim uslovima i lokalnoj infrastrukturi.
Te elektrifikovane opcije pomogle su da se dodatno poboljša doživljaj vožnje RAV4, dodajući smirenu prirodu hibrida, kao i dodatne performanse sve snažnijih motora za brže reagovanje prilikom ubrzanja. U međuvremenu, inovativnom upotrebom novih platformi, kao i boljim tehničkim rešenjima ogibljenja, Toyota je sa svakom generacijom donosila još sigurniju, mirniju i bolju vožnju.
Napredak u poslednjih 30 godina nije se zaustavio na performansama i efikasnosti, jer su uporedo poboljšane i praktične strane vozila. Veliki kapacitet prtljažnika – kada se zadnja sedišta koriste ili su preklopljena za dodatni prostor – čini RAV4 sposobnim partnerom. Istovremeno, unutrašnjost je postajala sve prostranija i prijatnija, unapređivana najnovijim multimedijalnim sistemima sa svakom generacijom vozila.
RAV4 je uvek postavljao bezbednost putnika i drugih učesnika u saobraćaju kao prioritet. Kao deo Toyotine rešenosti da i napredna bezbednosna rešenja učini dostupne svima, tokom godina najnoviji sistemi Toyota Safety Sense postali su dostupni na modelima RAV4, pomažući vozačima da izbegnu mnoge uobičajene rizike od saobraćajnih nezgoda.
Ostajući veran svojoj hrabroj izvornoj filozofiji i stalno predviđajući drugačije potrebe kupaca, tokom svojih 30 godina RAV4 je postao automobilska ikona i priča o prodajnom uspehu širom sveta. Bio je najprodavaniji SUV na globalnom nivou 2018. i 2019. godine, a rekordna brojka od 14 miliona prodatih vozila ostvarena je krajem 2023. godine, uključujući više od 2,5 miliona plasiranih vozila u Evropi. Hibridno-električni ili plag-in hibridni pogoni sada čine izuzetnih 91 odsto prodaje novih vozila RAV4 u Evropi, gde su najveća tržišta Francuska, Italija, Poljska, Španija i Velika Britanija.
Početak
Ideje na kojima je nastao RAV4 (skraćeno od imena Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive - aktivno vozilo za rekreaciju s pogonom na četiri točka) prvi put su prikazane u konceptnom automobilu pod imenom RAV-FOUR, na Salonu automobila u Tokiju 1989. godine, što ukazuje na tadašnji Toyotin plan za stvaranje kompaktnog modela s pogonom na sva četiri točka. To je bila samo studija dizajna, bez detalja potrebnih za stvarni razvojni model, ali je naišla na oduševljenje javnosti. Onda je 1991. godine projekat dobio zeleno svetlo i započet je rad na razvoju.
Prva generacija, 1994 – 2000.
Toyotini dizajneri su stvorili smeo, zabavan izgled za prvi RAV4, kršeći opšteprihvaćene konvencije i dajući mu upadljive obline i jedinstvene linije. Rezervni točak postavljen pozadi nagovestio je terenske sposobnosti RAV4, a novi stil je bio dobro prilagođen i ruralnim i urbanim okruženjima. U svom originalnom obliku, RAV4 je bio kompaktan model s dvoja ili troja vrata, dužine samo 3,69 m. Snaga je dolazila od 2,0-litarskog benzinskog motora sa 129 KS, postavljenog poprečno, dok je menjač obezbeđivao stalni pogon na sva četiri točka.
Inovacije koje su bile predodređene da postanu standard uključivale su laganu samonoseću karoseriju i nezavisno zadnje oslanjanje. Visoka pozicija vozača omogućila je veću vidljivost, dok je njegova kompaktna veličina olakšala manevrisanje. Njegovo okretno upravljanje i udobnost putnika više su ličili na karakteristike “hečbeka” nego na AWD vozilo. Godine 1996. gama je proširena verzijom s petora vrata (dužine 4,1 m) i opcijom prednjeg pogona na dva točka, a sledila je varijanta s mekim krovom i troja vrata. Godine 1997. na nekim tržištima je u prodaji bila verzija s električnom baterijom i prednjim pogonom (BEV). Taj model imao je skromnih 45 kW (63 KS), s ugrađenim nikl-metal hidridnim baterijama postavljenim ispod poda, uz procenjeni domet od približno 200 km.
Druga generacija, 2000 – 2006.
Novi milenijum doneo je drugu generaciju Toyote RAV4, razvijenu na osnovu iskustva stečenog tokom njegovog revolucionarnog uvođenja. Nova platforma, novi sistem oslanjanja i permanentni AWD pogon vremenom su rezultirali energičnom, ali udobnom vožnjom kako na putu tako i van njega, dok je udobnost kojom se odlikuje unutrašnjost dobila premijum osećaj. Nova oprema, duži hod pomeranja kliznih sedišta i različite konfiguracije zadnjih sedišta stvorile su funkcionalnu i udobnu kabinu. Korak ka održivosti napravljen je zahvaljujući širokoj upotrebi Toyotinog super olefinskog polimera (TSOP) koji se lako reciklira, ali i primenom recikliranih materijala za izradu zvučne izolacije. Verzije s troja i petora vrata bile su nešto duže - 5,5 cm, odnosno 4 cm. Ponuđena su dva benzinska motora, jedan sa 123 KS, zapremine 1,8 litara, i drugi sa 150 KS od 2,0 litra. Stalni AWD je dobio centralni diferencijal s ograničenim proklizavanjem, dok su kupci mogli da poruče Torsen zadnji diferencijal kao fabričku opciju. Potom je 2001. po prvi put za RAV4 ponuđen 2,0-litarski dizel motor D-4D s direktnim ubrizgavanjem i 116 konjskih snaga.
Treća generacija, 2006 – 2012.
Treća generacija modela RAV4 je porasla i evoluirala, poprimajući novi, moderniji izgled. Novi RAV4 je postao isključivo vozilo s petora vrata, odražavajući promene u navikama i zahtevima kupaca. Treća generacija izrađena je na potpuno novoj platformi, tako da je novi model bio ukupno duži za 19 cm, dok je verzija s dugim međuosovinskim rastojanjem takođe bila namenjena za prodaju u SAD i na drugim tržištima.
Taj model je upamćen i po debiju novog Toyotinog sistema pogona na sva četiri točka, s elektronski kontrolisanom spojnicom koja je radila automatski u skladu s brzinom vozila, pritiskom na papučicu gasa, uglom upravljanja i G-silama. Mogućnosti upravljanja za ovaj RAV4 dodatno su unapređene prvom primenom kontrole vožnje na nizbrdici, kao i kontrolom prilikom polaska uzbrdo. Proširen je i izbor motora, uvedene su 2,0, 2,4, 2,5 i 3,5-litarske benzinske jedinice, kao i novi 2,2-litarski dizel agregat.
Četvrta generacija, 2013 – 2018.
Četvrta generacija RAV4 je imala standardno međuosovinsko rastojanje za sva tržišta, ali je dužina vozila ponovo povećana, sada za 23,5 cm, što je obezbedilo 47 odsto više prostora za prtljag u odnosu na prethodni model. Konstruisano je potpuno novo ogibljenje radi poboljšanja udobnosti u vožnji i manjeg opterećenja vozača, bez žrtvovanja stabilnosti. Naprednija AWD tehnologija pogona predstavljena je s novim inteligentnim sistemom dinamičke kontrole obrtnog momenta i dodatkom dve nove funkcije: kontrolom prolaska u krivinama i sportskim režimom vožnje. Izbor pogonskog sklopa prvobitno se sastojao od 2,0 i 2,5-litarskih benzinskih i 2,0 i 2,2-litarskih dizel motora, ali je 2016. godine RAV4 doživeo najveću promenu do tada.
Potpuno hibridno-električna verzija, Toyotin prvi hibridni kompaktni SUV, predstavljen je premijerno, nudeći ukupnu snagu sistema od 197 KS i E-Four elektronski pogon na sva četiri točka. Osim što je dobio performanse koje su vozači očekivali od najmoćnijeg evropskog modela RAV4 do tada, hibridni pogon bio je zaslužan i za najmanju potrošnju goriva u klasi, uz dodatne zasluge koje su donele vrhunske aerodinamičke karakteristike, ali i niske emisije CO2.
Peta generacija, od 2018. do danas
Peta generacija je lansirana u Evropi početkom 2019. i zaslužna je što je godinu dana kasnije RAV4 zabeležio vredan rezultat - 10 miliona prodatih vozila širom sveta. Moćan stajling je naglašavao robusnost i kvalitet voznih sposobnosti koji su oduvek definisali karakteristike najprodavanijeg SUV-a na svetu, šireći osećaj zabave i avanture pod geslom „idi bilo gde”. Bio je to prvi SUV koji je izgrađen na Toyotinoj novoj TNGA platformi. Krasili su je nisko težište, mala težina i snažna šasija omogućavajući izuzetnu upravljivost i stabilnost. Kao kompletna hibridna gama vozila u Zapadnoj Evropi, RAV4 porodica dobila je Toyotinu četvrtu generaciju hibridne tehnologije, zajedno s novim 2,5-litarskim hibridnim motorom s oznakom Dynamic Force koji je doneo značajne prednosti u smislu snage, odziva i ekonomičnosti. Peta generacija je 2020. godine unapređena daljim tehničkim inovacijama, pre svega uvođenjem prvog RAV4 Plug-in Hybrida, najmoćnije i najštedljivije verzije RAV4 do tada, koji je imao 306 KS, odlično ubrzanje i izuzetno nisku emisiju CO2 i potrošnju goriva.
GR SPORT, od 2023. do danas
Najnovije poglavlje u priči o modelu RAV4 jeste RAV4 GR SPORT, specijalna verzija u gami koja pleni dizajnom i karakteristikama opreme u sportskom i prefinjenom duhu. Inspirisana je dostignućima sportskog odeljenja TOYOTA GAZOO Racing i misijom da stvara sve bolje automobile primenjujući znanja i iskustva stečena u automobilskom sportu. Takmičarski izgled, 19-inčni aluminijumski naplaci i ekskluzivni detalji dizajna upotpunjeni su dodatnim poboljšanjima sistema oslanjanja. Unapređeno oslanjanje, uključujući nove, čvršće opruge i fino podešavanje amortizera, obezbeđuje precizno upravljanje i nudi još privlačnije iskustvo vožnje.
Herojska pobeda Partizana u Berlinu! Karlik Džouns 2 sekunde pre kraja doneo petu u nizu!
Pravio haos na utakmici Zvezde, sada joj opet sudi! Evroliga ga vratila u Arenu posle velikog skandala
4, 3, 2 - Karlik Džouns za pobedu Partizana! Pogledajte koš kojim je Amerikanac zapalio Grobare u Berlinu
"Da se malo spustimo na zemlju, nije sve med i mleko": Opomena Partizanovog kapitena kako mora u Evroligi
Miloš Teodosić ne igra protiv Olimpijakosa: Još jedan problem za Crvenu zvezdu